מבזקי חדשות מהעולם ליום 10-12-2022. מתעדכן

*- "דווקא בגלל שמתעלמים מהן, לנשים יש פוטנציאל להיות המרגלות הטובות מכולן": כתבת ה-FT קיבלה הצצה חסרת תקדים לפעילותן של הנשים בסוכנות הביון הבריטית MI6, כאשר לראשונה שלושה מארבעת תפקידי ראשי אגפים בארגון מאוישים על ידי נשים (מבצעים, אסטרטגיה וטכנולוגיה). שווה קריאה!
https://www.ft.com/content/741772c0-ee76-4d3d-bfcd-4fabc1fb405d

*- פעילי אקלים של תנועת "הדור האחרון" פרצו לשדה התעופה במינכן והדביקו את עצמם למסלול הצפוני במשך יותר מ-40 דקות עד שנעצרו. כתוצאה מכך נגרמו שיבושים בלוח הטיסות, אולם לא היו ביטולים. לפי הדיווחים, פעילי אקלים גם הגיעו למסלול בנמל התעופה של ברלין.

*- הודעת הסיכום של הפסגה בין מלך סעודיה סלמאן לבין נשיא סין שי ג'ינפינג: שני הצדדים מדגישים את חשיבות המשך הפעולה המשותפת בכל התחומים, העמקת היחסים במסגרת השותפות האסטרטגית המקיפה בין שתי המדינות והגעה לאופקים חדשים ומבטיחים.

המנהיגים הביעו תמיכה הדדית "באינטרסים המהותיים של כל צד, תומכים בשמירה על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של הצד השני ופועלים למיצוי המאמצים המשותפים להגנה על העיקרון של אי התערבות בעניינים הפנימיים של מדינות, על החוק הבינלאומי ועל עקרונות הבסיס של יחסים בינלאומיים".

בנוסף, שתי המדינות הסכימו על הגברת שיתוף הפעולה בתחומי האנרגיה, כולל מקורות אנרגיה מתחדשת, ועל חיזוק המעורבות הסעודית ביוזמת "החגורה והדרך" הסינית. המנהיגים גם הביעו רצון להגביר את היקף הסחר ההדדי שאינו קשור לנפט, וסעודיה קראה למעורבות סינית בקידום מגה-פרויקטים בממלכה.

בתחומי החוץ, המנהיגים קראו לאיראן לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית "ולכבד את העקרונות של שכנות טובה וחוסר התערבות בעניינים הפנימיים של מדינות". הם גם הדגישו את הצורך בחידוש המו"מ בין ישראל לבין הפלסטינים כדי להשיג "פתרון מקיף וצודק".

*- מטוס הבואינג 747 האחרון עזב הלילה את מפעל הייצור אוורסט במדינת וושינגטון לקראת מסירתו לחברת התובלה אייר אטלס בתחילת 2023. בסך הכל נבנו יותר מ-1,570 מטוסים של הדגם הפופולרי שביצע את טיסת הבכורה ב-1969 ואף היה מטוס הנוסעים עם מספר המושבים הגדול בעולם.

*- אלפי שוטרים ולוחמים ביחידות ללחימה בטרור ביצעו הבוקר פשיטות נרחבות בגרמניה נגד ארגון טרור ימני קיצוני, שכלל גם חיילים לשעבר וחבר פרלמנט לשעבר, בחשד שתכננו להסתער על הפרלמנט ולהפיל את הממשלה כדי להקים שלטון בסגנון גרמניה הקיסרית של 1871. לפחות 25 בני אדם נעצרו עד כה.

*- חבר מושבעים בניו יורק קבע אחרי התייעצויות של יממה בלבד כי ארגון טראמפ אשם בכל 17 הסעיפים במשפט שהתנהל נגדו על מרמה נגד רשויות המס לאורך 15 שנה. לפי כתב האישום, ארגון טראמפ ניהל מזימה שבה מנהלים בכירים קיבלו טובות הנאה ללא תשלום מסים. הנשיא לשעבר עצמו לא הואשם במשפט.

*- דרמה בארגנטינה: בית משפט גזר שש שנות מאסר בפועל על סגנית הנשיא, והנשיאה לשעבר, כריסטינה קירשנר, וקבע כי היא לא תוכל להחזיק בתפקיד ציבורי, וזאת אחרי שהיא הורשעה בעבירות שחיתות של הטיית מכרזים לעבודות ציבוריות לטובתו של איש העסקים, לזארו באאז, שגם נידון לשש שנים.

*- מלך מרוקו, מוחמד השישי, בירך את נבחרת הכדורגל על ההישג ההיסטורי של ההעפלה לרבע גמר המונדיאל אחרי הניצחון על נבחרת ספרד הערב. המלך התקשר ליו"ר ההתאחדות, פאוזי לקג'ע, ולמאמן ואליד רגראגי, ושיבח את ההופעה של השחקנים "שהייתה באותה רמת שאיפות של הקהל המרוקאי שעודד אותם במרוקו, בקטאר ובכל העולם" והפציר בנבחרת להמשיך "ולכבד את הכדורגל הלאומי ולהניף את הדגל גבוה".

*- יו"ר ועדת החקירה של הקונגרס למתקפת ה-6 בינואר על גבעת הקפיטול, ברני תומפסון, עדכן כי התקבלה החלטה שהוועדה תגיש למשרד המשפטים המלצות להליכים פליליים, בנפרד מהדוח המסכם המלא. עם זאת, תומפסון ציין כי עדיין לא הושגה הסכמה לגבי האישים שנגדם יוגשו ההמלצות ולגבי האישומים האפשריים.

*- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, שני מטוסי קרב יפניים נחתו היום בפיליפינים כחלק משיתוף הפעולה בין חילות האוויר של שתי המדינות. שני מטוסי ה-F-15 הגיעו לבסיס קלארק עם מטוס תדלוק ומטוס תובלה כדי להשתתף בסדרת תרגילים שיימשכו עד יום ראשון.

*- ילד אנגלי מת היום כתוצאה מחיידק סטרפטוקוקוס A, הקורבן השמיני בהתפרצות שמשתוללת בבריטניה בשבועות האחרונים. בדאונינג 10 ובמשרד החינוך הדגישו כי מקרי המוות הם עדיין נדירים, אולם הפצירו בהורים "להיות ערניים" לגבי הופעת תסמינים, כשהם מדגישים כי מערכת הבריאות "ערוכה לטפל במצבים כאלה".

*- שר ההגנה הפיני, אנטי קייקונן, יגיע ביום רביעי לביקור של יומיים בטורקיה בעקבות הזמנה מעמיתו הטורקי, הולוסי אקאר, כדי לדון "בתהליך הצטרפותה של פינלנד לברית נאט"ו, במצב הביטחון הכללי ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות". האם טורקיה מתכוונת לאשר רק את צירוף הפינים ולהשאיר את שבדיה בחוץ (לפחות בינתיים)?

*- מקורביו של הבלוגר הצ'צ'ני הגולה בשבדיה, טוסמו עבדורחמנוב, אישרו הבוקר כי הוא נרצח, ככל הנראה ביום חמישי בלילה, אחרי שנותק עמו הקשר, וכי אחיו הועבר למקום מסתור מחשש לחייו.

עבדורחמנוב, ממבקריו הבולטים של שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב, ניצל מניסיון התנקשות בדירתו בפברואר 2020 וקיבל מעמד של פליט פוליטי בשבדיה בשנה שעברה.

*- שלושת הטייקונאוטים של משימת שנז'ו 14 נחתו היום בשלום במדבר גובי אחרי שהשלימו שהות שישה חודשים בתחנת החלל החדשה של סין. צ'ן דונג, ליו יאנג וצאי שוג'ה עזבו את התחנה אחרי שהעבירו את האחריות לשלושת אנשי הצוות של שנז'ו 15 שהגיעו בשבוע שעבר, העברת הפיקוד הראשונה בחלל בתולדות התוכנית הסינית.

*- דיווחים בלתי רשמיים כי מיכאיל פרידמן, האוליגרך הרוסי-יהודי המקורב לנשיא פוטין שגם מחזיק באזרחות הישראלית, הוא איש העסקים הרוסי שנעצר בבריטניה בחשד להלבנת כספים, קשירת קשר למרמה נגד משרד הפנים וקשירת קשר לשבועת שקר. סוכנות הפשע הלאומית הודיעה כי בן 58 נעצר שלשום בפשיטה על מעונו היוקרתי בלונדון, בנוסף לעוד שני חשודים, בני 35 ו-39, וכי הם שוחררו בערבות.

פרידמן, שהונו מוערך ב-11.4 מיליארד דולר, הוא מחזיק המניות הגדול ביותר באלפא בנק הרוסי, בנוסף לאחזקות בעסקים נוספים ברוסיה ובעוד מדינות והוא הוכנס לרשימות הסנקציות המערביות בעקבות הפלישה לאוקראינה. פרידמן הוא גם ממייסדי קבוצת ג'נסיס שעומדת מאחורי פרס בראשית היוקרתי, שנחשב ל"פרס נובל היהודי".

*- עיריית ניו יורק פרסמה מודעת דרושים עבור תפקיד של מנהל תחום הפחתת מכרסמים – או בשם הבלתי רשמי "צאר עכברושים" – כדי להילחם בתופעה ברחבי התפוח הגדול. "האם יש לכם דחף, נחישות ואינסטינקט רצחני שנדרש כדי להילחם באויב האמיתי – אוכלוסיית העכברושים הבלתי פוסקת?", נאמר במודעה, כאשר בין הדרישות גם "גישה רברבנית, הומור ערמומי והילה כללית של קשיחות".

*- דיווח בגרמניה: חוקרים של התביעה במדינת נורדריין-ווסטפלייה חושדים כי משמרות המהפכה ואזרח איראני-גרמני שנמלט לאיראן בשנה שעברה הם שאחראים לשורת התקפות נגד יעדים יהודיים בחודש האחרון. החוקרים גם התריעו כי יש איום גובר על חייו של נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר.

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על שני אזרחים לבנונים, עאדל מוחמד מנצור ונאצר חסן נסר, ועל שתי פירמות לבנוניות לראיית חשבון בשל מתן שירותים פיננסיים לחיזבאללה, ועל חסן חליל, אזרח לבנוני "שעובד באופן פעיל כדי לרכוש כלי נשק בשם חיזבאללה".

*- נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הוא איש השנה של המגזין טיים לשנת 2022 יחד עם "הרוח של אוקראינה".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי