איראן דוחפת את אסד להתנגד לפגישה עם ארדואן

ההכרזות האחרונות שחשפו מהלך רוסי שמטרתו לקיים פגישה בין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, לאחר עוינות מרה במשך יותר מעשור מאז תחילת המשבר בסוריה , חושפות את המדינות שפגישה כזאת נוגדת את האינטרסים האסטרטגיים שלהן.

מקור דיפלומטי דיווח כי מוסקבה אכן מבקשת לקיים פגישה באמתלה של "פיוס" בין שני הצדדים, על מנת למנוע מבצע צבאי קרקעי טורקי רחב היקף שאנקרה מאיימת להוציא לפועל מזה זמן.

בהצהרה ל-Al Arabiya.net אמר כי מאמציה של רוסיה לארגן את הפגישה נובעים מהוודאות שלה לגבי חומרת הפעולה הצבאית הטורקית בצפון, שכן היא מהווה איום רציני על היציבות האזורית ואף הבינלאומית.

הוא ציין, בתנאי אנונימיות, כי קווי התקשורת בין דמשק למוסקבה התחזקו מאז מינויו של סגן שר החוץ הסורי בשאר אל-ג'עפרי לשגריר החדש ברוסיה לפני יותר מחודש, במטרה למנוע מהטורקים להוציא לפועל מבצע בצפון סוריה.

מה שחדש הוא שהמקור רמז לתפקיד איראני נסתר שדוחף את אסד להתנגד ללחץ הרוסי, והסביר כי אסד אינו מתנגד לפגישה, אף בטהרן חוששים מהצלחתה של מוסקבה ליצור הסכם בין אסד לארדואן שישפיע לרעה על האינטרסים שלה בסוריה.

הוא גם ציין כי טהראן חוששת מהגעה להסכמים או להבנות מסוימות בין רוסיה, טורקיה והמשטר הסורי שיבואו על חשבון האינטרסים שלה שם.

"נתיב חלופי"

בהקשר לכך סבר ד"ר פיראס אליאס, מומחה לענייני ביטחון לאומי ומחקרים איראניים, כי טהראן מודעת לסכנות שבביצוע הפעולה הזו על השפעתה בצפון עיראק ובסוריה, מה שגרם לה להיכנס להבנות צבאיות ברורות עם ה-PKK והכוחות הדמוקרטיים הסורים, כדי להבטיח את הגישה לים התיכון, לאחר שהפסיקה את פעילותה מזרחית לגבול עיראק-סוריה עקב ההתקפות המתמשכות הישראליות והאמריקניות.

קרדיט: אלערביה