רוב הרכיבים במל"טים איראנים שהופלו באוקראינה מקורם בארה"ב

ממידע שנאסף מחלקי מל"טים איראנים שהופלו באוקראינה מראה שרוב החלקים לכלי טיס אלה יוצרו על ידי חברות בארה"ב, אירופה ומדינות בעלות ברית אחרות, מה שהדאיג בכירים ואנליסטים מערביים וגרם לממשלת ארה"ב לפתוח בחקירה, כך דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל .

העיתון אמר כי הנתונים הללו מסבירים כיצד הצליחה טהראן לחמש את עצמה ואת בעלות בריתה בנשק חדש ועוצמתי, למרות שהוטלו עליה סנקציות מהמקיפים ביותר בהיסטוריה המודרנית.

מהמסמכים עולה כי המודיעין האוקראיני מעריך ששלושה רבעים ממרכיבי המל"טים האיראנים שהופלו באוקראינה הם מתוצרת אמריקאית.

 

חוקרים אוקראינים אמרו כי התוצאות הללו הושגו לאחר שהצבא האוקראיני הפיל כמה מל"טים איראניים, כולל אחד שנחת בשלום לאחר שמומחי סייבר אוקראינים פרצו למערכותיו באוויר.

מתוך כמעט 200 חלקי מל"טים שייורטו, חוקרים גילו שכמחצית מהרכיבים שלהם יוצרו על ידי חברות בארה"ב וכשליש על ידי חברות ביפן.

העיתון אישר כי הסוכנות הפדרלית האמריקאית האחראית על אכיפת בקרות הייצוא פתחה בחקירה בנוגע לחלקים מתוצרת מערבית שנמצאו.

רבים מהחלקים אינם כפופים לפיקוח על יצוא, אמרו גורמי ביטחון מערביים, וניתן לרכוש אותם בקלות באינטרנט ולשלוח אותם לאיראן דרך מדינות אחרות מבלי למשוך תשומת לב.

הם הדגישו כי העברות כאלה הן עבירה על החוק, אם כי ייתכן שיהיה קשה למנוע אותן.

קרדיט: תסנים

 

העיתון ציטט את דיוויד אולברייט, מייסד המכון למדע וביטחון בינלאומי בוושינגטון, שפרסם בחודש שעבר ניתוח על מל"טים איראניים, כי "זה בראש סדר העדיפויות להבין איך החלקים המערביים מגיעים בסופו של דבר למל"טים איראניים".

הניתוח קבע כי מלבד רכיבים מערביים, ישנן גם ראיות לכך שחברות סיניות עשויות לספק עותקים של סחורות מערביות לאיראן לייצור מל"טים תוקפים.

רוסיה השתמשה לאחרונה בעשרות מל"טים "מתאבדים" בהתקפות על תשתית האנרגיה של אוקראינה. אוקראינה טוענת שמדובר במל"טים מתוצרת איראן מדגם Shahed-136.

חיל האוויר האוקראיני אישר כי השמיד עשרות מל"טים מתוצרת איראן מאז אמצע ספטמבר, בעוד שבימים האחרונים טהרן הכחישה שוב ושוב שסיפקה לרוסיה נשק ומל"טים לסיוע במלחמתה באוקראינה.

 

מל"טי 136 Shahed טסים נמוך מאוד ונראה שיש להם מעט חלקי מתכת, מה שמקשה על זיהוים באמצעות מכ"מים וחיישנים אחרים לפני שהם מגיעים ליעדם.

מל"טי ה"שאהד" שונים מכלי הנשק שרוסיה השתמשה בהם באוקראינה, שכן הם נשארים באוויר לפרק זמן עד לזיהוי המטרה שלהם, ולעתים קרובות מדובר במיקום קבוע, ואז הם הולכים לעברו ומתנגשים בו עוד לפני הפיצוץ, בניגוד למל"טים גדולים יותר לשימוש חוזר שיורים טילים וחוזרים לבסיס, כמו כן מל"טים איראניים טסים נמוך ולאט.

אנליסטים אומרים שמל"טים איראניים מהווים בעיה גדולה, מכיוון שרבות ממערכות ההגנה שמסוגלות להפיל אותם הן יקרות מאוד, ולעתים קרובות הן נועדו להתמודד עם איומים גדולים יותר כמו מטוסים ומסוקים, והייצור שלהם אורך מספר חודשים ואולי שנים.

حرب مسيّرات روسية تركية في سماء أوكرانيا؟ | الميادين

קרדיט: פארס