מערכת ההגנה האווירית ארוכת הטווח "קלע דוד": מיקומי פריסה בתוך ישראל

היה פער בהגנה האווירית הישראלית במה שמכונה מדיניות ההגנה האווירית הרב שכבתית A2/AD לאחר מלחמת יולי 2006 בין מערכת כיפת ברזל, המסוגלת ליירט רקטות בטווח של 4-70 ק"מ, לבין מערכת Arrow-2, המיירטת טילים עוינים בעלי טווח גדול יותר, כ-500 ק"מ.

מערכות Patriot PAC-2 GEM ו- Arrow-2 לא הספיקו כדי להרתיע את איומי חיזבאללה, במיוחד טילים שנורו מ-40-300 ק"מ מישראל.

מערכת "קלע דוד" פותחה כתוצאה משיתוף פעולה בין רפאל הישראלית לרייתאון האמריקאית בשנת 2009 ונכנסה לשירות בשנת 2017. היא מסוגלת להתמודד עם טילים בליסטיים שנורים ממרחק של 40-300 ק"מ.

 

החימוש העיקרי של המערכת הוא טילי "סטנר" שפותחו במשותף על ידי RAFAEL הישראלית והרייתאון האמריקאית.

הבדיקות החלו ב-2012 ונכנסו לשירות ב-2017, והבדיקות הסתיימו לבסוף ב-2020 לאחר ביצוע השינויים האחרונים.

הטיל הדו-שלבי נועד ליירט טילים בליסטיים קצרי טווח עם טווח של 40 עד 300 ק"מ, כולל טוצ'קה, איסקנדר, פתח-110, טילי שיוט, מל"טים ומטוסי קרב.

הטיל משתמש בטכנולוגיית Hit to Kill כדי לפגוע במטרה, כלומר לפגוע ישירות במטרה ולא להתפוצץ לידה. הדבר אפשרי הודות למערכת ההנחיה ההיברידית הייחודית בעלת דיוק גבוה. ישנו ראש נפץ רזרבי למקרה שהטיל סוטה מהמטרה ולא פוגע בה.

 

אתר החדשות הערבי המתמחה במידע צבאי , דפנס ערביכ ,  יודע לספר כי סוללות ה"קלע דוד" בישראל משתייכות מבצעית לגדוד ההגנה האווירית 66. 

מפקדת הגדוד ממוקמת בבסיס חצור (יחד עם מפקדת ההגנה האווירית הישראלית הנקראת "המפקדה הבליסטית" (مقر الصورة البالستية).

לגבי סוללות הטילים, 2 סוללות מכסות את כל שטח ישראל. הראשונה פרוסה בבסיס עין שמר והשנייה פרוסה בהר ביריה בצפון המדינה ליד צפת, 12 ק"מ מגבול לבנון.

קרדיט: דובר צה"ל

 

בשנת 2018, הניסוי האמיתי הראשון של המערכת היה נגד שני טילי OTR-21 Tochka שנורו על ידי צבא סוריה לעבר מטרות דאעש בדרום המדינה. קלע דוד לא הצליח לפגוע באף אחד משני הטילים הסורים והם נחתו במרחק של ק"מ אחד מהגבול עם סוריה.

המחשב הבליסטי של המכ"ם העריך את מסלולם של שני הטילים הסוריים כאילו הם פונים לתוך שטח ישראל.

בוצע ניסיון מתקפת נגד מהסוללה באזור צפת.

דיווחים בתקשורת הסינית ידעו לספר כי אחד מטילי ה"סטנר" הישראלים לא התפוצץ ונפל שלם בתוך שטח סוריה. הרוסים רכשו אותו והעבירו אותו לרוסיה לבדיקה ובעיקר ולהעתקה.

1615809775674.png

קרדיט: דפנס ערביכ   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל