מטוס סו-27 רוסי "יירט" מטוס קרב חמקני F-35 מעל הים הבלטי

יירוטים הם כעת שגרה עבור טייסי חיל האוויר הרוסי, על פי דיווחים בתקשורת המקומית.

מטוסי קרב רוסיים "מיירטים" לעתים קרובות מטוסי חמקן מסוג F-35 מתוצרת ארה"ב בקרבת גבולותיהם, וכעת זה נוהג מקובל עבור טייסי חיל האוויר הרוסי, על פי דיווחים בתקשורת המקומית.

הדיווח טוען כי יירוט מטוס קרב F-35 על ידי שני מטוסי Su-27P רוסיים מעל הים הבלטי לא היה הראשון. מוקדם יותר, מטוסי קרב של חיל האוויר הרוסי "יירטו" מטוסים אמריקאים "בלתי נראים" מעל סוריה, שם פגשו מטוסי ה-F-35 את מטוסי ה-Su-35.

מוקדם יותר, מטוס קרב רוסי ,סוחוי Su-30SM, ושני מטוסי קרב חמקני F-35A של חיל האוויר האיטלקי התמודדו מעל הים הבלטי.

ה-F-35 Lightning II הוא מטוס קרב חמקני מהדור החמישי, חד-מנועי, רב-משימתי. נחשב למטוס המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית שנבנה אי פעם, הוא משלב טכנולוגיות חמקנות מתקדמות שאין שני לו.

הדו"ח הרוסי אומר כי רכישת ופריסה של מטוסי F-35 על ידי מדינות נאט"ו פירושה עוד ועוד עימותים בין מטוסי F-35 לבין מטוסי יירוט רוסיים.

לפי Fighterbomber TG, זה היה היירוט הראשון של ה-F-35 מעל הים הבלטי על ידי מטוסי Su-27P מטייסת הקרב של המשמר.

עימותים רציניים

ב-20 באוקטובר, שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, שוחח עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו על תקרית מעל הים השחור בו מטוס קרב רוסי Su-27 שיגר טילים לעבר מטוס סיור בריטי RC-135.

ב-29 בספטמבר חשף שר ההגנה של בריטניה כי מטוס סיור RAF RC-135 Rivet Joint לא חמוש יורט על ידי שני מטוסי Su-27 רוסיים חמושים בזמן סיור שגרתי מעל הים השחור.

 

וואלאס אמר למחוקקים בריטיים כי "זה לא נדיר שעוקבים אחרי המטוסים מטווח קרוב, והיום הזה לא היה שונה". עם זאת, אחד המטוסים הרוסים "שיגר טיל מחוץ לטווח ראייה ליד מטוס ה- Rivet Joint".

הוא ציין כי העימות בין המטוסים נמשך כ-90 דקות, ולאחר מכן "הסיור הושלם והמטוס חזר לבסיס".

וואלאס הצהיר כי לאור האירוע הרציני הזה, הוא שוחח עם מקבילו הרוסי וראש המטה הכללי הרוסי, ולרי גרסימוב, במוסקבה.

בהודעתו הסביר כי המטוס לא חמוש, טס במרחב האווירי הבינלאומי ודבק בנתיב טיסה מתאים.

מטוסי ה-Su-27 מצוידים בדרך כלל בטילים ממשפחת ה-R-27 (AA-10 Alamo) לטווחים בינוניים/ארוכי טווח עם מכ"ם חצי פעיל או אינפרא אדום וטילי R-73 (AA-11 Archer) קצרי טווח עם מחפש אינפרא אדום.

לדברי שר ההגנה הבריטי, הסיורים הבריטיים מעל הים השחור הושעו עד שהצד הרוסי הגיב ב-10 באוקטובר. מאז, ה-RC-135Ws חידשו את הטיסות הסדירות, בליווי מטוסי קרב מדגם טייפון.

וואלאס אמר כי ההערכות הגיעו למסקנה כי "תקלה טכנית גרמה לשיגור הטיל". לפי התקשורת הבריטית, מוסקבה הכירה בכך שהתקרית התרחשה מעל המרחב האווירי הבינלאומי.

"אנו מברכים על ההכרה של רוסיה בכך שזה היה במרחב האווירי הבינלאומי", אמר השר הבריטי שטען כי ארצו עורכת גיחות קבועות עם ה-RAF במרחב האווירי הבינלאומי מעל הים השחור מאז 2019, ואנחנו נמשיך לעשות זאת".

לדברי לוק פולארד, שר ההגנה בממשלת הצללים של מפלגת הלייבור באופוזיציה, התקרית הייתה תזכורת מפוכחת שיש להימנע מהסלמה וחישוב מוטעה תוך שמירה על תמיכתה הבלתי מעורערת של בריטניה באוקראינה.

מטוס סו-27 רוסי "מיירט" מטוס קרב חמקני F-35 מעל הים הבלטי

קרדיט: דפנס ערביכ