מבזקי חדשות מהעולם ליום 31-12-2022. מתעדכן

*– נשיא קוריאה הדרומית, יון סוק-יאול, העניק היום חנינות ליותר מ-1,300 בני אדם, ובראשם הנשיא לשעבר, לי מיונג-באק, שנידון ל-17 שנות מאסר על קבלת שוחד ומעילה. לי (81) החל לרצות את המאסר באוקטובר 2020, אולם העונש הושהה ביוני בשל בריאותו הלקויה. בנוסף לביטול יתרת המאסר, החנינה גם ביטלה את הקנסות בשווי 8.2 מיליארד וון שהוטלו על לי. יון הבהיר כבר במסע הבחירות כי הוא מתכוון להעניק את החנינה לנשיא לשעבר והיום הוא הסביר כי החנינה נועדה לסייע באיחוד המדינה.

*- נשיא רוסיה פוטין חתם על צו שקובע כי החל מ-1 בפברואר ועד 1 ביולי ייאסר על ייצוא נפט למדינות שקבעו תקרת מחיר, וזאת "בהקשר לפעולות בלתי ידידותיות ומנוגדות לחוק הבינלאומי מצד ארה"ב ומדינות זרות וארגונים זרים" וכדי להגן על האינטרסים הלאומיים. לפי הצו, הייצוא יתאפשר רק לפי אישור מיוחד של פוטין. כמו כן, הממשלה תקבע מגבלה דומה גם לגבי ייצוא של מוצרי דלק.

*- צרפת תספק לצבא פולין שני לווייני צילום מתוצרת איירבוס עם רמת דיוק של 30 ס"מ עד שנת 2027 בנוסף לתחנת קליטה שתוקם בשטח פולין, וזאת בהתאם להסכם שנחתם היום בין שר ההגנה הפולני, מריוש בלשצ'ק, לבין עמיתו הצרפתי, סבסטיאן לקורני.

 

"המצב הנוכחי הראה כמה חשוב לכל מדינה להיות עצמאית ביכולת לבחון את המצב", אמר בלשצ'ק. "החלל הופך ליותר צבאי ויש לו השפעה גוברת על לוחמה ועל זיהוי מצבים". הוא ציין כי הלוויינים יסייעו גם בהתמודדות עם אסונות טבע ועם שריפות.

*- נשיא רוסיה פוטין אירח אתמול והיום את פסגת מנהיגי חבר המדינות העצמאיות בסנט פטרבורג, ולרגל האירוע הוא חילק לעצמו ולשמונת עמיתיו טבעות זהב עם הכיתוב "שנה טובה 2023" ועם שמה של רוסיה המארחת. נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, תועד עונד את הטבעת במהלך הכינוס.

 

באוקראינה מיהרו לצחוק על פוטין וכינו אותו "שר הטבעות". "שמענו שאחד מפושעי המלחמה הכין תשע טבעות והוא חושב שזה יעזור לו להביס אותנו", נמסר משירות הביטחון האוקראיני. "קראנו את טולקין ויש לנו חדשות רעות בשבילו".

*- ראש ממשלת הונגריה אורבן הצהיר כי "אוקראינה תוכל להמשיך להילחם רק כל עוד ארה"ב תתמוך בה עם כסף וכלי נשק. אם האמריקאים ירצו שלום, אז יהיה שלום". במשרד החוץ בקייב הגיבו כי הצהרותיו של אורבן הן "בוז פתולוגי כלפי אוקראינה והעם האוקראיני ומראות את קוצר הראייה שלו" וקראו לו לנצל את "קשריו ההדוקים" עם רוסיה כדי להביא להפסקת התוקפנות.

*- האפיפיור פרנציסקוס קרא היום למאמינים להתפלל למענו של קודמו בתפקיד, בנדיקטוס ה-16 בן ה-95, מאחר שהוא "חולה מאד". "אני מבקש מהאל לנחם אותו ולתמוך בעדות זו של אהבה לכנסייה עד הסוף", אמר האפיפיור בסיום המפגש השבועי עם מאמינים בוותיקן. בנדיקטוס ה-16, שפרש מתפקידו לפני כעשור, מתגורר במנזר בשטח הוותיקן.

*- שר הבריאות האיטלקי, הורציו סקילצ'י, הודיע כי כל הנוסעים שמגיעים מסין יחויבו לעבור בדיקת קורונה, וזאת אחרי שהתגלה כי כמחצית מהנוסעים בשתי טיסות שנחתו שלשום במילאנו היו חיוביים לנגיף. בטיסה אחת היו 35 נשאים מתוך 92 נוסעים, ובטיסה השנייה היו 62 חיוביים מתוך 120.

*- רשויות הבריאות בארה"ב הודיעו כי כל הנוסעים מסין יחויבו להציג בדיקת קורונה שלילית לפני עלייתם למטוס, החל מ-5 בינואר. הבדיקה תצטרך להיעשות עד יומיים לפני הטיסה והיא תהיה תקפה גם לנוסעים שמגיעים אחרי מעבר בתחנת ביניים, בעוד שנוסעים שהיו חולים בקורונה יותר מעשרה ימים לפני הטיסה יחויבו להציג הוכחה כי הם הבריאו.

 

*- תקרית מעל ים סין הדרומי: מטוס קרב סיני מדגם J-11 טס במרחק של כשישה מטרים בלבד ממטוס ריגול אמריקאי מדגם RC-135 מעל המים הבינלאומיים ב-21 בדצמבר. הצבא האמריקאי מסר שהמטוס נאלץ לבצע תמרוני התחמקות כדי להימנע מהתנגשות.

*- מטוס של חברת התעופה האיראנית מהאן אייר שעשה היום את דרכו מטהרן לדובאי אולץ לנחות באי קיש שבמפרץ הפרסי ואנשי ביטחון הורידו ממנו את רעייתו ובתו של עלי דאי, גדול שחקני הכדורגל של איראן אי פעם שהביע תמיכה במחאה הנמשכת נגד המשטר.

כלי תקשורת של המשטר ציטטו גורמים שטענו כי נאסר על רעייתו של דאי לעזוב את המדינה בשל "קריאותיה לשביתות" וכי היא נדרשה לאישור של רשויות הביטחון. דאי עצמו הבהיר כי השתיים לא נעצרו, אולם ציין כי לא סופקה סיבה רשמית להורדתן מהטיסה.

*- הצבא הדרום קוריאני דיווח כי לפחות כטב"מ צפון קוריאני נכנס למרחב האווירי במחוז קיונגי שבצפון מערב המדינה, הפעם הראשונה שבה כלי טיס חוצה את הגבול מאז 2017, וכי כלי טיס ומסוקים הוזנקו לעברו. בשל כך, הופסקו זמנית הטיסות בנמלי התעופה הבינלאומיים גימפו ואינצ'ון שבאזור סיאול.

 

*- הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין וולבי, הודה כי על אף שזהו "כבוד עצום" עבורו לנהל את טקס ההכתרה הרשמי של המלך צ'רלס השלישי בכנסיית ווסטמינסטר ב-6 במאי, הטקס הראשון מסוגו בממלכה מזה 70 שנה, הוא סובל מסיוטים לקראת האירוע.

"זה כבר עושה לי סיוטים", אמר בשיחה עם חדשות ערוץ 4. "לפני שני לילות, חלמתי שהגענו לשלב (של הנחת הכתר על הראש) והשארתי את הכתר בארמון למבת' (מעון הארכיבישוף). איך יכולתי להביא את הכתר לארמון למבת' כשחצי מהצבא שומר עליו? אני לא יודע. אבל הבטתי סביב והמלך הביט עליי. סיוט".

*- דיווח מעניין: העיתונאי החוקר, ג'ק מרפי, מצטט גורמי מודיעין וביטחון אמריקאיים לשעבר שאומרים כי ה-CIA וסוכנות ביון מאחת ממדינות נאט"ו עומדות מאחורי קמפיין החבלה בתוך רוסיה מאז תחילת המלחמה, כאשר הפעילות מבוצעת על ידי תאים רדומים של שירות הביון האירופי. 

*- הסנאט האמריקאי אישר ברוב של 68 תומכים מול 29 מתנגדים את הצעת החוק בשווי 1.7 טריליון דולר למימון פעילות הממשל הפדרלי עד סוף ספטמבר 2023. החבילה, שכוללת גם סיוע צבאי וכלכלי לאוקראינה בשווי 45 מיליארד דולר, תעלה הלילה להצבעה בבית הנבחרים כדי לאפשר לנשיא ביידן לחתום על החוק עד מחר, לפני שיסתיים מימון הממשל.

 

הצעת החוק גם כוללת תיקון לחוק ספירת האלקטורים שמבהיר כי סגן.ית הנשיא לא יכול.ה להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות. מדובר בתגובה למתקפת ה-6 בינואר 2001 של נאמני הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, על גבעת הקפיטול אשר נועדה לגרום לסגן הנשיא הקודם, מייק פנס, לבטל את ניצחונו של ג'ו ביידן.

*- צאצאיו של אוטו פון ביסמרק מחו בפני שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה בארבוק, על החלטתה להסיר את שמו של "קנצלר הברזל" שאיחד את גרמניה לפני יותר מ-150 שנה מחדר הישיבות של משרד החוץ בברלין לטובת השם "היכל האחדות הגרמנית".

משרד החוץ הסביר את ההחלטה שהתקבלה מוקדם יותר השנה בטיעון כי "המסורת שלו מעוגנת בהיסטוריה הדמוקרטית של גרמניה" וכי ביסמרק, שהקים את משרד החוץ של גרמניה המאוחדת, לא היה דמוקרט ופעל לקידום מדיניות קולוניאליסטית ופגע בזכויותיהן של נשים.

אולם במכתב ששלח ארנסט פון ביסמרק, הוא קרא "לא למחוק את ההיסטוריה" ואמר כי הקנצלר לשעבר קידם זכויות דמוקרטיות רבות, ובהן נישואים אזרחיים, שוויון ליהודים ומערכת של ביטוח לאומי. ביסמרק הוסיף כי האמריקאים לא מעניקים יחס דומה ללינקולן או לג'פרסון "על אף שיש יותר מה לבקר במקרים שלהם".

In color | Otto von Bismarck, 1871 - Marina Amaral

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט לתמונה: מרינה אמארל