מעבר לדמיון- "טוקה": חברת ריגול עמוק של מצלמות רחוב בבעלות אהוד ברק

חברת הסייבר הישראלית "טוקה" פיתחה טכנולוגיה המסוגלת לנטר את מיקומן של מצלמות מעקב ומצלמות רשת באזור גיאוגרפי ספציפי, לחדור לתוכניות ההגנה שלהן, לצפות בשידור החי של מצלמות אלו, לשנות את השידור החי ולהטעות את הצופים, ואז לעשות מונטאז' של ההקלטות של המצלמות האלה.

מהמסמכים הפנימיים של חברה זו, שנחשפו לראשונה באמצעות דיווח שפרסם עיתון "הארץ" ביום שישי, עולה בבירור כי היכולות הטכנולוגיות שפיתחה החברה, שהוקמה על ידי ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד ברק ב-2018 , חורגות הרבה מעבר לכך. 

לחברה משרדים בתל אביב ובוושינגטון. היא מוכרת את היכולות שפיתחה למשטרה, צבא, רשויות אכיפת חוק, ביטחון לאומי וסוכנויות מודיעין ברחבי העולם. חברה זו מוכרת ומייצאת את מוצריה בפיקוח משרד הביטחון הישראלי וישראל היא בין לקוחותיה. היא סיכמה עסקאות עם משרד הביטחון בהיקף של 6 מיליון דולר, ומתוכננת עסקה נוספת בהיקף של מיליון דולר ומתוארת כ"הרחבת הפעילות השוטפת".

 

בעקבות שני הפיגועים בירושלים, בחודש שעבר, פרסמו האקרים איראנים קטעי סצנות משני האירועים הללו, לאחר שהצליחו לחדור למצלמות הרלוונטיות. על פי דיווח של השידור הציבורי הישראלי, Kan11, השבוע, הצליחו האקרים איראנים לפרוץ למצלמות אלו לפני שנה. עם זאת, היכולות של "טוקה" חורגות הרבה מעבר לכך.

ואם יכולותיה היו נוכחות ב-2010, לפי העיתון, משטרת דובאי לא הייתה מצליחה לחשוף כשלושים סוכני מוסד שהשתתפו בחיסולו של מנהיג תנועת חמאס, מחמוד אל-מבחוח, לאחר שזיהתה אותם באמצעות מצלמות מעקב במלון בו שהה ובקניון סמוך.

טכנולוגיית Toca פועלת בתחום רחב יותר מהטכנולוגיה שפותחו על ידי חברות סייבר התקפי ישראליות, כמו NSO ו-Kanderoa, המתמחות בחדירה לסמארטפונים וריגול אחר הספקים שלהן. 

 

ממסמכי החברה עולה כי היא משתמשת בכלים מיוחדים המאפשרים "פריצה לחיישנים הקשורים לאינטרנט, על מנת לאסוף מידע מודיעיני למטרות מבצעיות", כמו זיהוי אזור גיאוגרפי ספציפי במפה וניטור המצלמות המותקנות בו, צפייה ושליטה בשידורי וידאו במצלמות, וקישור למכשירים חכמים במכוניות כדי להסיק מידע אודות מיקום, מסלול ואיסוף מודיעין אחר.

לטענת חברה זו, לקוחותיה יכולים לצפות ממצלמות, בשידורים חיים וארכיוני וידאו, בחשאי, וכן להטעות אותם "על מנת להסתיר פעולות בשטח". מצלמות מעקב פרושות היום בכל מקום – כמו צומת דרכים, רחובות, מתחמי מסחר, בתי מלון, שדות תעופה וסלונים ביתיים – וכולן משדרות תמונות חיות שניתן לצפות בהן באמצעות טלפונים חכמים.

 

הטכנולוגיה של Toca מסוגלת למחוק כל אזכור שלו מהקלטות המצלמה, לערוך מחדש הקלטות וידאו ולעוות שידורים חיים ותכני וידאו, מבלי להשאיר עקבות דיגיטליים. זאת בניגוד לחדירת הטלפונים החכמים עם תוכנות כמו "פגסוס" ו"טורף", המותירות אחריהן זכר לפרצה המאפשרת זיהוי זהות העבריין.

העיתון ציטט את עורך הדין אלון שפיר, המתמחה בדיני זכויות אדם, שאמר: "אלה יכולות שלא ניתן היה להעלות על הדעת בעבר. עצם נוכחותן מעלה שאלות קשות, כי הטכנולוגיה הזו עלולה לייצר תנאים אומללים בהשלכותיה על זכויות האדם. אפשר לדמיין מצב שבו אזרח מורשע על פשעים שלא ביצע, הסתרת פשע שבוצע בגלל שהרשויות או אנשים לא רוצים לחשוף אותו, או הפקה מחדש של אירועים מתועדים בדרך שמתריסה נגד אידיאולוגיה או מנהיג".

 

שפיר הזהיר כי משטרת ישראל אוספת מידע מודיעיני רגיש על אזרחים ללא  סמכויות חוקיות.  בהקשר זה הוא הזכיר את השימוש של המשטרה במערכת "עין הבז", שהיא רשת רחבה של מצלמות המתעדות את המכוניות והנמצאים בהן, ללא כיסוי או פיקוח משפטי.

שפיר הדגיש כי המצב בגדה המערבית שונה, משום שזכויות האדם הפלסטינים אינן מוגנות שם. בגדה המערבית משתמש צה"ל במערכת "הזאב הכחול", שבאמצעותה מתעדים חיילים תמונות של פניהם של פלסטינים במצלמות סמארטפונים, תוך שהם נעצרים אקראית או עוברים במחסומים צבאיים, במטרה לשלוט באופן מלא על כלל האוכלוסייה הפלסטינית. 

 

"הגדה המערבית היא המעבדה לתעשיות הביטחוניות של ישראל", אמר שפיר, אבל "האפשרות של שימוש סמוי בתוכנה כמו Tuca מפחידה עוד יותר. ראינו בעבר מקרים שבהם תמונות וידאו סתרו דיווחים של מתנחלים וחיילים והציל פלסטינים מהכלא לשארית חייהם. ראינו גם מקרים של ניסיונות לערוך מונטאז' של המציאות לאחר אירועים שהתרחשו ונמחקו על ידי כוחות הביטחון, ונבדקים היום בבתי המשפט".

יחד עם ברק, חברת TUCA נוסדה על ידי ירון רוזן, לשעבר ראש רשות הסייבר בצה"ל ושני קציני יחידת הסייבר הביטחונית, כפיר ולדמן ואלון קנטור. בחברה הזו מושקע גם איש העסקים אנדרסון הורוביץ', וקרן הון שהייתה בין המשקיעים בפייסבוק.

 

ממסמכי טוקה עולה כי היא סיכמה עסקאות עם ישראל, ארה"ב, גרמניה ואוסטרליה, וכן עם סינגפור שאינה מדינה דמוקרטית. החברה גם יצרה קשרים עם פיקוד המבצעים המיוחדים של צבא ארה"ב ושירות הביון האמריקאי.

בהערת החברה נכתב כי "טוקה" אינה יכולה לחשוף את זהות לקוחותיה. ניתן לומר שטוקה מוכרת רק לארה"ב ובעלות בריתה הקרובות ביותר. רשימת הלקוחות הפוטנציאליים שלה היא פחות מחמישית ממדינות העולם. טוקה לא מוכנה למכור את מוצריה לגורמים פרטיים".

Security Camera Types Explained: How Do I Choose Security Camera? Complete  Guide For All - YouTube

קרדיט: נור ניוז