השבוע שבין ה-23.12.22 ל- 28.12.22 אצל שכנינו הפלסטינים

השבוע האחרון של שנת 2022, עומד בסימן המשך הרמה הגבוהה של האלימות וחוסר השליטה באיו"ש, בדגש על גזרות שכם וג'נין, אך גם בגזרות נוספות, ומעמיד אתגר לא פשוט בפני הממשלה הנכנסת. בין היתר, נרשמו שורה של פיגועי ירי לעבר הישובים שקד וכרמי צור, כוחות צה"ל ליד הכפר בית אומר, בחוארה והר גריזים ולעבר רכב ישראלי סמוך לחוות גלעד. מטען מאולתר הושלך לעבר שער הישוב דולב, וכדורים פגעו בבית בישוב אדם (גבע בנימין), לא ברור אם מירי מכוון, או ירי טועה. ירי מאסיבי בוצע לעבר כוחות צה"ל שפעלו בגזרת ג'נין בדגש על הכפר ג'בע, וכן במחנה הפליטים אלאמערי שבאלבירה. בראמאללה ואלבירה, הוכרז יום זעם במחאה על סירוב ישראל להחזיר את גופת המחבל נאצר אבו חמיד שמת בכלא, טרם השבת גופות חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין הי"ד.

הנה תמונות מההפגנה שיצאה ממחנה אמערי לעבר מעבר עטרות, שם התפתחו עימותים:

מותו של נאצר אבו חמיד בין כתלי הכלא העמיק את הלחץ על תנועת החמא"ס לחתור לעסקת חליפין מול ישראל, לאחר שתקופה ארוכה טענו אנשי התנועה כי אין דחיפות להגיע להסכם, וככל שיחלוף הזמן יגבר הלחץ דוקא בצד הישראלי, כפי שקרה לאחר חטיפת גלעד שליט. על רקע זה, קיימה התנועה יחד עם נציגות מהפלגים האחרים תרגיל צבאי בשם: "האגף החזק – 3", באזור הישובים המפונים בצפון הרצועה- ניסנית ואלי סיני, שכלל דימוי של צליחת הגדר וחטיפת חיל, כדי לאותת שהתנועה לא מוותרת על המאמץ להגדיל את "קלפי המיקוח שבידה.

הנה תמונות:

ועל רקע יום השנה ליסוד החמא"ס, ח'אלד משעל נשא דברים בעצרת של התנועה בצידון: והדגיש, כי יום חיסולה של מדינת ישראל מתקרב, תוך שהוא קורא למשטרים הערביים, שלא לבחור בדרך הנורמליזציה, ובניית יחסים עם הישות הציונית. הוא הדגיש כי הממשלה החדשה בישראל צפויה לנקוט בקו קיצוני, מה שיבודד את ישראל וירחיק ממנה את מעטפת ההגנה שהקהילה הבינ"ל מעניקה לה.
בד בבד, הביאו השטפונות וההצפות בעזה שורה של ביטויי ביקורת כלפי שלטונות החמא"ס, בין היתר על רקע סיסמת יום השנה ה-35 ליסוד התנועה:"באים בשיטפון עז". החמא"ס בתורה ניסתה לטעון שלהצפות אחראית ישראל שפתחה את הסכרים בואדי עזה ונחל גרר. במקביל הבליטו ערוצי התעמולה תמונות של הצפות מראשון לציון, וגם מאיו"ש, כדי להוכיח שהעזתים לא לבד בבעיה.

הנה תמונות מעזה המוצפת:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/900625401299681?idorvanity=357103281849

בתוך כך, תנועת הפת"ח תציין את יום היווסדה החל ב-01 ינואר, באוירה לא חגיגית במיוחד, על רקע התחממות מלחמת הירושה. בהקשר זה בלטה הקלטת דברים של מי שסומן כיורש האוטומטי של יו"ר הרש"פ חסין אלשיח', בהם התבטא בגנות יו"ר הרש"פ אבו מאזן, שיוצר את המציאות של האנרכיה וחוסר הבריאות בשטח במכוון, וכן נגד מי שנחשב לבעל ברית מרכזי עבורו- מאג'ד פרג', מפקד המודיעין הכללי, והאיש החזק במנגנוני הביטחון. חסין אלשיח' טען שמדובר ב"פברוק", והדברים כלל לא נאמרו על ידו.

הנה הקלטת דברי חסין אלשיח' ששודרו באתר סוכנות הידיעות שהאב, המזוהה עם חמא"ס.

יצויין, כי טקס לציון יום ייסוד הפת"ח נערך בראמאללה היום- 29 דצמבר תחת הסיסמא: "שאון הסופה" ובעזה ב: 31 דצמבר, שם יוצת "לפיד הפת"ח, בכיכר "החייל האלמוני" שבמרכז העיר.
בתחום הפנים: בשורה של כפרים באיו"ש, ערכה המשטרה הפלסטינית מבצע החרמה והשמדה של רכבים לא חוקיים (משטובות/ מחוקות). במהלך המבצע נעצר אדם אחד שבכעסו קילל את א-לוהים. למי שרוצה לדעת מהי כפיה דתית, ומה סולם הערכים בגזרה. יצויין, כי הרש"פ אוסרת יבוא רכבים משומשים מישראל, כדי לא להפסיד את מיסי הקניה, מה שהביא רבים לרכוש רכבים המיועדים לפירוק בישראל, ולהכניס בהם חלפים מרכבים גנובים, תופעה נפוצה במיוחד במגזר הכפרי הגורמת נזק כבד לכלכלת הרש"פ. כחלופה, החלה הרש"פ ליבא רכבים משומשים מירדן, עליהם נגבה מס, והמבצע נגד הרכבים המחוקים, מטרתו לעודד את רכישת הרכבים המשומשים המיובאים.

הנה תמונות מהכפר תרקומיא שממערב לחברון:

בבית לחם טקסי חג המולד בנוכחות גדולה, כולל רבים מערביי ישראל, ולא מעט תיירים. לרגל הארוע טען משרד התיירות של הרש"פ, כי בשנת 2022, ביקרו בבית לחם כ: 700 אלף תיירים. מזג האויר הסוער וגשמי הבריכה הקשו במעט על האוירה החגיגית, וכך גם ביטויי ביקורת על התיאום מול הצד הישראלי בעת כניסת הפטריאך הלטיני פייר באטיסטה פיצפאלה מירושלים לבית לחם. ועדיין, במעמד המיסה המסורתית של חצות הלילה נכחו יו"ר הרש"פ אבו מאזן, וראש הממשלה מחמד אשתיה. טקסים לרגל החג נערכו גם בשאר הערים הנוצריות באיו"ש וכן בעזה.

הנה תמונות מבית לחם:

הטקסים הללו אמורים להיערך שוב שבועיים מאוחר יותר, בחג המולד של הכנסיות המזרחיות, ובראשן היוונים- אורתודוכסים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש