אשרק אל-אווסט חושף: איראן רוצה ויתורים ריבונים ממשטר אסד

העיתון אשרק אל-אווסט חושף חילוקי דעות בין ממשלת איראן למשטר הסורי, ואת אופי ההסכמים שנחתמו בין שני הצדדים במחצית הראשונה של שנות המהפכה הסורית ובמחצית השנייה לאחר מכן מ-2017 עד היום.

בכתבה שכותרתה "לחצים איראניים להוציא ויתורים ריבוניים בסוריה", נאמר כי בביקורו של נשיא סוריה ,בשאר אל-אסד, במאי 2022 בטהרן, הוא ביקש מהמנהיג העליון "חמינאי" שישלח באופן דחוף מכליות הנושאות נגזרות נפט לסוריה, כדי להציל את הכלכלה במדינה. הרשויות האיראניות הבטיחו למלא את בקשתו.

בכתבה נאמר כי הימים שלאחר הפגישה לא לוו בשליחת ספינה כלשהי לחוף סוריה, וזאת כדי לאלץ את משטר אסד לחזור על בקשתו כששר החוץ פייסל אל-מקדאד ביקר בטהרן ביולי האחרון, אך התשובה המעשית לא הגיעה מטהראן.

בביקורו של ראיסי בדמשק, הוא הפתיע את ממשלת סוריה בשורה של בקשות וטיוטות הסכמים, שחלקן מקורן בהסכמים קודמים שנחתמו במהלך ביקור ראש הממשלה עימאד חמיס בתחילת 2017, בעוד שאחרים היו הסכמים חדשים.

טיוטת ההסכם החדשה כללה דרישה שאיראנים יטופלו בבתי חולים, מוסדות מדעיים, רכוש… וכן הלאה, כפי שמטפלים בסורים, וכי אם האיראנים יבצעו פשע; הם ישפטו בפני הרשות השופטת האיראנית, לא הרשות השופטת הסורית, בנוסף לכך שממשלת איראן דורשת ערבויות ריבוניות על רקע הכסף שהוציאה בסוריה.

אין זו הפעם הראשונה שיחסי האיראנים עם משטר אסד עוברים משבר מסוג זה, שכן לאחרונה מנעה טהראן את אישור מינוי שגריר סורי חדש אצלה והקפיאה את שליחת נגזרות הנפט ב-2017, בשל הרוגז על האיטיות של דמשק ביישום הסכמים אסטרטגיים עם טהראן והאצתם עם מוסקבה.

ראש הממשלה הסורי עימאד חמיס ביקר בטהרן בתחילת 2017, וחתם על הסכמים אסטרטגיים הקשורים לעבודתה של חברה איראנית הנתמכת על ידי משמרות המהפכה האיראנים כמפעילת סלולר שלישית, וזכויות בכריית פוספט סורי במשך 99 שנים, רכישת אדמות לחקלאות, תעשייתיות ולמטרות דתיות, והקמת נמל נפט בים התיכון, בנוסף לחתימה על קו אשראי חדש מאיראן בשווי מיליארד דולר, שמחציתו ישמש למימון ייבוא נפט גולמי ונגזרות נפט.

איראן מנסה להרוויח מהמצב הבינלאומי הנוכחי ברקע המלחמה באוקראינה, ולמקד את מאמציה דווקא בנושא הסורי ובנושא הגרעין, ולצורך כך היא משתמשת בכל הקלפים שבידה שעשויים לסייע לה להשיג רווחים נוספים.

קרדיט: בלדי ניוז     קרדיט לתמונה: תסנים