עתיד מבטיח: חיסון חדש נגד סרטן העור

חברות Moderna ו-Merk מתכוננות להשיק שלב חדש של ניסוי חיסון נגד גידולים, לאחר שמחקר הראה שניתן להשתמש בו לטיפול בסוג אגרסיבי של סרטן עור, לפי הפייננשל טיימס . 

נתונים שפרסמה Moderna ביום שלישי הראו כי שילוב של החיסון הניסיוני של החברה לסרטן עם התרופה האימונותרפית של Merck Keytruda הפחית את הסיכון למוות או הישנות של סרטן העור בחולים, בסיכון גבוה, ב-44%.

הניסוי האקראי שלב II כלל 157 חולים שכבר עברו ניתוח לסרטן העור והיו במעקב במשך שנה.

חלק מהמשתתפים קיבלו תשע מנות של החיסון לסרטן, בשם הקוד mRNA-4157/V940, יחד עם הטיפול של Merck, בעוד שאחרים קיבלו Keytruda בלבד, הטיפול הסטנדרטי למלנומה בסיכון גבוה.

מנכ"ל מודרנה Stéphane Bancel, אמר כי הממצאים עודדו את Merck ומודרנה לצאת לניסוי שלב 3 גדול יותר לפני שהוא יאושר כטיפול חדש.

שתי החברות יבדקו את החיסונים גם בסוגים אחרים של סרטן."אנחנו חושבים שזה אמור לפעול נגד סוגים רבים של גידולים, לא רק נגד סרטן העור", אומר בנסל.

מניית מודרנה עלתה ב-25% ל-207.37 דולר במסחר המוקדם לאחר פרסום התוצאות, בעוד שמניית מרק עלתה כמעט ב-1%.

מדענים חקרו זמן רב את האפשרות להשתמש בטכנולוגיית mRNA, אשר שימשה בחלק מחיסוני הקורונה, כדי לספק חיסון המלמד את המערכת החיסונית של הגוף כיצד לתקוף גידולים ממאירים.

הממצאים מספקים את ההוכחה האקראית הראשונה לכך שגישת "חיסון אנטיגן מותאמת אישית" יכולה להועיל במקרים של סרטן העור, אמר ג'פרי ובר, החוקר הראשי של המחקר וסגן מנהל המרכז לסרטן פרלמוטר ב-NYU Langone. 

לעומת זאת, חלק מהאנליסטים טענו שמודרנה פרסמה כמות קטנה של נתוני ניסוי, וכי התוצאות טרם נבדקו על ידי מדענים בלתי תלויים.

"התוצאות של השלב השני היו מרשימות, אבל תידרש קריאה מפורטת של התוצאות כדי להגביר את הביטחון שניתן לשכפל את ההצלחה בניסוי גדול יותר", אמרה דיאנה גריבוך, אנליסטית ב-SVB Securities.

באותו הקשר, מנהלת המרכז לסרטן באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, ג'ולי באומן, הסבירה כי החיסון ממריץ את מערכת החיסון של אדם לתקוף באופן סלקטיבי תאים סרטניים.

הניסוי הקליני הוא חלק משיתוף פעולה בן שש שנים בין Merck ומודרנה בפיתוח חיסונים ספציפיים לסרטן. 

באוקטובר, מרק הסכימה לשלם למודרנה 250 מיליון דולר כדי ליישם את האפשרות לפיתוח ושיווק משותף של חיסון mRNA-4157/V940.

ראש מעבדות המחקר של Merck, דין לי, אמר כי תוצאות הניסוי החיוביות מהוות אבן דרך בשיתוף הפעולה של החברה עם Moderna.

"אנו מצפים להניע את התוכנית הזו לשלב חדש של פיתוח", המשיך.

لقاح جديد لعلاج السرطان | By ‎الجمعية الفلسطينية لرعاية مرضى السرطان‎ |  Facebook

קרדיט: אלחורה קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות