מבזקי חדשות ליום 7-1-23. מתעדכן

*- סקר ערבי מקיף ביותר חושף את העמדות כלפי ישראל
סקר דעת קהל שפורסם היום ושכלל 33,000 נשאלים מ-14 מדינות ערב מגלה נתונים מעניינים. רוב מוחץ (84%) מתנגדים להכרה בישראל מ"סיבות פוליטיות" יותר מאשר דתיות ותרבותיות. בסעודיה שנמצאת אצלנו בכותרות 38% השיבו שהם מתנגדים להכרה בישראל בעוד שהרוב (57%) השיב "לא יודע". 84% מכלל הנסקרים השיבו שמדיניות ישראל מהווה איום לאזור.

בנושאי פנים, 87% הסכימו שבמדינתם יש שחיתות במידה כזו או אחרת. מידת האמון במוסדות השלטון נמוכה כשרק 47% הביעו תמיכה בפרלמנטים בארצם.

הסקר נערך על ידי המרכז הערבי לחקר ולמחקרי מדיניות שמקום מושבו בדוחא בירת קטר.

*- לפי הפלסטינים: מהי אוכלוסיית עזה בסוף 2022?
משרד הפנים הפלסטיני בעזה טוען כי נכון לסוף שנת 2022 אוכלוסיית הרצועה מנתה 2,375,259 נפשות. לפי נתונים שפורסמו על ידי אותו משרד, לסוף 2021, האוכלוסייה ברצועת עזה מנתה 2,313,747 נפשות, קרי נרשם בשנה שעברה גידול של יותר מ-61,500 נפשות, קרי 2.65%.

לפי הנתונים, 50.7% מאוכלוסיית עזה היא של גברים ו-49.3% נשים. בשנה שעברה מספר היילודים הגיע ל- 56,614 , קרי 155 בממוצע בכל יום. מספר המתים בשנה שעברה הגיע ל-5,518.

*- סערה באוסטריה: "הכניסה לערבים אסורה"
באוסטריה התעוררה בימים האחרונים סערה לאחר שבעל מסעדה הכריז באינסטגרם כי החל מה-19 בינואר תיאסר כניסת ערבים. סטפן לרשר, בעל המסעדה האיטלקית "פפינו" במילסטאט שבמחוז קרניתיה, הודיע כי גם תיאסר כניסת טבעונים והיפים וכי הוא מעוניין לשרת רק מקומיים.

אבל את עיקר הביקורת הוא ספג על האיסור בכניסת ערבים. לפיכך לרשר נאלץ להסביר שלפני מספר ימים נכנסה קבוצה של תיירים ערבים למסעדה. לדבריו, הם אפשרו לילדים שלהם לשים את הנעליים על השולחן. כשמלצרית פנתה אליהם הם צעקו לעברה, כך לדבריו: "לכי להז…כלבה. נקנה את כל הבניין". לפי לרשר, האיסור על טבעונים מגיע מאחר שהם נוקטים בצעדים כנגד הגשת לובסטרים.

נוכח הביקורת כלפיו וטענות כי מדובר באפליה שבניגוד לחוק, לרשר הצהיר: "לא אכניס ערבים, אני עומד מאחורי מילתי".

*- המתנה הלא תיאמן שקיבלה הזמרת שהשתתפה בטקס סיום המונדיאל
קטר מבחינתה קצרה הצלחה גדולה בארגון המונדיאל שהסתיים בחודש שעבר וזאת ללא תקלות ארגוניות מיוחדות. ואכן נראה ששליט המדינה המפרצית היה מרוצה והחליט לפתוח את הכיס בנדיבות. לפי ידיעות שטרם זכו לאישור רשמי, הזמרת האמירותית ממוצא תימני, בלקיס אחמד, שהשתתפה בטקס הסיום יכולה לחגוג ובגדול.

לפי הדיווחים, האמיר החליט להעניק לה על הופעתה מתנה שווה במיוחד – מכונית רולס רויס פאנטום מודל 2022. מדובר בספינת הדגל של רולס רויס כשהדגם הזה כולל את מיטב הפינוקים והשדרוגים. המנוע הוא של 6750 סמ"ק המייצר 571 כ"ס. המחיר של רכב כזה מתחיל מכחצי מיליון דולר….

*- לא רק איראן: דוגמה אחת קטנה לפוטנציאל בין ישראל לסעודיה
בשבוע שעבר צדה את עיני ידיעה לפיה ממשלת סעודיה אימצה תכנית להשקעה של כ-1 מיליארד דולר כדי להגדיל את התפוקה החקלאית בחממות בעוד 430,000 טון עד שנת 2025. בכך תגיע התפוקה בחממות ליותר מ-1 מיליון טון בשנה. לפי הידיעה, התוכנית שואפת להעלות את התפוקה על ידי עידוד השימוש בטכנולוגיות חדישות במגזר החקלאי. שלפי הסעודים תורמים לחיסכון של עד 60% במי ההשקיה, בנוסף להעלאת התפוקה, הוזלת העלויות, שיפור האיכות והגדלת רווחי החקלאים.

למה זה מעניין ? כי למרות שאין הסכם שלום בין סעודיה לישראל, חברות ישראליות בתחום החקלאות פעילות מזה שנים בסעודיה והיו בטוחים שגם בפרויקט הנוכחי תהיה מעורבות ישראלית שכן ישראל היא מעצמה עולמית בתחום הטכנולוגיות החקלאיות ובעלת ניסיון מוכח בחקלאות המדברית. זה בדיוק מה שהסעודים צריכים.

עם זאת, הסכם שלום רשמי יפתח בפני חברות ישראליות הזדמנויות בהיקף שלא הכירו בשווקים האזוריים שכן מדובר בשוק הערבי הגדול ביותר ובין 20 הגדולים בעולם, ממש מעבר לפינה….

*- החלטה מפתיעה בדובאי
הפתעה נרשמה היום בדובאי כששתי החברות המפיצות משקאות אלכוהוליים באמירות דובאי הודיעו על ביטול המכס בגובה 30% שהיה נהוג עד כה עליהם. המשמעות היא שמחירי המשקאות צפויים לרדת בקרוב אם כי המסעדות והברים כנראה לא יוזילו את המחירים ב-30% אלא בפחות בשל שיקולי עלויות אחרים. ההחלטה בשלב זה היא בתוקף לשנה. גם הצורך להוציא "רישיון" מטעם משטרת דובאי לרכישת וצריכת אלכוהול בוטל.

דובאי ידועה כ"עיר המסיבות" של המפרץ ונראה שהפחתת מחירי המשקאות האלכוהוליים נועדה למשוך עוד תיירים ואנשי עסקים. הצעד הזה בוודאי מבדל עוד יותר את דובאי בהשוואה לשכנותיה כמו סעודיה ובוודאי קטר שרק במונדיאל האחרון אסרה על צריכת משקאות אלכוהוליים במתחמי אצטדיוני הכדורגל של המונדיאל.

*- נתון אחד שמבהיר למה המזרח התיכון ימשיך להיות מוקד של אי יציבות
עם סיום שנת 2022 ותחילת 2023 מתפרסם דו"ח חדש של האו"ם שמבהיר מדוע המזרח התיכון ימשיך להיות מוקד של אי יציבות גם בשנים הבאות. לפי הדו"ח, 1 מכל 3 תושבים במדינות ערב חי מתחת לקו העוני. במספרים מדובר בכ-130 מיליון נפש. מומחי האו"ם צופים כי בשנה הנוכחית הנתון יעלה כבר לכ-36%.

האינפלציה השנתית באזור הגיעה בשנת 2022 לכ-14% והאבטלה לכ-12%. העוני ביחד עם האבטלה (וכמובן עוד גורמים) מבטיחים כי מדינות רבות באזור ימשיכו לסבול מתסיסה חברתית פנימית והתגברות תופעות מסוכנות הקשורות בפשיעה, הקצנה וטרור.

