מבזקי חדשות ליום 24-12-2022. מתעדכן

*- איחוד האמירויות "מתגרשת"?
בימים האחרונים שווה ועולה אפשרות שהיא בעלת השלכות על שוק הנפט העולמי. לפי ידיעות בלתי מאומתות, איחוד האמירויות מעוניינת לפרוש מארגון המדינות יצואניות הנפט (אופ"ק). ידיעות בנושא התפרסמו כבר בעבר אך לא התממשו.

לפי הדיווחים העדכניים, האמירויות "התעייפה" מהארגון ובייחוד ממה שקורה בו בשנים האחרונות. מכסת הנפט של האמירויות עומדת כיום על 3 מיליון חביות ביום בעוד כושר הייצור שלה גבוה הרבה יותר – 4 מיליון חביות ביום. בנוסף, האמירותים משקיעים מיליארדי דולרים כדי להגביר את תפוקת הנפט שלהם ל-5 מיליון חביות ביום והם סבורים כי ימקסמו את הרווחים שלהם אם יהיו מחוץ לארגון.
(בתמונה: שר הנפט האמירותי, אל מזרועי)
אם האמירויות תפרוש זה יהווה עוד כרסום במעמדו הבינלאומי של ארגון אופ"ק שכן האמירויות היא חברה מייסדת ונחשבת בכירה. הצעד הזה גם לא יעשה טוב ליחסים בין האמירויות לשכנתה סעודיה, מנהיגת אופ"ק. יוזכר כי לפני שנים ספורות פרשה קטר מארגון אופ"ק בטענה שהיא רוצה להתרכז בביסוס מעמדה העולמי בשוק הגז, אך רבים ייחסו את הצעד הזה ליחסים העכורים עם סעודיה.

*- איראן מדפיסה עצמה לדעת
בשבעת החודשים האחרונים הגביר הבנק המרכזי של איראן את קצב הדפסת הכסף שעומד בתקופה הנדונה על כ-4 מיליארד דולר בסך הכול (או כ-19 מיליון דולר ביום בממוצע). לצורך השוואה בשנה הפרסית הקודמת (הסתיימה במרץ 2022) קצב הדפסת הכסף עמד על כ-15 מיליון דולר ביום בממוצע.

לפי הנתונים, הדפסת הכסף תפסה תאוצה החל מספטמבר 2022. ההסבר לעיתוי זה -תחילת גל המחאה במקביל להתמעטות הסיכויים להסכם גרעין. לפיכך, הממשלה מדפיסה כסף כמוצא אחרון בכדי לנסות לכסות את ההוצאות והגירעונות שלה. הדפסת יותר כסף מאז החל גל המחאה מבטאת גם את הירידה בגביית המיסים מצד הממשלה וככל הנראה את רצונה להצטייד במספיק מזומנים כדי לשלם משכורות בזמן במטרה למנוע שביתות ומחאות עובדים.

אבל שלא יהיה ספק מבחינה כלכלית מדובר במדיניות הרת אסון שתגביר בעתיד את האינפלציה באיראן שגם ככה נעה סביב 50% ותגביר עוד יותר את התסיסה הפנימית.

*- מצרים תחפש עוד גז בים התיכון, כבר בקרוב
בשבוע הבא, מצרים מתכוונת לפרסם מכרז בינלאומי לחיפושי גז ב-12 אזורים בים התיכון ובדלתא של הנילוס, באמצעות חברת אחזקות הגז הטבעי, כך לפי גורם במשרד האנרגיה בקהיר. המקור הוסיף שתהליך הגשת ההצעות על ידי חברות בינלאומיות יימשך תקופה של חמישה חודשים ממועד פרסום ההצעה ברשומות, בשבוע הבא.

מוקדם יותר החודש אמר שר הנפט המצרי טארק אל-מולה שכמויות הגז המיוצאות למדינות האיחוד האירופי ממצרים ומישראל מהוות כ-90% מסך יצוא הגז וכי שתי המדינות פועלות להגדלת הכמויות לאירופה. ישראל מייצאת כ-700 מיליון רגל מעוקבת ליום של גז למצרים משם הם מיוצאים לאירופה, לעומת כ-200 מיליון רגל מעוקבת ליום למצרים בשנת 2020.

*- זה מה שמחזיק (בינתיים) איכשהו לבנונים רבים
למרות שכלכלת לבנון בקריסה נשאלת השאלה איך מיליוני לבנונים עדיין מצליחים לקיים את עצמם. אחת התשובות כנראה היא הגברת העברות הכספים מלבנונים שעובדים בחו"ל. לפי הבנק העולמי, השנה העברות אלה מסתכמות בכ-6.85 מיליארד דולר שמהווים קרוב ל-40% משווי התוצר הלאומי של לבנון.

זהו נתון גבוה ביותר המעיד על חדלונו של המשק הלבנוני ולכן זהו גם גורם סיכון. העברות מחו"ל אינן יציבות ומושפעות מהתפתחויות שונות כמו למשל הסגרים בתקופת הקורונה. שנית, הכספים הללו משמשים למטרות ספציפיות – קיום יומיומי וחיסכון (בבתים, מחוץ למערכת הבנקאית), כלומר הם לא משרתים את המשק בטווח הבינוני – הארוך ולא מופנים לפרויקטים מעודדי צמיחה ומקומות תעסוקה. שלישית, לשכבות העניות המרודות אין גישה לכספים אלה. מנגד, זרם הדולרים הזה מונע קריסה עוד יותר מהירה של שער המטבע הלבנוני.

יצוין שהשוק המוביל להעברות למשק הלבנוני הוא האמריקאי, לאחר מכן מדינות המפרץ ואז אפריקה.

*- הלוזרית הגדולה של המונדיאל בקטר…
על כר הדשא צרפת ספגה הפסד כואב במשחק הגמר אחרי שני קאמבקים. מחוץ לכר הדשא יש מפסידה גדולה עם למעלה מ-15 מיליארד דולר במהלך חודש הטורניר. מדובר בבורסת המניות של קטר. לפי הנתונים, מסתבר כי מה-20 בנובמבר עד ה-15 בדצמבר (יום המסחר האחרון לפני הגמר), שווי הבורסה ירד מ-185.3 מיליארד דולר ל-170.1 מיליארד דולר. מדובר בירידה של כ-8%.

התוצאה הזו קצת מפתיעה שכן הקטרים ציפו שהמשקיעים יביעו אמונם בבורסה הקטרית נוכח עצמתו של המשק המקומי והדיבידנדים הכלכליים העתידיים שהוא צפוי לרשום מהמונדיאל. בנוסף, במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2022 הרווח הנקי של החברות הנסחרות בבורסה של קטר גדל ב-19.3% והגיע לכ-10.7 מיליארד דולר. למרות כל זאת, נראה שהמשקיעים לא השתכנעו…

*- משטר האייתולות לא מוצא פתרון למפולת
אם לא יחול מהפך בקרוב שער הדולר בשוק האיראני יחצה את רף 400,000 ריאל. היום המשיך המטבע האיראני להיחלש ועומד על 396,700. מדובר במפולת ושפל היסטורי. מתחילת החודש איבד הריאל כ-9.5% ומתחילת המהומות הפנימיות לפני כארבעה חודשים נחלש ביותר מ-20%. זוהי דרמה של ממש שמטרידה קשות את השלטונות.

ויש להם מה לדאוג. בשבועות האחרונים מתנהל ברשתות קמפיין הקורא לאזרחים להוציא את הכסף מהבנק כדי למוטט את המערכת הבנקאית במדינה. לא ברור מה ההיענות אך מה שכן ברור הוא שנגיד הבנק המרכזי הודה בשבת כי נפילת הריאל קשורה במחאה.

גורמים באיראן מעלים עוד סיבות מעבר להכרה כי הסכם גרעין לא ייחתם ובהן: הכבדת הסנקציות בחודשיים האחרונים על גופים ובכירים של המשטר מה שמקשה על עקיפת הסנקציות ולירידה בהכנסות מט"ח. בנוסף עם תחילת החורף המשטר מפנה גז לשוק המקומי לחימום הבתים ופחות לתעשייה הפטרוכימית שנחשבת מקור מוביל למט"ח. לאלה יש להוסיף את גלי השביתות במשק.

*- כמה עולה הגלימה של מסי?
מבלי להיכנס לויכוח אם מסי היה צריך לעטות את הגלימה שהעניק לו אמיר קטר בטרם הנפת הגביע, קבלו קצת פרטים. הקטרים ניסו כנראה לתת לאירוע ולמסי כבוד ולא שיערו את עוצמת התגובות השליליות. את הגלימה הנקראת "בשת" לא לובשים הקטרים בחיי היומיום, אלא באירועים ספציפיים, כגון אירועים לאומיים וחברתיים משמעותיים, חגים וחתונות. האוניברסיטאות בקטר לא מאפשרות לבוגריהן ללכת עם בשת אלא רק בטקסי הסיום.

ישנם סוגי בשת רבים כשאלה בעבודה הידנית נחשבים האיכותיים והטובים ביותר וכזה קיבל מסי. תהליך התפירה והרקמה של הבשת לא פשוט ובדרך כלל הוא מצריך עבודה של ששה מקצוענים. כל זאת מאחר שלכל רקמה בבשת יש יצרן ספציפי שמתמחה בכך. זמן הייצור נמשך בין חמישה ימים ל-20 ימים, תלוי במספר התופרים שעובדים על הגלימה.

מחירי הבשת מגוונים כשהגלימות הפשוטות נמכרות בשווקים במחיר של 80 עד 200 דולר. הבשת ברקמת יד הנחשב איכותי הוא גם יקר יותר ומחירו מתחיל מ-400 דולר ויכול להגיע גם ליותר מ-2000 דולר לגלימה אחת. לפי הצילומים, מסי קיבל את הגלימה מיצרן בשם "סאלם" יצרן גלימות ותיק בקטר ולכן סביר שהמחיר שלה גבוה אף יותר….

*-  האיש העשיר ביותר באמירויות
דירוג חדש של מגזין פורבס לגבי 200 המיליארדרים המובילים בעולם מגלה נתון מעניין. מסתבר כי פאבל דורוב, מייסד האפליקציה טלגרם הוא העשיר ביותר באמירויות. הונו מוערך ב-17.2 מיליארד דולר והוא מדורג במקום ה-112 בעולם כשלפני שנתיים דורג במקום ה-565.

דורוב יליד סט. פטרסבורג היגר לדובאי כשלפי הדיווחים זה קרה כשלא רצה לתת גישה לביון הרוסי למסד הנתונים של האפליקציה. בתחילת השנה הנוכחית קיבל דורוב בן ה-36 אזרחות אמירותית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: חליג' און ליין