סערה בכוס תה איראני

על עלבון ושיעור ביחסים בינ"ל
אחרי שכולם בישרו לנו על פריחה ביחסי סין-איראן, ועל ההסכם ל 25 שנה שבו סין "קנתה" את איראן, ושסין דאגת לאינטרסים של איראן בזירת הדיפלומטיה הבינלאומית, הגיע ביקור נשיא סין ומשלחתו בערב הסעודית, ובביקור בממלכה הסעודית הייתה גם פסגה ערבית-סינית.

מאז שהחלה הפסגה, אני עוקב אחרי ביטויים שונים בתקשורת האיראנית, שמשקפים את מורת הרוח של משטר המולות מעצם קיום הפגישה, וכמובן מההצהרות המשותפות שיצאו ממנה.
מסתבר שהפסגה וההצהרות הפומביות, והדיווחים על עסקאות רבות, היו יותר מדי לחלק מאנשי המשטר, ומבלוני ניסוי של אישים שלא נושאים תפקיד בכיר, שדיברו נגד סין, נגד מדינות ערב, נגד מדינות המפרץ וכמובן נגד ערב הסעודית, בימים האחרונים מחריפה הביקורת לכדי ביטויים בוטים נגד סין גם מבכירים במשטר.

 

אבל באיראן כמו באיראן, תמיד יש זרמים מתחת לפני השטח שמשפיעים על מה שמתפרסם בעיתונות שופרות התעמולה של המשטר ומה שרואים כלפי חוץ. לפעמים אפשר לראות דברים שיכלים להתפרש שכפי הנראה, אנשי משטר המולות של הרפובליקה האסלאמית של איראן, לא תמיד באמת סוחרים ממלחים כפי שהם אוהבים שהעולם יחשוב, ולפעמים כשהם מנסים לשחק את המשחקים שהם נוהגים לשחק במשא מתן מול המערב, אבל מול יריב לא פחות מנוסה וממולח מהם, אפשר להניח שהם עלולים ללמוד שיעור בענווה ביחסים בינלאומיים.

What is behind China and Iran's 'strategic' deal? | Inside Story - YouTube

קרדיט: אלג'זירה

 

הפרחת בלוני ניסוי
כשרוצים באיראן להעביר מסר, לפעמים נוהגים להפריח בלוני ניסוי בדמות פרסום דברים של בכירים לשעבר, פקידות נמוכת דרג, או מקורבים לבכירים במשטר, והיות וכל אלה אינה נחשבים כבכירי משטר שדבריהם מחייבים את משטר המולות, הדברים משמשים לבדיקת איך הדברים יתקבלו ע"י הגורם שאליו המסר היה מיועד, במקרה שלנו – ממשלת סין.

אציין שכאשר הדברים נאמרים ע"י מי שהם בשר מבשרו של המשטר, סביר להניח שנאמרו על דעת בכירים במשטר – מההנהגה והממשלה הנוכחית, ולא סתם דברים של אדם פשוט מהרחוב האיראני שאמר משהו.

 

בלון ניסוי רפורמיסטי
אציין שדיון פנימי ואמירות שונות בנוגע לפסגה הסינית-ערבית בסעודיה, החלו עוד לפני שהגיע נשיא סין לממלכה הסעודית, והרטינות נגד סין, סעודיה והמפרציות, המשיכו במהלך הביקור, ואפשר לראות כדוגמה את דבריו של עבאס אחונדי (عباس آخوندی = Abbas Akhoundi) מרצה בפקולטה ללימודים בינ"ל באוניברסיטת טהראן, שהיה שר הכבישים והפיתוח העירוני בממשלת רוחאני, ושר השיכון והפיתוח העירוני, בממשלתו של רפסנג'אני, כלומר מדובר באחד מאנשי המעגל הפנימי של משטר המולות (למרות שנחשב לאחד מתומכי מוסאווי, בבחירות של 2009 ואף היה פעיל בקמפיין הבחירות של מוסאווי לנשיאות) והיה בעבר גם סגן שר הפנים, והחזיק בתפקידים מפתח נוספים במשטר המולות, וביניהם היה ראש קרן הדיור של המהפכה האסלאמית, וסגן מנהל ראשות השידור האיראנית (IRIB).

Iran to finalize Airbus deal by Friday: minister - Tehran Times

קרדיט: טהרן ניוז

 

 

למרות שנחשב כרפורמיסט, למרות שהיו שלושה ניסיונות להדיחו, בתקופת חברותו בממשלה, הוא הצליח לצלוח את כל ניסיונות ההדחה וההשתקה נגדו, בין אם כי יש לו בסיס תמיכה אצל בכירי המשטר, ובין אם בזכות ייחוסו המשפחתי (בנו של השייח’ עלי אלחונדי = علی آخوندی ונכדו של האייתוללה הגדול עבד אל-חוסיין אמיני = عبدالحسین امینی מנג’ף, וחתנו של האשם רסולי מחאלהי = هاشم رسولی محلاتی, שהיה הממונה על ענייני דת בלשכת המנהיג העליון, וגם שניים מגיסיו, עלי אכבר ג'משידי = علی‌اکبر جمشیدی, ומוחמד עלי שהידי מהלאני = محمدعلی شهیدی محلاتی, הם מבכירי המשטר).

 

אציין שכיום – בימי המחאה, הוא משמיע דעות שלא תמיד פופולריות אצל השמרנים גם לא בממשלה הנוכחית, אבל גם כשהוא מבקר את התנהלות המשטר בטיפולו במחאה, כולל ביקורת על גזר דין מוות למפגינים, ומציע דרכים חליפיות לטיפול והידברות עם המחוזות השונים, הוא חוזר ואומר שמבחינתו ומבחינת הרפורמיסטים במשטר, ישנם שני דברים שתמיד יהיו חשובים ומעל הכל, האחד זה איראן, והשני זה העם האיראני.

 

עולים שלב במשחק העלבון והנזיפה
ביום שבת האחרון, לאחר שזומן שגריר סין באיראן, לשיחת נזיפה אצל עוזר שר החוץ האיראני לאסיה והאוקיינוס השקט, שוחררה הודעה לעיתונות ובה נאמר שאיראן הביע את חוסר שביעות רצונה מההצהרה המשותפת מ 9 בדצמבר, של ומועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) וסין, בנושא שלמותה הטריטוריאלית של איראן.

 

הדברים התייחסו בין היתר לנאמר בהצהרה המשותפת שמנהיגי מדינות המפרץ נשיא סין, הביעו את תמיכתם ביוזמה והמאמצים של איחוד האמירויות הערביות, להשיג פתרון בדרכי שלום לסוגיית שלושת האיים (מדובר באיי טונב הגדול והקטן + האי אבו מוסא, שהם חלק מששת האיים של ארכיפלג של מצר הורמוז והנמצאים בשליטת איראן, ושלאמירותים ולאיראנים יש זיקה ההיסטורית לאיים, ושבנובמבר 1971 איראן השתלטה על האיים, בניגוד למזכר הבנות שבדיוק נחתם יום קודם לכן. אזכיר ששלושת האיים האחרים בארכיפלג הקטן, הם איי פארור (فرور = Faror) הגדול והקטן, והאי סירי (سیری = Sirri)).

Faror island

קרדיט: ויקימדיה

 

בלון ניסוי שמרני קיצוני שנישא על רוח מהצד השני
אפשר להביא כדוגמה את דבריו של סעיד אג'ורלו (سعید آجورلو = Saeid Ajorloo) שהא לא רק מרצה ללימודים בינ"ל, אלא גם פעיל פוליטי שמרן קיצוני, מחובר ומקושר לבכירי המשטר, ובהם דודו, מוסטפא אג'ורלו (مصطفی آجورلو = Mostafa Ajorlu) שהיה קצין בכיר במשמה"מ, פקיד בכיר במשטר, בעיקר בנושאי ספורט בכלל וכדורגל בפרט, וכן עסקן ספורט שניהל מועדוני כדורגל חלקם גדולים וידועים כגון אסתקלאל, ויו"ר המג’לס – הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קליבאף.

אוסיף שהצדיק הפונדמנטליסטי סעיד הלא חביב, הוא גם עורך עיתון ‘סבח נו’ (בוקר חדש = صبح نو = Sobhe no) ובעברו היה עורך עיתונים שונים, ושאת תפקיד העורך, קיבל לרוב ממוסטפא, דודו המפנק, שהקים את סוכנות ידיעות הספורט האיראנית IPNA ואת עיתון הספורט Pase Javan (שהעלות להקמתו הגיעה מתקציב המשטרה…) ומינה את אחיינו סעיד לעורך העיתונים.
ואם כבר ספורט כדורגל, אסיף שבין יתר עיסוקיו, סעיד משמש גם כסוכן מאמני כדורגל זרים באיראן…

تغییر مدیرمسئول روزنامه "صبح نو"- اخبار رسانه - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

