השפעת משבר הדלק שמאיים לשתק את סוריה

ייתכן כי שמעתם בשבוע האחרון על משבר דלק בסוריה, ואולי קראתם פרשנויות שמשבר הדלק נובע מניסיון לחץ זה או אחר של המשטר האיראני על סוריה, ו/או הסנקציות האמריקאיות (חוק קיסר).

ייתכן ששמעתם שיש גם משבר אנרגיה בסוריה, שגורם לירידה באספקת החשמל הזמינה לצרכנים בבתים ומקומות העבודה, ושעקב משבר הדלק, הושבתו גם גנרטורים שהופעלו כשלא הייתה אספקת חשמל מרשת החשמל הסורית, למוסדות, מפעלים, משאבות מים, ובתי אזרחים.

כתבתי לא מעט על משברי הדלק והאנרגיה בסוריה, ואזכירכם שמשבר דלק ואנרגיה בסוריה אינו דבר חדש, ונמשך ברמות שונות כבר שנים ארוכות, קוראי הערוץ כבר יודעים על בעיות באספקת הדלק שיוצרות בעיות באספקת החשמל שיוצרות בעיות באספקת המים, שגם אותן כבר הזכרתי בעבר בערוץ. אבל מבלי להיכנס לסיבות של משבר הדלק הנוכחי, שאותן אשאיר לפרשנים, אנסה לספר לכם מעט ממה שראיתי בתקופה האחרונה על איך המחסור בדלק משפיע על הסורים, ואדגיש שמדובר רק בקצה קצהו של המשבר ותוצאותיו.

Roots of Fuel Crisis in Syria: Corruption, Displacement and Regime's  Fictitious Reconstruction | by Syrian Association for Citizens' Dignity |  Medium

 

נתחיל מזה שהמשבר הנוכחי נראה כחמור יותר משרשרת המשברים האין סופית במשק הדלק והאנרגיה הסורי, מאז שהחלה מלחמת הכל בכל בשנת 2011, ולאחרונה המשטר קיצץ את הקצאות הסולר לתחבורה אזרחית וסולר לחימום ב 50% ואת הקצאת הבנזין ב 40%, דבר שגרם לשיבוש ועצירת שגרת העבודה והחיים במדינה, שגם כך לא ידועה באיכות השגרה של אזרחיה (או שמא יש לומר “שגרע”).

שוב נראים ברחבי סוריה התמונות של תורי ענק לפני תחנות הדלק שמקבלות בנזין או סולר, או שהשמועה אומרת שתחנה אמרה לקבל בקרוב אספקת דלק, וחלק מטורי המכונית המחכות לתורן לפני התחנות נמשכים לאורך קילומטרים, ושוב נראים תורים נפרדים למוניות, או לרכבים שמחכים לסולר, וטורים נפרדים למכונית שמונעות בבנזין / סתם אזרחים שמנסים את מזלם, שאולי יזכו לתדלק.

המחיר הרשמי של ליטר סולר מסובסד לאזרח עומד על 500 לירות, סולר למגזר הפרטי והתעשייתי עולה 2,500 לירות, ובשוק השחור מחיר הסולר מתחיל ב 8,000 לירות לליטר, וישנם מקומות שליטר סולר נמכר בין 35 ל 40 אלף לירות…!

 

המחיר הרשמי של ליטר בנזין מסובסד עומד על 2,500 לירות, והמחיר הרשמי של ליטר בנזין לא מסובסד עומד על 4,500 לירות, בעוד שמחיר ליטר בנזין בשוק השחור הגיע בימים האחרונים לעשרת אלפי לירות סוריות באזור חומס, ול 11 אלף ועד מעל 15 אלף לירות במקומות אחרים.

רק אזכיר שמחירי הדלק בסוריה זינקו השנה, ובחודש אוגוסט האחרון, זינק המחיר הרשמי של הבנזין המסובסד מ 1,100 לירות לליטר ל 2,500 לירות (המחיר של בנזין לא מסובסד עלה מ 4,000 ל 4,500 לירות לליטר) ואזכיר גם שזו הייתה עליית המחיר השלישית השנה, ושבחודש מאי עמד מחיר הבנזין המסובסד על 7500 לירות לליטר.

השוק השחור בדלק פורח, ומעורר תרעומת מעצם קיומו שמעיד על חוסר תפקוד והשחיתות של הרשויות.

