מבזקי חדשות מהעולם ליום 17-12-2022. מתעדכן

*- יממה לאחר שהונגריה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם שיאפשר לבודפשט לקבל חלק נכבד מהתקציבים האירופיים שהוקפאו בשל חשש משחיתות, הודיעה הבוקר ממשלת הונגריה הדיון בפרלמנט על אשרור הפרוטוקולים להצטרפותן של פינלנד ושבדיה לברית נאט"ו יחל ב-20 בפברואר. הונגריה וטורקיה הן היחידות מבין 30 חברות נאט"ו שעדיין לא אישרו את ההצטרפות.

הנציבות האירופית ביקשה להקפיא העברה של 7.5 מיליארד אירו מתקציבי השיקום ממגפת הקורונה בשל טענות לשחיתות בהונגריה. על פי ההסכם החדש, הונגריה תקבל 5.8 מיליארד אירו, ובתמורה תסיר את הווטו על העברת סיוע של 18 מיליארד אירו לאוקראינה ועל קידום מס תאגידי עולמי.

*- הפרלמנט הפולני אישר החלטה שמכריזה על רוסיה כמדינה תומכת טרור וקובעת כי "רוסיה מפרה באופן שיטתי זכויות אדם, את החוק הבינלאומי, את אמנת האו"ם והתחייבויות אחרות" וכי היא מבצעת "התקפות חמושות, פשעי מלחמה ורצח עם". "שיטות הטרור שבהן רוסיה עושה שימוש נגד אזרחי אוקראינה הן פשע נגד האנושות ורצח עם", נכתב בהחלטה שזכתה לתמיכת 231 מחברי הסיים, על אף שהאופוזיציה החרימה את ההצבעה.

*- הולכים על אחדות: ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן מהסוציאל דמוקרטים, הודיעה למלכה מרגרטה השנייה כי היא הצליחה להקים ממשלה חדשה עם הליברלים מהימין השמרני ועם מפלגת המתונים מהמרכז שהוקמה רק השנה. "זה לא מה שאנחנו רגילים בדנמרק, אבל אני מאמינה שזה מה שאנחנו צריכים", אמרה פרדריקסן. בדומה לישראל, הבחירות התקיימו ב-1 בנובמבר.

*- הטרוריסט המאוריטני, פוואז אולד אחמד אולד אחמייד, הואשם בבית משפט בניו יורק ברצח אזרחית אמריקאית, בקשירת קשר לסיוע לארגוני הטרור אל קאעידה במגרב האסלאמי ואל-מוראביטון ובעבירות טרור נוספות בשל מעורבותו בפיגועים נגד מטרות מערביות במאלי ב-2015 בהם נרצחו 38 בני אדם, כולל אזרח ישראלי.

אחמייד, שנעצר ב-2016, כבר הודה כי השתתף בפיגוע במועדון לה טראסה שבו נרצחו חמישה בני אדם במרץ 2015, בפיגוע במלון בבילוס שבה נרצחו 13 בני אדם באוגוסט 2015 ובהתקפה על מלון רדיסון בלו שבה נרצחו 20 בני אדם. הוא נידון למוות במאלי, אולם אתמול הוסגר לארה"ב.

*- מועצת האיחוד האירופי המליצה היום להעניק לבוסניה-הרצגובינה מעמד של מדינה מועמדת להצטרפות לאיחוד, כאשר ההחלטה תועבר לאישור מנהיגי המדינות החברות שיתכנסו ביום חמישי. עם זאת, ההמלצה מבהירה כי הרשויות בסרייבו צריכות לחזק את שלטון החוק, להילחם בשחיתות ובפשע המאורגן, לנהל את סוגיית ההגירה וליישם זכויות יסוד כתנאי להשלמת המהלך.

*- יממה לאחר ההישג ההיסטורי של מרוקו, העולם הערבי רושם עוד פריצת דרך: רקטת פלקון 9 של ספייס אקס המריאה עם הגשושית ראשיד של איחוד האמירויות בדרך לירח. על הרקטה נמצאת גם הנחתת היפנית האקוטו-אר שאמורה להנחית את הגשושית הערבית הראשונה על הירח.

*- שריפה גדולה פרצה במתקן לשמירת ראיות של משטרת ניו יורק בברוקלין וכוחות כיבוי גדולים נאבקו בלהבות במשך שעות. במקום מאוכסנים כלי רכב שהוחרמו במסגרת חקירות ואלפי חביות שמכילות חומרי דנ"א, ועל אף שלא נמסר היקף הנזק, כלי תקשורת ציטטו גורמים שהודו כי ייתכן שמדובר בפגיעה הרסנית.

*- נציגים טורקים הבהירו בשיחות עם נציגים משבדיה ומפינלנד כי אם לא תושג התקדמות מצדן של שתי המדינות ליישום הדרישות של הנשיא ארדואן עד חודש מרץ בנוגע להסגרת מבוקשים ולמכירת כלי נשק, תהליך צירופן לנאט"ו עלול להידחות לפחות עד הסתיו הבא בשל הבחירות הכלליות בטורקיה – כך דיווח האפטונבלאדט השבדי.

*- רכב החלל הבלתי מאויש אוריון של נאס"א נחת כעת באוקיינוס השקט אחרי שהשלים את משימת ארטמיס 1 במסגרת ההכנות של סוכנות החלל להנחתה מחודשת של אסטרונאוטים על הירח, בדיוק 50 שנה אחרי הנחיתה האחרונה של אפולו 17.

במהלך המשימה שנמשכה 25 יום, רכב החלל הקיף את הירח ואף הגיע למרחק של יותר מ-434 אלף ק"מ מכדור הארץ, יותר מכל חללית אחרת שנועדה לשאת בני אדם.

*- פסלו של אמברוז פ. היל מצבא הדרום במלחמת האזרחים בארה"ב, שניצב בעיר ריצ'מונד שבווירג'יניה מאז 1892, הוסר היום והועבר למוזיאון, ובכך הושלם פירוק כל פסלי הקונפדרציה בעיר ששימשה בירת מדינות הדרום. "לפני יותר משנתייים, ריצ'מונד הייתה בית ליותר פסלי קונפדרציה מכל עיר אחרת בארה"ב. יחד, סגרנו את הפרק הזה", אמר ראש העיר, לוואר מ. סטוני.

*- אחווה סקנדינבית: מנהיגי מדינות האיחוד האירופי מתכנסים היום בבריסל לפסגה המסכמת של 2022, אולם ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, התעכבה מאחר שהציגה את ממשלתה החדשה. על כן, עמיתתה, ראש ממשלת פינלנד סאנה מארין, מייצגת גם את דנמרק עד הגעתה של פרדריקסן לפני זמן קצר.

פרדריקסן הציגה רשמית את ממשלת האחדות הראשונה מאז שנות ה-70 אשר הוקמה בעקבות הבחירות ב-1 בנובמבר. לצד מפלגת הסוציאל-דמוקרטים של ראש הממשלה, שותפים בקואליציה גם הליברלים שעמדו בראש האופוזיציה ומפלגת המתונים מהמרכז שהוקמה רק השנה.

מנהיג הליברלים, ג'קוב הלמן-ג'נסן מונה לסגן רה"מ ולשר ההגנה, ומנהיג המתונים, ראש הממשלה לשעבר לארס לאקה רסמוסן, הוא שר החוץ החדש. אחת ההחלטות הראשונות הייתה ביטול של חופשה לאומית שקיימת מאז 1686 על מנת להגביר את הייצור והפעילות הכלכלית על מנת להגדיל את תקציב הביטחון.

*- ציטוטים מהריאיון של רמטכ"ל צבא אוקראינה, גנרל ואלרי זלוז'ני, לאקונומיסט:
1. "אני בוטח בגנרלים שלי. מאז תחילת המלחמה, פיטרתי עשרה מהם כי הם לא התאימו לזה. עוד אחד ירה בעצמו. אני לא חושב שאני החכם ביותר פה. אני חייב ואני מקשיב למי שנמצאים בשדה הקרב. כי היוזמה נמצאת שם".

2. זלוז'ני ציין כי להגנה האווירית של ארצו יש יחס הפלות של 0.76. "הרוסים משתמשים במקדם היעילות של 0.76 כאשר הם מתכננים את ההתקפות שלהם. זה אומר שבמקום 76 טילים, הם משגרים מאה. ו-24 מגיעים ליעד. ומה עושים שני טילים לתחנת כוח? היא לא תעבוד שנתיים".

3. הרמטכ"ל האוקראיני ציין כי כדי להגיע לגבולות חצי האי קרים, הצבא צריך קודם כל "לכסות טווח של 84 ק"מ עד מליטופול". "זה מספיק עבורנו כי ממליטופול אנחנו יכולים לירות על מצר היבשה של קרים עם HIMARS וכאלה. אני יכול לחשב, בהתבסס על המשימה, אילו משאבים נדרשים כדי לבנות יכולת קרבית".

4. "אני יודע שאני יכול להביס את האויב הזה. אבל אני צריך משאבים. אני צריך 300 טנקים, 700-600 נגמ"שים, 500 תותחי הוביצר. אז, אני חושב שזה יהיה ריאליסטי להגיע לקווים של 23 בפברואר. אבל אני לא יכול לעשות את זה עם שתי חטיבות. אני מקבל מה שאני יכול, אבל זה פחות ממה שאני צריך".

*- חיל האוויר האמריקאי הודיע היום כי ביום שישי בוצע הניסוי המלא הראשון באב הטיפוס המבצעי של הטיל ההיפרסוני AGM-183A ARRW (כלי נשק משוגר מהאוויר לתגובה מהירה).

הטיל שוגר ממפציץ B-52H שהמריא מדרום קליפורניה ונמסר כי הוא הגיע למהירות של יותר ממאך 5, השלים את מסלול הטיסה והתפוצץ כמתוכנן.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט לתמונה: צבא ארה"ב