קרדיט: רשתות חברתיות

אציין שיש קשר רב שנים בין שני הצדיקים הנ"ל, ואיכשהו באורח פלא, לכל מקום אליו קיבל קליבאף מינוי לתפקיד בכיר, מוסטפא אג'ורלו התמנה להיות מנהל בארגון או קבוצת ספורט, כך היה שמונה קליבאף למפקד המשטרה, מוסטפא התמנה למנהל מועדון הכדורגל פאס מטהראן, שמזוהה עם המשטרה, וכשקליבאף מונה לראש עיריית טהראן, מוסטפא הפך למנכ"ל חברת הספורט העירונית, ונוסף לכך, אף נוצר עבורו תפקיד חדש של ראש ארגון הספורט של העירייה.

לאחר כל ההקדמה הזו על סעיד הצעיר וקשריו, אספר לכם שבימים האחרונים סעיד הלא חביב נתן סדרת ראיונות, חלקם על יחסי איראן-סין, חלקם על המחאה. בדבריו על היחסים מל סין, הוא מטיח ביקורת בגורמים שונים בפוליטיקה האיראנית מקרב השמאל והרפורמיסטים, שבאים בטענת להנהגת המשטר על שטוענים שאיראן צריכה לבוא לקראת המערב עם "מחוות מסוגננות ואינטלקטואליות" כלשונו, כי צריך לטעמם לשקם את היחסים עם המערב, תוך שהם מזלזלים ביחסים עם סין ורוסיה, ואומרים שהיחסים בין איראן לסין אינם מתקדמים, ורק מדרדרים מאז ביקורו של נשיא סין באיראן.

 

אג'ורלו מסביר שמדיניות החוץ היא המקום למקסם את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים, מדיניות חוץ מציאותית ואינטליגנטית, המבינה את חשיבותה של הכלכלה בדיפלומטיה, חייבת להיות מסוגלת להגיב לשינויים בסדר העולמי בתחום הכוח והביטחון, ולמצוא את האינטרסים הלאומיים של ארצה באמצע שינויים אלה.

בדבריו מאשים אג'ורלו את הגורמים הפוליטיים האמורים בכך שהאידיאולוגיה שלהם שגויה, השקפתם חד צדדית והם מתעלמים מהמציאות לטובת אמונתם ודרכם הפוליטית, ולכן הם מבקרים את יחסי איראן-סין.

אציין שאג'ורלו בא בטענות גם לרוחאני, הנשיא הקודם של משטר המולות, ומאשים אותו ואת ממשלתו שהיו "בני ערובה להסכם הגרעין" (JCPOA) בכך גם אפשרו ליחסים עם סין להתדרדר, ושהמשטר צריך לתקן את השקפתו על היחסים עם סין.

אוסיף שלאחר שביקר את המבקרים, וגם אמר שאיראן חייבת לשנות את השקפתה כלפי סין ולשפר את היחסים ביניהן, אג'ורלו לא חוסך ביקורת בעצמו, ואמר בחשבון הטוויטר שלו (כשהוא מתייחס להצהרה המשותפת מהפסגה הסינית-ערבית) שהתשובה לסין חייבת להיות רצינית, נחרצת, משמעותית ופוליטית כמו החוצפה שהייתה לה…

Gravitas: A $400 Billion China - Iran deal: Where does it leave the  Chabahar project? - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

עולים בדרג הנוזפים
לאחר שהצהרת פקיד מדרג נמוך יחסית (עוזר שר החוץ), לא עשתה את הרושם המצופה, הגיע אתמול נאסר כנעני (ناصر کنعانی = Nasser Kanani) דובר משרד החוץ האיראני, למסיבת עיתונאים משודרת מאתמול, ובה גינה בשם ממשלת איראן את ההצהרה המשותפת של סין וה GCC בתום ביקורו של נשיא סין בערב הסעודית, וטען שהנאמר בהצהרה לגבי איראן ותוכנית הגרעין שלה, זו התערבת גסה בעניינים הפנימיים של איראן (לדבריו זו תכנית גרעין למטרות שלום…) ותוך שאומר שאיראן דבקה בשת"פ עם המדינות השכנות, הוסיף שאיראן לא תאפשר לאף אחד להתערב בענייניה הפנימיים או לפגוע בשלמותה הטריטוריאלית, וכן אמר שהטענות נגד איראן, שנאמרו בפסגה הסינית-ערבית, הן חסרות בסיס.