מי שיכולות לסייע הן מדינות המפרץ העשירות ששנת 2022 הייתה מהמוצלחות שלהן כלכלית בזכות עליית מחירי הנפט והגז. עם זאת, נראה שהן יעדיפו להפנות את עודפי התקציב שלהן אליהן פנימה במקום להפנותו למדינות ערביות נחשלות ומושחתות.

*- האיש ש"אכל אותה" הכי הרבה בשנת 2022
המלחמה באוקראינה גבתה מחיר אנושי וכלכלי כבד במהלך 2022. מבחינת הון אישי, האיש שנפגע הכי הרבה ממנה בשנה שעברה הוא האוליגרך רומן אברמוביץ'. לפי נתונים עדכניים של סוכנות בלומברג, הטייקון הרוסי איבד למעלה מ-50% מהונו שמסתכם כיום ב-7.8 מיליארד דולר. הבעיה של אברמוביץ' שמרבית ההון הזה אינו נזיל ואינו נגיש עקב הסנקציות החריפות שהוטלו עליו, כולל החרמת המטוסים, היאכטות וצי הרכבים שלו. לפי הידוע, אברמוביץ' שוהה רוב זמנו כיום בדובאי ובטורקיה.

לפי בלומברג, בשנה שעברה איבדו האוליגרכים הרוסים כ-95 מיליארד דולר מהונם כשההפסד הגדול ביותר נפל בחלקו של אברמוביץ'.

*- מי החברה ואיש העסקים שעומד מאחורי עסקת רונאלדו בסעודיה?
מעברו של כריסטיאנו רונאלדו כוכב הכדורגל הפורטוגזי למועדון א-נסר הסעודי תופס את הכותרות העולמיות. הכדורגלן אמור להשתכר כ-200 מיליון יורו בעונה ממשכורות, חסויות ופרסומות.

בסעודיה טוענים כי מועדון א-נסר בעצמו לא יכול היה לממן עסקה שכזו ומי שסייעו לו היא חברת אל-וסאיל הסעודית והעומד בראשה מוחמד ח'ריג'י.

אל-וסאיל נותנת החסות הרשמית של א-נסר. היא נחשבת לחברת הפרסום ויחסי הציבור הגדולה במזרח התיכון. על לקוחותיה נמנות החברות הגדולות בסעודיה ובאזור כולו ובראשן ענקית האנרגיה הסעודית – אראמקו.

ח'ריג'י הוא איש עסקים מפורסם בסעודיה המשתייך למשפחה לה עסקים במגוון של תחומים. הונו האישי מוערך ביותר מ-3 מיליארד דולר. מוקדם יותר השנה ח'ריג'י עמד בראש קבוצת עסקים שניסתה לרכוש את צ'לסי האנגלית תמורת 2.7 מיליארד ליש"ט.

*- התשובה הנוצרית לחיזבאללה?
בתקופה האחרונה גובר השיח בלבנון על מה שנראה כמיליציה נוצרית חדשה הנקראת "ג'נוד א-רב" או בתרגום לעברית "חיילי האל". השם רומז בעצם שמדובר במעין תשובה של הנוצרים לארגון השיעי, חיזבאללה (מפלגת האל). ואכן כלי התקשורת של ארגון הטרור השיעי מרבים לעסוק במיליציה החדשה ומנסים ליצור תבהלה בקרב תומכיו מפני אותה התארגנות נוצרית.

המיליציה הנוצרית כוללת כ-300 איש, שכולם בנויים לתלפיות. הם לובשים מדים שחורים ולכן בחיזבאללה טוענים כי מדובר בהתארגנות פשיסטית ומסוכנת.

מרבית "חיילי האל" הם מאבטחים שמועסקים על ידי בנק סוסייטה ג'נרל ותפקידם למנוע התפרצות של לבנונים לסניפיו בדרישה לקבל את כספם. מי שמממן את המיליציה, הפעילה בריכוזים נוצריים, הוא הבנקאי הנוצרי הידוע אנטואן סחנאווי.

Cristiano Ronaldo Joins Saudi Arabian Club Al Nassr - YouTube

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות