איראן רוצה להגביל את טווח הטילים שבכוונתה לתת לרוסיה לשימוש באוקראינה

דיווחים מצביעים על כך שרוסיה לא תוכל עוד לסמוך על איראן באספקת טילים בליסטיים קצרי טווח (SRBMs), משהו שגורמי המודיעין האוקראיני טענו כי כבר סופקו בחודש שעבר.

ארבעה בכירים ישראלים אמרו ל-Axios, בצטטם הערכות מודיעיניות, כי איראן רוצה להגביל את טווח הטילים שבכוונתה לתת לרוסיה לשימוש בסכסוך באוקראינה, משום שהיא מודאגת מתגובת נגד בינלאומית.

לפי ארה"ב, משלוחי נשק מאיראן לרוסיה אינם חוקיים על פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, האומרת שהאו"ם חייב לאשר העברת טילים בליסטיים איראניים.

איראן מתכוונת להציע את הטילים שלה לרוסיה רק ​​עם הטווח של פחות מ-300 קילומטרים ולהגביל טילים אחרים כך שיעמדו במגבלות ההחלטה, על מנת לצמצם את ההשפעות השליליות על הקהילה הבינלאומית, לפי מקורות ישראלים.

ממשלת איראן גם מתכננת לשלוח טילים בליסטיים מדגם פתח-110 לרוסיה. התאמות הטווח נעשו כדי להבטיח שהן תואמות את ההחלטה. יתרה מכך, האיראנים שקלו לספק לרוסיה את טיל ה"זולפיקאר", שלו טווח של כ-435 מיילים, אך לאחר מכן הרעיון נדחה.

בינתיים, שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, הצהיר ב-12 בדצמבר כי ארצו לא פוסלת אספקת נשק ארוך טווח לאוקראינה. וואלאס הדגיש כי אם רוסיה תמשיך לתקוף את התשתית האזרחית של אוקראינה, בריטניה תספק מערכות כאלו לאוקראינה.

מנגד, ארצות הברית סירבה לתת לאוקראינה את הטילים הבליסטיים הטקטיים קצרי הטווח של ATACMS, שעלולים לסכן את העומק הרוסי.

וואלאס הדגיש כי התקפות מסוג זה מפרות את כל הנורמות המשפטיות, כולל אמנות ז'נבה, וכי על בריטניה להבטיח שמי שמבצע את הפשעים הללו נגד האנושות לא יישארו ללא עונש.

"יש לנו גם מערכות נשק פוטנציאליות ארוכות יותר בארסנל שלנו, ואם הרוסים ימשיכו לתקוף אזורים אזרחיים ולנסות להפר את אמנות ז'נבה, אני אהיה פתוח לראות מה אנחנו עושים הלאה", אמר וואלאס.

דיווחי מודיעין מערביים מאשרים כי איראן נערכת למסור לרוסיה את טילי ה"זולפיקר" ו"פתח 110" כדי לתמוך במאמצים הצבאיים הרוסיים באוקראינה

קרדיט: דפנס ערביכ ולתמונה: תסנים