הערך המוסף של חברת סלולר סורית שלישית למשפחת אסד

פעילי המדיה החברתית  הפיצו בתחילת החודש תמונה של פתיחת בניין מפעיל הסלולר השלישי באזור הנתון לשליטת משטר אסד, "ופא טלקום" , במרכז דמשק, דווקא ברחוב "אלשהבנדר" –  الشهبندر.

مبنى المشغل الخلوي الثالث في مناطق أسد

קרדיט: רשתות חברתיות

האחראים על המפעיל השלישי מקווים שהוא יתרום לשיפור איכות התקשורת הסלולרית באזורים שבשליטת משטר אסד, הסובלים משיתוק מוחלט של שירותים, שכן "אין חשמל, אין מים, ואפילו תקשורת קווית ורשתות תקשורת אלחוטיות אינן בשימוש".  בתחילת 2022 הכריז שר התקשורת במשטר אסד, איאד אלחטיב, כי הרשת החדשה תאפשר ללקוחות לבצע את השיחה הראשונה ברשת של המפעיל השלישי עם שירות 5G.

 

אפשר ותחום הטלקומוניקציה, במיוחד הסלולר, נחשב לאחד המגזרים הרווחיים ביותר וניתן להשוואה לענפי האנרגיה על כל צורותיו שם המסה הפיננסית העצומה שאסד שודד, ובכך מחמיץ את ההזדמנות שאוצר המדינה ירוויח ממנה את הרווחים של חברות התקשורת הסלולריות, אמר הכלכלן עמאר עבד אל-רזאק לרשת החדשות הסורית "אוריינט נט": "הרווחים של Syriatel במהלך שנת 2019 הסתכמו ב-58 מיליארד ליש"ט סוריה, לפי התוצאות הכספיות של החברה שפרסמה הנציבות לשווקים פיננסיים וניירות ערך, וזה מה שהוצהר כמובן, למעט מה שמסתתר לצורך העלמת מס.

 

 רווחים אמיתיים

עבד אל-רזאק הוסיף כי משטר אסד מעולם לא הצהיר, בשקיפות, על ההכנסות או הרווחים האמיתיים של חברות תקשורת סלולרית מאז שהעניק רישיון בלעדי לרמי מכלוף בן דודו, אך אנו יכולים להעריך את הרווחים הללו באנלוגיה לחברה גלובלית כמו הבריטית, וודאפון, שהכנסותיה הסתכמו בכ-50 מיליארד דולר במהלך 2020, כמובן בהתחשב במספר המשתמשים במקרה הסורי.

לגבי כדאיות הקמת חברה חדשה, עבדול רזאק מאשר כי המשטר הסתמך על גוף פיננסי חדש, במקום זה של רמי מכלוף, הלא הוא יסאר איברהים, ואחותו נסרין. איברהים הוא מנהל המשרד הפיננסי בארמון הרפובליקאי ומקורב לאסמה אל אסד, אשת הנשיא.

 

עבד אל-רזאק מציין כי המשטר רוצה להיפטר מכל החברות ששמם נקשר לרמי מכלוף מכיוון שהכת העלאווית סבורה שחלק מהרווחים של החברות של מכלוף צמח להן דרך עמותת בוסתאן, וגרר רגשות טינה עליהם בגלל הצעדים שנקט בשאר נגד רמי, כי הכסף הזה ,הם מאמינים, הוא שלהם ואין להעבירו לאנשי עסקים שהם קרובי משפחה של אסמא, או לפחות מחוץ לעדה שלהם.

עבדול ראזק מסכם כי משפחות אסד ומכלוף השקיעו את הכסף שנשדד מהעם הסורי בדרכים סודיות, בחו"ל ובבית, באמצעות חברות, בנקים ואישים, ופרויקט "ופא טלקום סוריה" הוא אחד מהפרויקטים הללו.

 

Syriatel הוקמה ב-2001 עם הון של 3.350 מיליארד ליש"ט, לאחר אישור ראשוני לרשום את מניותיה בבורסה של דמשק ב-2019.

ראוי לציין כי שר התקשורת והטכנולוגיה בממשלת משטר אסד הכריז ב-21 בפברואר השנה על השקת המפעיל השלישי של חברות הסלולר בסוריה, "ופא טלקום", עם הון מוצהר של 10 מיליארד לירות סוריות, ומספר מניות בהיקף של 100 מיליון מניות, ששווי כל אחת מהן הוא 100 לירות סוריות, שזה סכום קטן מאוד בהשוואה להון של שתי החברות הנוכחיות בעת הקמתן, ובהתחשב בהבדל בערך המטבע, שערכו ירד מאוד במהלך העשור האחרון.

מלבד Syriatel, המפעיל השני, MTN, הממוקם בסוריה, ונרכש על ידי Tele Invest בשנת 2021, על פי החלטה שיפוטית.

وفا تيليكوم".. مشغّل الخلوي الثالث بالعتاد القديم - عنب بلدي

קרדיט: ענב בלדי