מבזקי חדשות מהעולם ליום 7-1-2023. מתעדכן

*- מסמכי ארכיון בריטיים חושפים כי ממשלתו של טוני בלייר תמכה באפשרות שארה"ב תחסל את מנהיג אל-קאעידה, אוסמה בן לאדן, בסוף שנת 2000, חודשים ספורים בלבד לפני מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר, אם יימצא "האקדח המעשן" שקושר אותו לפיגוע במשחתת קול בתימן באוקטובר 2000 שבו נהרגו 17 מלחים אמריקאים.

ג'ון סאוורס, שהיה יועצו של בלייר למדיניות חוץ ובהמשך שימש מנהל סוכנות הביון MI6, כתב לראש הממשלה בדצמבר 2000 כי "כולנו בעד להכות בבן לאדן". עם זאת, הוא הוסיף כי "לאמריקאים עדיין אין הוכחה שבן לאדן אחראי להתקפה על קול".

סאוורס הדגיש במזכר, שנכתב לקראת פגישה בין בלייר לבין הנשיא ביל קלינטון, כי האמריקאים "לא יבצעו תקיפות אוויריות עד שיהיה אקדח מעשן, וזה עלול שלא לקרות לפני 20 בינואר", אז ג'ורג' בוש החליף את קלינטון כנשיא ארה"ב.

*- מסמכי הארכיון גם מספקים הצצה מעניינת לאופן שבו בלייר ראה את ולדימיר פוטין, זמן קצר אחרי שהפך לנשיא רוסיה. בפברואר 2001, אמר בלייר לסגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, כי פוטין הוא "פטריוט רוסי, שמודע לכך שרוסיה איבדה את הכבוד שלה בעולם". "לתאר אותו בתור דה גול רוסי יהיה מטעה, אבל יש לו הלך רוח דומה", הוסיף מזכר הסיכום הבריטי. בלייר ציין בפגישה כי "יהיה טוב יותר לתת לפוטין מקום בשולחן הבכיר ולעודד את פוטין להתקרב לעמדות מערביות, כמו גם למודל הכלכלי המערבי".

במזכר נוסף משנת 2001, כתב ג'ון סאוורס כי פוטין הבטיח לבלייר כמה הבטחות שלא מומשו, כמו תמיכה בקו הקשוח כלפי שליט עיראק צדאם חוסיין או הימנעות רוסית מסיוע לתוכנית הגרעין של איראן. "על אף הרטוריקה החמה של לגבי היחסים הקרובים עם בריטניה, המאמץ של הביון הרוסי נגד יעדים בריטיים נותר ברמה גבוהה", נאמר.

כמו כן, סאוורס ציין כי פוטין אמר לבלייר כי הוא לא רוצה להיות "אנטי נאט"ו", אבל שר ההגנה שלו, איגור סרגייב, הזהיר במקביל כי התפשטות הברית תהיה "טעות פוליטית אדירה" וכי רוסיה תצטרך לנקוט "צעדים מתאימים".

*- משרד ההגנה הרוסי דיווח הלילה כי מספר החיילים שנהרגו בהתקפה האוקראינית על העיירה מקייבקה בסוף השבוע עלה ל-89, בהם קצין בדרגת לוטננט קולונל, אולם בקייב ובמערב מעריכים כי המספרים גבוהים יותר. לטענת הרוסים, הם הצליחו להשמיד את מערכת ה-HIMARS האוקראינית שביצעה את התקיפה.

עוד טען משרד ההגנה במוסקבה כי הסיבה שהאוקראינים הצליחו לבצע את ההתקפה המוצלחת היא השימוש של החיילים בטלפונים ניידים למרות האיסור, וכי המפקדים האחראים ייענשו. "המרכיב הזה אפשר לאויב לקבוע את נקודות הציון של החיילים עבור תקיפת הטילים", מסר דובר המשרד. "ננקטו צעדים כדי למנוע טרגדיות דומות בעתיד".

*- בצל האבל על מותו של פלה, ברזיל תחליף נשיא ביום ראשון כאשר לולה דה סילבה יושבע שוב לתפקיד במקומו של ז'איר בולסונרו, שלפי הדיווחים אמור לבלות באותו היום דווקא באחוזת מאר-א-לאגו שבפלורידה עם חברו הקרוב, דונלד טראמפ. היום שבר בולסונרו את שתיקתו, חודשיים אחרי ההפסד בסיבוב השני, והודה כי הוא נכשל בניסיונות שלו לבטל את תוצאות הבחירות מאחר שלא השיג את התמיכה הנדרשת.

הנשיא היוצא הבהיר לתומכיו כי השבעתו של לולה היא "לא סוף העולם". "אנחנו לא מאמינים שהעולם יסתיים ב-1 בינואר", אמר בהופעה טלוויזיונית. "'זה הכל או כלום', לא! תראו להם שאנחנו שונים מהצד השני". הוא גם גינה את הניסיון של אחד מתומכיו לבצע פיגוע בברזיליה ואמר כי הוא מאמין "בפטריוטיות ובאינטליגנציה" של נאמניו.

בולסונרו גם ניצל את ההזדמנות גם כדי לסכם את ארבע שנות שלטונו. "האם אני אגיד שהייתי הנשיא הטוב ביותר בעולם? לא", הודה. "אבל נתתי את הדם שלי בארבע השנים האלה. עבדתי מראשון עד ראשון. אני לא מתלונן. זו הייתה התנדבות לעבוד בתור מועמד לנשיאות".

*- האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16, הלך לעולמו בגיל 95. נבחר באפריל 2005, אחרי מותו של יוחנן פאולוס השני, והתפטר מתפקידו בפברואר 2013, מנהיג הכנסייה הקתולית הראשון שפרש מזה 600 שנה.

*- קבלו את ה-Dancing Queen: המלכה-רעייה קמילה הגיעה בחשאי עם חמשת נכדיה כדי לצפות במופע האוואטרים של להקת אבבא שהתקיים באצטדיון האולימפי על שם המלכה אליזבת במזרח לונדון, ימים ספורים לפני חג המולד. לפי הדיווחים, המלכה, שידועה כמעריצה של הלהקה השבדית המפורסמת, אף "רקדה בין המושבים".

*- מהומה בבית המשפט החוקתי של פולין: שישה מתוך 15 השופטים הודיעו כי אינם מכירים יותר בנשיאת בית הדין, יוליה פשילבסקה, ודורשים לבחור נשיא חדש בטיעון שכהונתה הסתיימה ב-20 בדצמבר. מנגד, פשילבסקה עצמה, וגם נשיא פולין דודה והממשלה, ציינו כי הכהונה מסתיימת בדצמבר 2024.

המקור לבלגן הוא הרפורמה החוקתית של הממשלה השמרנית מ-2016 שקבעה כי כהונת נשיא בית המשפט תקוצר מתשע לשש שנים. פשילבסקה מונתה לתפקיד יממה לאחר אישור החוק החדש, ולטענתה היא צריכה לכהן תשע שנים כי יש 14 יום בין סיום החקיקה לכניסת החוק לתוקף ולכן הכהונה שלה היא לפי החוק הקודם.

אולם השופטים "המורדים", בהם סגנה של פשילבסקה, לא מקבלים את העמדה ודורשים לכנס את ההרכב המלא של בית המשפט כדי לקבוע מועמדים שמתוכם הנשיא דודה יבחר את הנשיא החדש. עדיין לא ברור כיצד המחלוקת תשפיע על הדיון ב-24 בינואר, שבו כל חברי ההרכב צריכים לדון בתיק נגד חוק של האיחוד האירופי.

*- חוקרים בסין איתרו את שרידיהן של יותר מ-130 דלתות נסתרות בחומה הגדולה ששימשו בין השאר לצורך מעבר של סיירים, לתקשורת בין שני צדי החומה או למטרות מסחר. כתבים מהשושלות העתיקות של סין הקיסרית הזכירו את המעברים הסודיים, אולם עד כה לא התגלו עדויות פיזיות שלהם.

הפתחים הסודיים עוצבו כדי להתאים אותם לטופוגרפיה, כאשר החלק החיצוני היה מוסתר בלבנים, בעוד החלק הפנימי היה חלול ואפשר לחיילים המגנים להסתער החוצה בהפתעה. "זו הדגמה נפלאה של החוכמה הצבאית של סין העתיקה", ציין אחד מחברי צוות המחקר בהובלתו של פרופ' ז'אנג יוקון מאוניברסיטת טיאנג'ין.

*- דיווח בבלומברג: המוזיאון הבריטי ומוזיאון האקרופוליס מתקרבים לסיכום שבמסגרתו רבים מהפריטים של "שיש אלגין" יושאלו לאתונה לתצוגה שתימשך מספר שנים בתמורה לפריטים יווניים שיושאלו לתצוגה בלונדון, וזאת כדי לסיים את המחלוקת סביב הפריטים הארכיאולוגיים שנלקחו מהפרתנון באקרופוליס על ידי השגריר הבריטי לפני יותר מ-220 שנה.

*- סוכנות החלל הדרום קוריאנית הציגה היום צילומים מהמקפת דאנורי שהחלה להקיף את הירח בימים האחרונים. שניים מהצילומים מראים את כדור הארץ מגובה של כ-340 ק"מ מעל פני הירח והצילום הבודד של כדור הארץ הוא מהיום הראשון של 2023.

דאנורי שוגרה לפני חמישה חודשים וכעת היא נכנסה למסלול הקפה בגובה של 100 ק"מ מעל הירח. בחודש הבא תחל המקפת למדוד את פני השטח ומאפיינים נוספים ותחקור משאבי מינרלים על הירח, ובנוסף תחפש אתר לנחיתה מתוכננת של מודול דרום קוריאני בעוד תשע שנים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: נאס"א