Syrians face severe fuel crisis, Damascus blames US sanctions | | AW

 

המשטר כמובן לא אוהב את סוחרי הדלק הלא חוקיים (שלא משלמים מיסים, או את השוחד לפקידים הנכונים) ומבצע תפיסות של מאגרי דלק לא חוקיים, כגון פשיטה ביום שישי האחרון, שבה נתפסו 2,800 ליטר סולר במחסן קטן בג'בלה (جبلة = Jableh) במחוז לטקיה (הנמצאת 25 ק"מ דרומית לעיר לטקיה)

ואציין שנוצרה תופעה שאזרחים המחכים לפעמים שבועות כדי למלא מיכל דלק בקצובת תדלוק של 20 ליטר, מוכנים לשלם שוחד לבעלי תחנות הדלק (או מקורביהם) שמגיע ל 20 עד 50 אלף לירות, כדי לקבל את ‘הזכות’ להיכנס לתחנת הדלק ולמלא את מיכל המכונית.

כל הנאמר עד כה, והמחסור החמור בדלק בתחנות הדלק, גרם לחברות האוטובוסים לעצור את הנסיעות, וגם ישנה השבתת שירות של מוניות ומיניבוסים שאמורים לקבל הקצאת 30 ליטר ליום, אבל לא מצליחים לקבל את הקצובה שלהם בתחנות הדלק.

 

כל אלו גרמו לעליית מחירי שירותי ההסעה שאיכשהו עדיין מספקים שירות, והעלות לנסיעה בתוך העיר מגיעה ל 500 לירות ויותר.

המחסור בדלק, כולל במזוט ובסולר, להפעלת תחנות כח וגנרטורים, גרם לאספקת חשמל מצומצמת אף יותר מבעבר, כולל באזורים הנחשבים כבעלי חשיבות במשטר, כגון דמשק, שבחלק מהשכונות האזרחים מקבלים אספקת חשמל של שעה אחת בכל 12 שעות, ויש האזורים המיוחסים, בהם אספקת החשמל מגיעה במצטבר ל 4-8 שעות, יש אזורים בהם יזרום החשמל בבית אזרח הסורי האומלל, במשך כרבע שעה ויפסיק לכעשר שעות.

Sanctions On Damascus And Tehran Have Led To Serious Fuel Shortages In Syria

 

כבר לפני שנים החל תהליך של התקנת גנרטורים ע"י רשויות מקומיות, במוסדות ציבור ולמשאבות המים, אבל היות ואספקת הסולר להפעלת הגנרטורים נחתכה, יש מקומות רבים בהם אספקת המים לא קיימת או למשך זמן קצר וקצוב ביממה, ומוסדות ציבור כגון בתי ספר, חשוכים וגם קרים, כי אין סלר לגנרטורים וגם לא להפעלת תנורי חימום.

 

גם במעוזי משטר, כגון דמשק ולטקיה, ישנה התמרמרות רבה וקריאות להפסקת הלימודים בבתי הספר, גם בשל העלויות הגבוהות של הגעת התלמידים בתחבורה ציבורית (אם זו בכלל פועלת) וגם בשל העובדה שאין חשמל או חימום, ובעיקר באים בטענת הורי תלמידי התיכון, שהחל את תקופת הבחינות שבחלקן נערכות בשעות הערב.

נוסף לכל אלה, גם מערכות הטלפון הקווי הסלולרי סובלת מהפסקות שירות, וזה כולל כמובן גם את שירותי האינטרנט, ושוב הכל נוסע מאספקת חשמל לא קיימת ומחסור בסולר להפעלת הגנרטורים.

 

המשטר הסורי טוען באמצעות דוברים שונים, שהם עושים הכל כדי להחזיר את אספקת החשמל, להבטיח אספקת דלק לתחנות, לספק את הקצבות הסולר הנדרש לתחבורה ציבורית, לספק סולר הנדרש להפעלת גנרטורים בחברות הטלקום, ובנוגע דרישת האזרחים להפסיק את הלימודים בבתי הספר, כאן כבר התבלבל לדוברי המשטר משהו, ולמרות הקריאות והדיונים ברשתות החברתיות בנושא, ולדוגמה טוען סולימן אל-יונס (سليمان اليونس) מנהל אגף החינוך במחוז דמשק, שכל השמועות לא נכונות, והלימודים נמשכים כרגיל, ושאין כל תוכניות להפסיק או להשעות את הלימודים בשעות העבודה הרשמיות של בתי הספר, ובאותה נשימה הוא מוסיף שהוא הורה על חלוקה מוקדמת של כל הקצאות הסולר לבתי הספר במחוז דמשק.

