השבוע (עד ל- 8.12.22) אצל שכנינו הפלסטינים. סקירה

הפלסטינים מנסים לנצל את המספר הגדול של המחבלים ההרוגים כדי לפגוע במעמד הבינלאומי של ישראל, ולהביא את הקהילייה הבינלאומית לפעולה כנגד ממשלת הימין האמורה לקום בישראל. יו"ר הרש"פ אבו מאזן נשא השבוע נאום פומבי, במהלך פתיחת כנס המועצה המהפכנית של הפת"ח בראמאללה, בו הכריז שהרש"פ תגביר את המאבק במדיני נגד ישראל מחד, ואת המאבק העממי, בדרכי שלום מאידך. אבו מאזן לא הבהיר במכוון מהם דרכי השלום, אבל הגיבוי שהוא מעניק לכל מחבל, בין אם הוא ירה לעבר יעדים ישראליים, הניף סכין, או השליך מטען מלמדת שליו"ר הרש"פ יש תובנה משלו לגבי מהם דרכי שלום. בראיון עתונאי נוסף טען אבו מאזן, כי עד כה הוא התנגד למאבק מזויין, אך נוכח התנהלות ישראל הוא עלול לשנות את דעתו.

 

עד כמה הציבור הפלסטיני מעריך את יו"ר הרש"פ ניתן לראות בשיר הבא הקורא להסתלקות מחמוד עבאס:

https://web.telegram.org/k/#@dafaalannet

ואכן השטח ממשיך להפגין את רצונו ב"שלום", באמצעות "פיגועי ירי, לעבר חיילי צה"ל, כמו גם לעבר אזרחים, יידויי אבנים, בקבוקי תבערה ומטענים, מה שגורר מות של מחבלים. כך לדוגמא, מחבל מהכפר אוצרין, שניסה לדקור אזרחים והתעמת עם קצין מג"ב שביקש לעצור אותו, בכפר חווארה, ונורה למוות לעיני מצלמות.

הנה סרטון מהאירוע, בו ניתן לראות בבירור כיצד המחבל חובט בקצין ומנסה לחטוף את נשקו טרם שחוסל:

מחבל אחר נהרג במהלך עימותים עם חיילי צה"ל המחנה הפליטים דהיישה. כשהרוגים אלה מצטרפים למספר הגדול של המחבלים שנהרגו מאש כוחותינו בשבוע שעבר, אין ספק שמפלס המתיחות באזור עולה, אך מנגד, ניכרת רמה מסוימת של רתיעה וחשש בקרב אחרים. עם זאת, חשוב להכיר בכך שהשטח עדיין רותח, והרצון לבצע פיגועים גדול. בלטו בהקשר זה קרבות ירי בין חיילי צה"ל לאנשי כנופיית "גוב העריות" בשכם, בעת שהכוח ניסה לעצור מבוקש בלב הקסבה. אנשי הכנופיה טענו שהם היו מודעים לניסיון הישראלי, ולכן הצליחו לסכל את המעצר. לילה לאחר מכן, התפתחו חילופי אש במעצר מבוקשים במחנה הפליטים ג'נין, ושם נהרגו 3 מחבלים, ונעצרו 3 מבוקשים נוספים.

הנה תמונות מחילופי האש בתקרית זו:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/478843064387617?idorvanity=357103281849

 

לצד זאת, נרשמו השבוע לא מעט ניסיונות לפיגועי ירי, רובם ירי לא יעיל וממרחק לכיוון ישובים ובסיסים של צה"ל, כמו לדוגמא לכיוון הישובים עפרה, שבו היו שני פיגועי ירי מרכב חולף בתוך 48 שעות, כאשר לאחר הפיגוע השני המחבל, מג'אהד נג'אר מהכפר סלואד, שפרסם קודם לכן הודעה לפיה הגיע זמנו לפגוש את אללה, חוסל בתום מרדף. פיגועי ירי אחרים היו לכיוון ישובים בית אל וכרמי צור, מטען הושלך לכיוון הישוב פסגות, וירי בוצע לכיוון, מוצב צה"ל בהר גריזים, ולעבר רכב בו נסע קצין צה"ל באזור הישוב כרמל שבדרום הר חברון. כמו כן, נורה ונהרג מחבל שניסה להשליך אבנים ובקבוק תבערה לעבר רכבים ישראליים סמוך לכפר עאבוד שמצפון לראמאללה, בעוד 3 מחבריו נפצעו ונעצרו. ניכר שמאחורי מרבית הפיגועים עומדים מחבלים שמנסים לבצע "עקיצה", ולברוח על חייהם, וכנראה שלא כל המחבלים מחכים ב"כליון עיניים למפגש עם 72 הבתולות".

ברקע לדברים ביצעו אנשי החמא"ס ירי רקטות ספורדי לעבר ישובי עוטף עזה, לאחר הריגת המחבל בחוארה, כביכול כדי להפגין סולידריות, אך ללא שבירת כלים. ישראל הגיבה בהפצצת מוצב של החמא"ס באזור ח'אן יונס, ומצבור רקטות באזור רפיח, ואנשי החמא"ס בתגובה פרסמו סרט של ירי טיל כתף נגד מטוסים ורקטות לעבר הים כתגובה נגדית, טרם שקיבלו את התיווך המצרי וחידשו את הרגיעה.

הנה תמונות של מחבל חמאסי יחף, יורה טיל כתף בכיוון כללי של מטוס ישראלי:

יצויין, כי החמא"ס פתחה השבוע בסדרת אירועים לציון יום ייסוד התנועה שיחול ב- 14 בדצמבר. ארועים אלו יכללו מפגנים צבאיים, כנסים ועצרות שהגדולה בהם תיערך במרכז העיר עזה ביום ייסוד החמא"ס בפועל. סיסמת הארועים: "באים בשטפון רועם", לסמל את הכוונה להשתלט לא רק על איו"ש, אלא על כל שטח ישראל.

הנה סרט המציג את סיסמת חגיגות החמאס:

https://web.telegram.org/k/#@dafaalannet

נוסיף,כי החמא"ס והג'האד האסלאמי קיימו השבוע מפגן צבאי בבית האבלים במחנה הפליטים ג'נין, תוך קריאת תיגר ברורה על שלטון הרש"פ במקום שכורסם באופן כמעט מוחלט. אנשי הג'האד האסלאמי בג'נין הכריזו השבוע גם על הקמת כח הנושא את שמו של בהאא' אבו אלעטא' מפקד החטיבה הצפונית של הארגון בעזה, שחוסל בידי ישראל.

הנה תמונות מהמפגן הצבאי בג'נין:

https://web.telegram.org/k/#@AAAAAEdcOexJewD_0OEVgg

ובראמאללה נפתח כנס של ה"רשות למאבק בשחיתות", בחסות יו"ר הרש"פ ובהשתתפות ראש הממשלה מחמד אשתיה. כמובן שהחסות הממסדית לאירוע מבטיחה שלא יצאו ממנו כותרות מעניינות במיוחד, וגם לא תיחשפנה שחיתויות של ממש, ומדובר במהלך יחצ"ני לריסון הביקורת על השחיתות ברש"פ.

הנה כתבה על האירוע:

בתחום הפנים, בלט רצח תושב שכם בדקירות סכין. המשטרה הפלסטינית עצרה 3 חשודים במעשה, וברשותם הסכין ששימשה לרצח. כן דווח על לכידת אחד מראשי כנופיות הפשע הגדולים ביותר, בגזרת חברון, שהיה מבוקש משך שנים, בעיקר בשל היכולת לשהות באזורים בשלטון ישראלי.
ובערים הנוצריות באיו"ש החלו ההכנות לקראת חגי המולד, ובכלל זה קישוט הרחובות והשווקים והצבת עצי אשוח. בניגוד לאשתקד, כן מצפים השנה להגעה מוגברת של תיירים לבית לחם, לאחר שנים בהם נמנע הדבר בשל מגיפת הקורונה.

הנה תמונות מהדלקת עץ האשוח בראמאללה, בטקס בו שולבו לא מעט מוטיביים לאומיים:

וכמובן שהמונדיאל עומד במוקד הלכי הרוח והעניין הציבורי, עם הרבה קורת רוחח מהישגי נבחרת מרוקו שעלתה כבר לרבע הגמר, לאחר הנצחון על נבחרת ספרד. ההישג הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הערבי. העובדה ששחקני מרוקו הצטלמו עם דגל פלסטין העלתה עוד יותר את תחושת ההישג, ואת רמת ההזדהות עמו.

הנה תמונות מחגיגות הניצחון של נבחרת מרוקו בעזה, לאחר הקרנת המשחק באולם ספורט מקומי:

עד כאן להשבוע- שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות