עיראק מכרה נפט בשנת 2022 בשווי של 115 מיליארד דולר

לפי הערכה ראשונית של משרד הנפט העיראקי, שפורסמה לאחרונה, הכנסות המדינה מנפט, לאחר ירידה משמעותית בתקופת מגפת הקורונה, הסתכמו בשנת 2022 ב-115 מיליארד דולר, שהוא הנתון הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות. 

יצוא נפט גולמי מהווה כ-90% מהכנסות עיראק, ומדינה זו היא יצואנית הנפט השנייה בגודלה מבין חברות אופ"ק.

שר הנפט העיראקי, חיאן עבדול גאני, אמר כי "ההכנסות הכוללות מיצוא נפט גולמי בשנת 2022 הסתכמו ב-115 מיליארד דולר. במהלך השנה האחרונה ייצאה עיראק יותר מ-1.2 מיליארד חביות נפט גולמי, שהם 3.3 מיליון חביות בממוצע ביום.

אחד הגורמים החשובים לגידול בהכנסות הנפט של עיראק הוא העלייה במחירי האנרגיה לאחר הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה והחלטת חברות אופ"ק ומדינות בעלות הברית שלא להגדיל את ההפקה בחודשים האחרונים.

באוקטובר, אופ"ק צמצמה את היצוא שלה ב-2 מיליון חביות ליום בשל הסיכוי לירידה בקצב הצמיחה הכלכלית ואפשרות למיתון בכלכלות הגדולות בעולם.

עקב הירידה בביקוש לאנרגיה בתחילת מגפת הקורונה, מחיר הנפט ירד משמעותית ב-2020 ובתחילת 2021, וממשלת עיראק, שמקבלת את רוב הכנסותיה ממכירת נפט, נלחצה קשות.

לפי הסטטיסטיקה הרשמית, הכנסות עיראק מנפט, שעמדו על כ-78 מיליארד דולר ב-2019, ירדו לכ-42 מיליארד דולר ב-2020 והגיעו ליותר מ-75 מיליארד דולר ב-2021.

לאחר שלושה עשורים של אמברגו, משבר, מלחמה ותסיסה, עיראק מתמודדת עם בעיות ומחסור רבים במונחים של תשתיות ושירותים ציבוריים. שיפור מצב זה מצריך השקעות גדולות, והכנסות הנפט ומחירי הנפט בשוק העולמי ממלאים תפקיד מכריע בתקציב הממשלתי של המדינה.

על אף שיש לה משאבי נפט בשפע, עיראק מתמודדת עם בעיות רבות כדי לספק את האנרגיה הדרושה לאוכלוסיית בת 42 מיליון תושבים, ובמיוחד בחודשי הקיץ החמים, הפסקות חשמל ומחסור בחשמל נפוצות מאוד ומקור לאי שביעות הרצון של האנשים.

עיראק מייבאת כשליש מצרכי החשמל והגז שלה מאיראן, אך השיבוש המתמשך בהולכת האנרגיה מאיראן מסיבות שונות, כולל חילוקי דעות בין שתי המדינות בנוגע לתשלום סכומי החוזה, גרם להמשך המחסור בחשמל בעיראק.

בדו"ח שלו בחודש שעבר הזהיר הבנק העולמי כי עיראק, המושפעת קשות מהשלכות שינויי האקלים, לרבות התארכות העונה החמה והבצורת וקיטון של משאבי המים, צריכה לגוון את פעילותה הכלכלית ואת מקורות ההכנסה שלה.

עד 2040, מתוכננת ממשלת עיראק להשקיע לפחות 233 מיליארדי דולרים בתשתיות כלכליות ובאנרגיה לא מזהמת.

בעבר כבר ציינו גורמים במערב כי יותר ממחצית מהכנסות הנפט נגנבות עקב השחיתות הקשה שפשתה בדרגי השלטון.

عراق در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار نفت فروخت

קרדיט: רדיו פרדה