מבזקי חדשות ליום 31-12-2022. מתעדכן

*- התשובה הנוצרית לחיזבאללה?
בתקופה האחרונה גובר השיח בלבנון על מה שנראה כמיליציה נוצרית חדשה הנקראת "ג'נוד א-רב" או בתרגום לעברית "חיילי האל". השם רומז בעצם שמדובר במעין תשובה של הנוצרים לארגון השיעי, חיזבאללה (מפלגת האל). ואכן כלי התקשורת של ארגון הטרור השיעי מרבים לעסוק במיליציה החדשה ומנסים ליצור תבלה בקרב תומכיו מפני אותה התארגנות נוצרית.

המיליציה הנוצרית כוללת כ-300 איש, שכולם בנויים לתלפיות. הם לובשים מדים שחורים ולכן בחיזבאללה טוענים כי מדובר בהתארגנות פשיסטית ומסוכנת.

מרבית "חיילי האל" הם מאבטחים שמועסקים על ידי בנק סוסייטה ג'נרל ותפקידם למנוע התפרצות של לבנונים לסניפיו בדרישה לקבל את כספם. מי שמממן את המיליציה, הפעילה בריכוזים נוצריים, הוא הבנקאי הנוצרי הידוע אנטואן סחנאווי.

*- שנת שיא לגז המצרי
מצרים הודיעה אתמול כי השנה הפיקה 50.6 מיליון טון של גז טבעי. לפי ההודעה, יצוא הגז הטבעי של מצרים השנה הגיע ל-8 מיליון טון, לעומת 7 מיליון טון בשנת 2021. מבחינה כספית הכנסותיה של מצרים מייצוא הגז הטבעי זינקו השנה ל-8.4 מיליארד דולר לעומת 3.5 מיליארד דולר בשנת 2021. זוהי תוצאה של זינוק מחירי הגז שהואץ עקב המלחמה באוקראינה.

*- "המלחמה" העכשווית בין איראן לארה"ב שאולי לא שמעתם עליה…
נראה שארה"ב החליטה להסב נזק כמה שיותר גדול למשטר האיראני במקביל למחאה העממית, כשעל הדרך ניזוק מי שקשור אליו באזור. וזה מה שקורה: ארה"ב החליטה עם עליית הממשלה החדשה בבגדאד לפני מספר שבועות לסגור את ברז הדולרים. זה קרה אחרי שבוושינגטון הבינו כי דולרים שהבנק הפדרלי משחרר לבנק המרכזי של עיראק מוצאים דרכם בסופו של דבר – באמצעות הברחות – לשוק האיראני וגם לסורי, למרות הסנקציות.

בעקבות הצעד האמריקאי שמצמצם את היצע הדולרים לא רק שהדינאר העיראקי מתרסק אלא גם הריאל האיראני והלירה הסורית. האמריקאים רוצים גם לצמצם ככל הניתן את יחסי הסחר בין איראן לבין עיראק שהפכה מקור הכנסה חשוב של מט"ח עבור משטר האייתולות.

השאלה מה יקרה עכשיו בתוך עיראק. אם הממשלה תמשיך לפעול לפי התכתיב האמריקאי, המיליציות הפרו איראניות לא יישבו בשקט. אם הממשלה תחליט שלא ללכת עם האמריקאים, צפוי המחנה הסדריסטי שאינו בעד ההשפעה האיראנית להשמיע את קולו. צפו התפתחויות מעניינות.

*- גם בשנה הבאה הכסף מקטר ימשיך לזרום לעזה
עזיזה כחלות, דוברת המשרד הפלסטיני לעניינים סוציאליים, אישרה כי קטר הסכימה להמשיך את תכנית המימון שלה לתושבי רצועת עזה גם בשנה הבאה. כזכור, הקטרים מעבירים מאז 2018 סכום של 100 דולר בחודש ל-100,000 בתי אב נזקקים ברצועה. לדבריה של כחלות, חלוקת הכספים במהלך 2023 תתבצע על פי הרשימה הקיימת ולא ידוע על הוספת עוד שמות שיזכו לסיוע.

ובתוך כך, המועצה העליונה לנוער ולספורט ברצועת עזה הודיעה כי בקרוב היא תחנוך אנדרטה מיוחדת לכבוד המונדיאל שנערך בקטר. לדברי המועצה, האנדרטה תיתן ביטוי לכך שזה היה המונדיאל "הכי פלסטיני" והקטרים עשו מאמץ גדול לאפשר את נוכחות הסוגיה הפלסטינית במהלך הטורניר.

*- פריצת דרך בלבנון?
האם סוף סוף הושגה פריצת דרך פוליטית בלבנון? לפי דיווחים בתקשורת, בהחלט ייתכן. לפי אותם דיווחים, ישנה הסכמה בין לאומית וערבית כי המועמד לנשיאות צריך להיות מפקד הצבא ג'וזף עון. עכשיו השאלה האם הפלגים הלבנונים יקבלו את מועמדותו אחרי ש-11 פעמים לא הצליח הפרלמנט לבחור נשיא מאז סיום כהונתו של הנשיא הקודם, מישל עון.

ג'וזף עון בן ה-58 משרת בצבא לבנון מאז 1983. הוא מונה למפקד הצבא במהלך 2017. לעון קשרים טובים עם הממשל האמריקאי, שם נחשב בשנים האחרונות "למבוגר האחראי" וביקר בוושינגטון מספר פעמים. קשרים טובים יש לו גם עם צרפת וקטר. לפי הידוע, הוא קיים קשרי עבודה טובים עם בכירי חיזבאללה, אם כי ארגון הטרור השיעי לא הביע במועמדותו תמיכה בפומבי.

עון היה שותף בכיר למו"מ מהצד הלבנוני על הסכם סימון הגבולות הימיים עם ישראל ונפגש פעמים רבות עם השליח האמריקאי, עמוס הוכשטיין.

לבנון זקוקה לנשיא כדי לשדר סוג של יציבות וכך לקדם תכנית הבראה כלכלית בסיוע גופים מחו"ל. למרות כל האמור, בלבנון כמו בלבנון ועד שהוא לא ייבחר הכל אפשרי…

*- תעמולת בחירות או שטורקיה הופכת "עצמאית בתחום הגז"?
בשנה הבאה הנשיא ארדואן יתמודד בבחירות לנשיאות אך בניגוד לפעמים קודמות הוא לא יוכל להציג לבוחרים הישגים כלכליים של ממש. לכן נראה שבנאומיו האחרונים הוא מדגיש את נושא הגז והסיכוי שטורקיה תחת הנהגתו תצמצם משמעותית את היבוא בתחום זה. היום הוא אמר בנאום כי הכמות הכוללת של הגז הטבעי שטורקיה גילתה בים השחור מסתכמת כעת ב-710 מיליארד מטרים מעוקבים. זה קורה לאחר גילוי מאגר חדש ועדכון כלפי מעלה של הערכות לגבי מאגר קודם.

לאחר ישיבת ממשלה, אמר ארדואן כי טורקיה גילתה מאגר חדש בכמות של 58 מיליארד מ"ק בשדה קייקומה-1. כמות זו היא בערך שוות ערך לכמות הנצרכת בשנה בשוק הטורקי. בנוסף, לפי הנשיא הטורקי, עודכנה הכמות המשוערת בשדה סאקריה ל-652 מיליארד מ"ק לעומת 540 מיליארד מ"ק שהוערכו בעבר.

*- א-סיסי: רוצים להתחתן? תשלמו!
הנשיא המצרי א-סיסי מצליח לעורר שוב סערה ברשתות החברתיות. בנאום היום, הצהיר הנשיא כי כל מי שמחליט להתחתן יצטרך לשלם "מס" לקרן חדשה שתקים המדינה. לפי א-סיסי, במקרה של מחלוקות בין בני הזוג עוד בטרם הגירושין ישנן הוצאות כמו על הילדים שהמדינה לא יכולה לכסות לבדה ממשאביה ולכן הקרן הזו תטפל ב"מצבים משבריים" של בני זוג לקראת גירושין. א-סיסי הבטיח שהמדינה תעביר לקרן סכום זהה לזה שיעביר הזוג המתחתן.

המצוקה הכלכלית במצרים מובילה לירידה רצופה במספר המתחתנים מאז 2015. לפי נתונים רשמיים, שיעור הגירושין במצרים עמד בשנה שעברה על 36%.

ברשת טוענים היום כי ההחלטה לחייב את הזוגות לשלם מס תצמצם עוד יותר את מספר המתחתנים ותוביל לעלייה במספר הילדים מחוץ לנישואין.

*- כך מנסה משטר האייתולות למנוע קריסת בנקים
היום הגיע הריאל האיראני לשפל חדש של 410,000 ל-1 דולר נוכח הסתערות הציבור האיראני הנמשכת על המטבע הירוק. במקביל, השלטונות מנסים למנוע קריסה של המערכת הבנקאית עקב תנועת משיכת הכספים הגדולה שהחלה בימים האחרונים. האיראנים מוציאים את הכסף מהבנקים ומחפשים אלטרנטיבות הכוללות את המטבע האמריקאי (בשוק השחור) וזאת כחלק מהקמפיין נגד הממשלה אך גם כחלק מהחשש לעתידה הכלכלי של המדינה ללא הסכם גרעיני.

בשל המצב החמור, החליט היום הבנק המרכזי בטהראן באופן חריג להזניק את הריבית מ-18% ל-23% בתקווה כי זה מה שישכנע את האיראנים להשאיר את הכסף בפיקדונות. נראה בימים הקרובים אם הצעד הזה הצליח במשהו…

*- צעד לקראת נורמליזציה עומאנית-ישראלית? נראה שלא
מועצת השורא (הפרלמנט) בעומאן תדון מחר בתיקון הסעיף מספר 1 לחוק החרם על ישראל. החוק פורסם לראשונה בסולטנות בשנת 1972.

בניגוד לציפיות בישראל שהתיקון נועד לקדם נורמליזציה מצדה של הסולטנות המפרצית, לפי מקורות שם מסתבר כי התמונה דווקא הפוכה. סעיף מספר 1 אוסר על אזרחי עומאן כל אינטראקציה עם גופים ואינדיבידואלים ישראלים. לפי המקורות, הפרלמנט העומאני צפוי לדון בהחרפת היחס כנגד ישראל. לפי העיתונאי מטלק אלבלושי, הסעיף יתוקן כך שיבהיר כי חל איסור על כל מגע עם ישראל וישראלים כולל מהמגזר הפרטי.

בישראל מצפים כבר כחמישה חודשים לאישור עומאני למעבר טיסות של מטוסים אזרחיים ישראלים במרחב האווירי שלה כדי לחסוך זמן יקר בטיסות למזרח.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות