עשרות אניות סוחר נתקעו מול איראן עקב בעיות תשלום

עשרות אניות סוחר הנושאות תבואה וסוכר תקועים בנמלי איראן מעוכבים כבר שבועות, כך מסרו מקורות סחר ונתוני משלוח , מכיוון שבעיות תשלום משבשות את זרימת הסחורות למדינה.

מעצמות המערב פטרו את מוצרי המזון מהסנקציות שהוטלו על איראן בגלל תכנית הגרעין שלה, אך השפעת הסנקציות על המערכת הפיננסית האיראנית הפכה את התשלום של איראן לחברות בינלאומיות למורכב ולא סדיר.

נתוני מעקב אחר ספינות ב-Refinitiv הראו כי ספינות אינן מסוגלות לפרוק את המטען שלהן עקב בעיות תשלום, כאשר לפחות 40 אניות צובר נתקעו מחוץ לנמלי בנדר אימאם חומייני ובנדר עבאס, שניים מהנמלים העיקריים של איראן.

ארגון הנמלים הימיים האיראני אמר בדיווח בנובמבר כי כ-37 ספינות הנושאות 2.2 מיליון טון מטען לא הצליחו לפרוק את מטענן, עקב "בעיות הקשורות למסמכים ולתשלום במטבע קשה" בנמל בנדר אימאם חומייני.

ביטחון תזונתי הוא בראש סדר העדיפויות של איראן, והצורך ביבוא מזון גדל עקב הבצורת, שהשפיעה על ייצור המזון המקומי במשך שתי עונות רצופות.

איראן צפויה לייבא 5.5 מיליון טון חיטה בעונת 2022-2023, ירידה מ-8 מיליון טון בעונה הקודמת, אך עדיין הרבה מעל הרמות הרגילות, לפי נתוני USDA.

הנתונים הראו כי בחמש העונות הקודמות עמד היבוא בממוצע על 1.1 מיליון טון בלבד.

גורם סחר מערבי שמכיר את הנושא העריך שהמשלוחים שנתקעו מחוץ לנמלי איראן היו שווים יותר ממיליארד דולר. 

איראן הייתה עדה לחודשים של אי שקט, במהלכם קראו מפגינים מכל מגזרי החברה לנפילת התיאוקרטיה, מה שהציב את אחד האתגרים הגדולים ביותר למשטר השליט במדינה מאז 1979.

איראן סובלת ממשבר כלכלי ומירידה בערך המטבע שלה, לאחר שארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין במאי 2018 והטילה עליה מחדש סנקציות.

בנוסף לסנקציות החמורות שהכלכלה האיראנית נתונה בהן מזה שנים, הטילו האיחוד האירופי, הממשל האמריקני ובריטניה במהלך החודשים האחרונים שורה של סנקציות על בכירים וחברות איראניות, על רקע טיפול הרשויות בהפגנות העממיות שפרצו באיראן, ותמיכתה של האחרונה ברוסיה במל"טים מתאבדים בהן השתמשה בתוקפנותה נגד אוקראינה.

عشرات السفن التجارية عالقة قبالة إيران بسبب مشكلات الدفع – قناة الغد

קרדיט: רויטרס  קרדיט לתמונה: אלראד –  eslam alkarim‏