5 הרגלים שיש להימנע מהם לאחר גיל 60

הנאה מחיים מאושרים, פעילים ובריאים לאחר גיל 60 תלויה במצב הבריאות באותה מידה כמו בגיל. בעוד שגורמים רבים יצאו מכלל שליטה (למשל גנטיקה), שינויים והרגלים פשוטים באורח החיים יכולים להשפיע לטובה על הבריאות בכל גיל, אך במיוחד עבור קשישים, לפי אתר Eat This Not That.

"בעבר, ברגע שהיית באמת חולה, סביר להניח שנגזר גורלך למות", אומר דניאל ליברמן, פרופסור לביולוגיה ואבולוציונית אנושית באוניברסיטת הרווארד. אבל עם הטיפולים של היום, אנחנו יכולים לשמור על מטופלים בחיים במשך עשרות שנים". תוחלת החיים הממוצעת בארצות הברית היא 77 שנים, בעוד שתוחלת החיים הבריאה הממוצעת היא 63 שנים, תוך ציון כי "עלינו להפסיק להתמקד כל כך הרבה בתוחלת החיים ולהתמקד יותר בתקופה הבריאה".

פרופסור לינדה שניידר מסבירה כי "עבור בני 65 עד 74, לכ-18% יש לפחות מוגבלות אחת, בעוד שלכמעט 25% מהאנשים בני 75 ומעלה יש נכות כלשהי." התמקדות בהרגלים בריאים וביטול הרגלים מזיקים חיונית כדי ליהנות משנים של בריאות טובה "ללא מחלות כרוניות המפריעות להזדקנות".

"זה אולי נראה הגיוני, אבל שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת עם פעילות גופנית מתונה וקבועה וללא עישון היא הדרך הבטוחה לקדם אריכות ימים ולהפחית את הופעתן של רוב המחלות", אומר פרופסור טים פיטרסון, ומדגיש כי "לתזונה הים תיכונית יש תמיכה רחבה בספרות הרפואית."

  1. עצלות
    לאפשר לעצמו להחליק לאורח חיים יותר ויותר מתאים לגיל הוא בעל חשיבות קריטית לבריאות האדם, כאשר כמה מומחים אף טוענים כי ישיבה ממושכת מהווה איום על הבריאות כמו עישון. אי תנועה מספקת קשורה להזדקנות מוקדמת ברמת התא.
  2. עלייה במשקל והשמירה על משקל תקין
    הנטייה להשמנה לאחר גיל 60.  קילוגרמים רבים יכולים להצטבר עם הגיל ולהוביל לעלייה במשקל או אפילו להשמנה, אומרת דיאנה ליקאלצי, תזונאית. לכן, אכילת יותר חלבון והקפדה על פעילות גופנית הם בין הגורמים המרכזיים לתמיכה בבריאות השרירים והשלד בכל גיל.
  3. תזונה לא בריאה
    לא משנה מה גילו של אדם, תזונה בריאה ומזינה יכולה להאריך את חייו. מחקרים מראים כי התזונה הים תיכונית יכולה לסייע בהורדת שיעורי מחלות לב ולהאריך חיים.
  4. קבלה של ירידה בתפקוד המוח
    אנשים רבים, בגיל 60, הם בפנסיה או מחפשים להאט את הקצב. למרות שזה יכול להציע יתרונות רבים (כגון לבלות יותר זמן עם חברים ואהובים), חשוב לא לאפשר לבריאות המוח להידרדר במהלך תקופה זו. מחקרים מראים כי פרישה יכולה להפוך את המוח ל"עיסה" – מחקר בריטי שעקב אחר 3,400 עובדי ממשלה מצא כי הזיכרון לטווח קצר שלהם ירד ב-40% מהר יותר לאחר הפרישה.
  5. בידוד מחברים ומשפחה
    שמירה על מערכות יחסים בריאות עם חברים ובני משפחה ככל שמתבגרים חשובה לבריאות ולאושר. מחקרים מדעיים מאשרים את מה שידוע לרבים באופן אינסטינקטיבי, שלהיות חלק מקהילה הוא קריטי לבריאות נפשית ופיזית. הפסיכולוגית בוני בייטס אומרת, "מערכות יחסים חיוביות יכולות להיות חשובות, לא פחות מתזונה ופעילות גופנית, לבריאות ולרווחה שלנו. למרות שמערכות יחסים עם אחרים עשויים להתפתח עם הזמן, שמירה על רשת חברתית חזקה ככל שאנו מתבגרים יכולה לתרום לחיים ארוכים ובריאים יותר.

קרדיט: אלחדת' און ליין