למרות המסרים המרגיעים שמנסים דוברי המשטר השונים להעביר לסורים שאני תוהה איך חלקם יוכל לשמוע את אתם דוברים שנשלחו לומר את דברי המשטר, שהרי רבים מהאזרחים הסורים תקועים בביתם ללא יכולת להתנייד ברכבם או בתחבורה ציבורית, ושביתם חשוך וקר ללא חשמל בשקעים, ללא מים זורמים בברזים, ללא יכולת להתקשר בטלפון קווי או סלולרי, ללא אפשרות לראותם בטלוויזיה או באינטרנט, אני מציע שנראה מה אמר כלכלן סורי שנחשב כאחד מתומכי המשטר.

Syrian government raises price of unsubsidized fuel

 

ד"ר אחמד אדיב אחמד (أحمد أديب أحمد = Ahmed Adib Ahmed) חבר במפלגת הבעת’, ובשר מבשרו של המשטר, שהתמחה באקונומטריקה, ומשמש כעוזר פרופסור בפקולטה לכלכלה באוניברסיטת תשרין, יצא בקריאה להשעות את העבודה בכל המוסדות הרשמיים עד לפתרון משבר הדלק שחונק את סוריה, וטוען שזה לא ישפיע על כלכלת המדינה.

הוא טוען שהפסקת העבודה גם במוסדות שמפעילים משמרת לילה תחסוך דלק שיביא לחיסכון גדול יותר מאשר מהפדיון שיושג מהמשך הבאת עובדים לעבודה, וכן אמר שהפסקת העבודה תיצור חיסכון בצריכת החשמל, ואת החשמל הזה יהיה ניתן להפנות לצריכה שוטפת בבתי האזרחים שיוכלו לעשות בחשמל שימוש לעבודות הביתיות הרגילות כגון כביסה, חימום מים לרחצה, והפעלת משאבות מים למילוי מכלים.

את דבריו סיים ד"ר אחמד בביקורת עוקצנית ולא אופיינית כלפי הממשלה, והוסיף שהצעתו תביא לשמירה על כבודו של האזרח, שרוסק בשל כישלון הממשלה בקבלת החלטות נבונות, תוך שהוא מקפיד לומר (בסוגריים) שמדובר בממשלה טובה.

 

נוסף לדברי ד"ר אחמד הנכבד, כאמור יש את הקריאה להפסיק את הלימודים במוסדות החינוך (היות והם חלק ממוסדות המדינה, ייתכן וד"ר אחמד כלל גם אותם בדבריו) ויש גם קולות בסוריה שקוראים לעצור את העבודה במפעלים ומקומות עבודה אחרים, עד להחזרת אספקת הדלק לסדרה.

לקראת סיום אומר שמשבר הדלק בסוריה קיים לא רק באזורי השליטה של המשטר, אלא גם באזורים הנמצאים בשליטת הטורקים ובני חסותם – היאת תחריר א-שאם (هيئة تحرير الشام = Hay'at Tahrir al-Sham) ואזכירכם שמדובר בארגון הטרור שהיה ידוע בשמו הקודם: ג'בהת א-נוסרה, הסניף הסורי של אל-קאעידה.

 

המשטר הטורקי שולח מכליות המספקות דלק לאזורי השליטה וההשפעה הטורקית, ועדיין קיים שם מחסור בדלק, ומדי פעם גם שם נראים בכניסה לתחנות הדלק, תורים המשתרכים למרחק רב, ומחירי הדלק עולים, גם מעבר למחיר הרשמי אתו קבעו היאת תחריר א-שאם והטורקים, ולדוגמה בתחנות הדלק באדליב נמכר ליטר בנזין ב 30 לירות טורקיות (כ 7,800 לירות סוריות) למרות מחיר ‘רשמי’ של ליטר בנזין אמור להיות 24 לירות טורקיות (כ 6,200 לירות סוריות).

ולסיום אזכיר שישנם שלושה גורמים שחבריהם והמקורבים אליהם לא מושפעים מהמחסור בדלק במה שפעם היה סוריה, המשטר הסורי שדואג לספק לבכיריו ולצבא את הדלק הנדרש להם, איראן והמיליציות שלה בסוריה, שמקבלים אספקת דלק שמגיע מאיראן / עיראק / סוריה / לבנון, וחיזבאללה שממשיך מצד אחד להבריח דלק מלבנן לסוריה, ולקבל גם מהמשטר הסורי ומהאיראנים הקצאות דלק לכוחותיו הנמצאים באזורי השליטה שלהם.

Hizbullah smuggles fuel to Syria as Lebanese queue for gas

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונות: אלמשרק