מנהיג המרד דרוזי בדרום סוריה מזהיר מפני אסון קרב ובא מצד משטר אסד

המשטר בסוריה איים להשמיד את תושבי "ג'בל אל-ערב" ולשרוף את מחוז אס-סויידה בעל הרוב הדרוזי בדרום סוריה, על רקע המרד, שבמהלכו מאות מפגינים, כועסים על ההידרדרות הכלכלית וחסרי שביעות רצון ממשטר אסד, הסתערו על בניין המושל בעיר א-סויידה, שרף אותו וקרע תמונות של בשאר אל-אסד, תוך קריאות להפלת המשטר עקב המחירים הגבוהים והקשיים הכלכליים העומדים בפניהם.

בראיון של העיתון "אלקודס אל-ערבי" עם לאית' אל-בלעוס, בנו של מייסד תנועת "אנשי כבוד", השייח' וואחיד אל-באלוס (שחוסל על ידי משטר אסד), על מרד א-סויידה, תוצאות ההסלמה והמתיחות במחוז, ומיקומם כפלג חמוש הפועל נגד המשטר הסורי, אמר אל-בלעוס כי "העתיד נראה עגום, והמהפכה בא-סויידה היא מהפכה פוליטית נגד החונטה השלטת שפועלת בצורה עדתית, " תוך שהוא מציין שהוא קיבל איום ישיר ממנהל מחלקת המודיעין של חיל האוויר, האלוף ע'סאן איסמעיל.

 

מהן תוצאות ההסלמה, ומי הם הצדדים האחראים להבאת אס-סויידה למצב של מתח זה?
מצב המתיחות בנפת א-סויידה החל בשנת 2018, במהלך התקפת דאעש באזור, כאשר איזונים רבים השתנו, ומי שתמכו במשטר הפכו את עמדתם ובקשו לשנות את מצבם, וכתוצאה מכך מצב המתיחות הגיע לשיאו בשנת 2022.

מי שמאשים את אנשי ההר שהמהפכה שלהם היא מהפכה כתוצאה מרעב, אני אומר לו: זה לא נכון, מאז 2012, 3000 חמושים, כולם עם המהפכה, התנדבו עם השייח', האב וואחיד אל-בלעוס. , נגד בשאר אל-אסד. המהפכה היא מהפכה פוליטית שמתחילה בדרישות של אנשים ובדרישות כלכליות ומסתיימת בדרישות פוליטיות. באשר למשטר הסורי כיום, הוא בא אלינו בידיים ריקות מדרישות פוליטיות וכלכליות, ואין לו (רצון למלא ) אף אחת מהן והוא גם לא מציע פתרון מדיני, אז כמובן שהוא יגיב להתקוממות אנשי א-סויידה בברזל ובאש… 

לאן הולך מחוז א-סויידה, וכיצד אתה מעריך את עמדת המשטר הסורי, במיוחד לאחר שפעילים הדליפו סרטון שבו נראה מושל א-סויידה, בסאם פארסיק, מאיים על משלחת של בולטים בעיר לדכא כל הסלמה עממית?
העתיד נראה עגום לפי המציאות שאנו רואים בשטח, ולמי שקורא בין השורות, המצב בהר בלתי נתפס, כי למשטר הסורי אין שום פתרון כלכלי או מדיני, וכפי שזה נראה הוא רוצה לגרור את האזור לעימות מזוין.

עמדת המשטר היא כיתתית. המשטר איים עלינו בגלוי ומפורש בגלל ההתקוממות המתמשכת במחוז א-סויידה. והוא אמר שהם שולטים על 20 מיליון סונים  אז אנחנו לא מסוגלים לשלוט על הדרוזים?."

המשטר הסורי מחזיק רק בטנק ומטוס. באשר לאיום של המושל על אנשי א-סויידה במהלך פגישה בתוך בניין המחוז, הוא משקף את הרקע העדתי והגברים של המשטר. הם אינם מכבדים את הדת, גזע, כת, חברה אזרחית או את אלוהים הכל יכול, ובמילות מנהל המחוז :  "הרגנו 20 מיליון סונים, וגורלכם, הו דרוזים, לא יהיה טוב יותר מגורלם.." 

 

האם יש מצב  לתיווך ולהרגעה?
אין גוף שיכול לגשר או לפייס, כי המשטר רואה באנשי א-סויידה קבוצה מחוץ לחוק, ודמם חוקי, ויש לתלות אותם בגלל עלבונותיהם ל"סמלים של המולדת." ומי הם הסמלים האלה? סמלים מקוצרים לבשאר אל-אסד.

 

מי הן הרשויות האחראיות להביא את מחוז א-סויידה למצב זה של הסלמה?
המשטר ושירותי המודיעין, בנוכחות יד פנימית מאנשי הכת, עומדים מאחורי המתיחות והמתח בהר, והם עומדים מאחורי ההחמרה במצב. למשטר יש אינטרס  לשלוח מסר שהעם הוא פורעי חוק, ואז לשים את עצמם בעמדה של הגנה עצמית.

 

איך אתה רואה את עמדות הסורים שתומכים בך בתוך המדינה ומחוצה לה?
אנו מודים לכל אדם חופשי ומכובד שלבו בארצו, העם הסורי הוא עם חופשי ומאוחד, ויש לו כבוד, וכל תפקיד שיש בו כבוד, העם הסורי יפעל עבורה.
א-סויידה וג'בל אל-ערב ניצבו נגד העוול מאז ומעולם. אנו דוחים את הפגיעה בכבוד וחילול הקודש, ועמידה מול העוול אינה מוזרה לאנשי א-סויידה, וכעת אנשי ג'בל אל-ערב חוזרים על תולדות עמם, אבותיהם ותפארתם , ואנו עומדים לב ונפש עם דרישות העם וכבוד עמנו בכל כתותיו.