ראש לשכת המסחר של טהראן: בריחת ההון מאיראן הגיעה ל-10 מיליארד $ בשנה

ראש לשכת המסחר של טהראן אמר ביום שני, 2 בדצמבר כי בריחת ההון מאיראן הגיעה ל-10 מיליארד דולר (בשנה), אך נראה כי בריחת ההון למעשה עולה בהרבה על הערכות אלו.

הוא הדגיש כי נוכחות צעירים הפעילים בתחום הסטארט-אפים והפניית הידע שלהם למגזרים התעשייתיים והמסחריים יכולים לשפר את התנאים הכלכליים. מסעוד חנסרי אמר כי במצב הנוכחי אנו עדים לעזיבת האליטות את הארץ בכל התחומים.

לפי סוכנות הידיעות אירנא, ראש לשכת המסחר של טהראן אישר כי התנאים החברתיים והכלכליים של המדינה הפכו לקשים.

מר חנסארי הוסיף כי כלכלת איראן וטורקיה בשנת 1357 (השנה האחרונה לשלטון שושלת פהלווי והקמת הרפובליקה האסלאמית) היו קרובות זו לזו, אך כעת טורקיה עולה על כלכלת איראן ב-500 מיליארד דולר.

ראש לשכת המסחר של טהראן אמר גם כי חוסר היכולת של איראן למכור נפט בדרך רגילה עלה לכלכלת המדינה יותר ממאה מיליארד דולר.

התקשורת האיראנית פרסמה בשבוע שעבר דיווח שהראה שבעשור האחרון לפחות 97 מיליארד דולר של הון עזבו את איראן.

 

מוסד בטהרן בשם "המצפה האיראני לענייני הגירה" המנתח ובוחן את נתוני ההגירה האיראניים, אמר גם בדיווח בימים האחרונים כי משברים והתפתחויות כלכליות שליליות חיזקו מאוד את רצון האנשים להגר מהמדינה.

סקירת הנתונים הסטטיסטיים שפורסמו בתקשורת האיראנית בשנה האחרונה מלמדת כי נתון בריחת ההון של עשרה מיליארד דולר שראש לשכת המסחר של טהראן הזכיר ב-2 בינואר קשורים לחודשים שלפני מותה של מהסה אמיני , המסמן שלב חדש בהתפתחויות של איראן.

שורה של עדויות ודיווחים בתקשורת מצביעים על כך שמאז התרחבות הדיכוי הממשלתי נגד המפגינים, ובמקביל להידרדרות התנאים הכלכליים של איראן, נוצרו גלים חדשים של עזיבת איראנים את המדינה ובריחת ההון הולכת וגוברת.

 

המטבע הלאומי של איראן איבד בשבועות האחרונים עוד 40% מערכו, והאינפלציה המשתוללת מגדילה את הסיכוי לאי יציבות כלכלית גדולה יותר לעם האיראני.

כלי התקשורת באיראן מודים כי במצב הנוכחי, כל מי שיש לו יכולת מועטה או פתרון לעזוב את המדינה למטרת הגירה, מתכונן ליישם את מטרתו . ההגירה לא שמורה עוד למעמדות העשירים והמשכילים.

קרדיט: רדיו פרדה