אחסוך מכם את שאר הקשקשת של כנעני שבין היתר הכריז שאיראן מטילה סנקציות כנגד גורמים אירופיים ומערביים, כתגובה סימטרית לסנקציות שהוטלו במדינות מערביות שונות, על גורמים איראניים.

حضور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خبرگزاری فارس • پایگاه خبری  تحلیلی ایران امروز

קרדיט: פארס ניוז

אוסיף שבפרסומים השונים על דברי כנעני, תוכלו לראות דרגות שונות של "חומרת הנזיפה" באיראן, לצד דברים בהם מציינים שכנעני משבח את הקשרים המתהדקים בין סין לאיראן. קצת יכול להיות מבלבל, אבל הכל תלוי אם הדברים נכתבו בפרסית או באנגלית, ובאיזו שעה אתמול פורסמו (או עודכנו) הדברים.

 

התקפלות מפוארת ושינוי בטון הדברים המתפרסמים
יכול להיות שלאחר כל ההתבטאויות הפומביות נגד סין, כולל של בכירי משטר, מישהו במשטר הסיני החליט להסביר לאיראנים שלא נהוג לירוק בפרצופם של מי שעושים איתכם עסקים ומזרימים מיליארדי דולרים לקופה המדולדלת של אוצר המדינה.

הסינים אולי מדברים ברכות מסבירים בדרכם את עמדתם, אבל כפי הנראה שגם קשי העורף הלוחמניים של שמרני המהפכה האסלאמית, הבינו את הרמז הסיני, ואתמול אחה"צ התחילו להופיע בעיתונות האיראנית, כתבות ובהן מנסים להכהות את העוקץ של הדברים הבוטים שנאמרו בשעות מוקדמות יותר של היום, להסביר לקוראים שהסינים הם למעשה מדינות עם מערכת יחסים ידידותית, ובעלות אינטרסים משותפים, ויש להן שיתוף פעולה בנושאים רבים, ובכלל מי שאשם בניסיון לערער את היחסים הידידותיים בין סין לאיראן, אלו בכלל אויבי איראן, שמפרסמים כל מיני דברים, כולל בעיתונות בשפה הפרסית של מתנגדי המשטר.

 

סביר להניח שכל דברי ההלל על השותפה הסינית, יצאו בשופרות התעמולה של העיתונות המשרתת את המשטר, לצורך נטרול העוקץ על כל הפרסומים המגנים והכועסים נגד סין, וכל זאת לקראת מה שהאיראנים מכנים "פגישת פסגה של תוכנית שיתוף הפעולה המקיפה בין איראן לסין" שהתקיימה היום, יום שלישי, בטהראן, בין משלחת סינית בת 70 פקידי ממשל, בראשות הו צ'ונהואה (Hu Chunhua) סגן ראש ממשלת סין, לבין משלחת איראנית בראשות אחסאן ח’אנדוזי (احسان خاندوزی = Ehsan Khandozi) שר הכלכלה והאוצר, ובנוכחותו של מוחמד מח’בר דזפולי (محمد مخبردزفولی = Mohammad Mokhber Dezvoli) סגן נשיא ראשון של ראיסי.

 

ייתכן שאם אכן הסינים הסבירו לאיראנים כמה עובדות בסיסיות של יחסים בינלאומיים המשתלבים באינטרסים עסקיים, הבין מי שהבין במשטר המולות, שעדיף להפסיק "להראות לסינים שהם נורא נעלבו ממה שנאמר בפסגה הסינית-ערבית" ולהפסיק לירוק בפומבי בפני הסינים, בטח בדיוק לפני פגישת העבודה המתוכננת של ארבע וועדות כלכליות, שבה נחתמו היום 16 מזכרי הבנות בתחומי האנרגיה (כלל נפט וגז), תחבורה (כולל נמלי ים) פיננסים ובנקאות, והשקעות (או כמו שח’אנדוזי מעדיף לומר: השקעות משותפות…) וכל זאת נעשה במסגרת ההסכם האסטרטגי ל 25 השנה שעליו סוכם בין איראן לסין, לקראת המשך עבודות ההכנה לגיבוש ההסכמות הנדרשת להסכם המדובר, ולהסכמות שעתידות להיות מושגות בפגישה המתוכננת בין שי ג'ינפינג, נשיא סין, לראיסי, נשיא איראן.

 

לסיום רק אזכיר שבאיראן יש חילוקי דעת ערים בנוגע להסכם עם סין, ושיש במשטר כאלו שמגדירים אותו כהסכם שבו מכרו את איראן לסין…

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון