רוסיה גנבה חיטה אוקראינית בשווי של כמיליארד $. לא כולל גידולים אחרים

אוקראינה איבדה חיטה בשווי של כמעט מיליארד דולר שנקצרו באזורים שבשליטת רוסיה, כך עולה ממחקר שמשתמש בצילומי לוויין מתוכנית הביטחון התזונתי והחקלאי  נאס"א.

סוכנות בלומברג דיווחה כי הניתוח השתמש במודל אוטומטי שזיהה שינויים שזוהו על ידי לוויינים וניטר את האזורים שנקצרו.

כמעט 6 מיליון טונות של חיטה נאספו מאזורים שנלקחו משליטת אוקראינה, על פי הדיווח, וכ-88% מגידולי החורף שגדלו באזורים הכבושים נקצרו, בעוד ששטחים שלא נקטפו ממוקמים בעיקר לאורך קו החזית.

ספינות רוסיות מייצאות תבואה, שכנראה נלקחה משטחים כבושים, למדינות כולל לוב ואיראן, והסוכנות אומרת שקשה להעריך כמה נקצר מכיוון שהמשלחים מסתירים את מקור המשלוחים.

רוסיה הכחישה שגנבה את התבואה, אך גורמים רשמיים ברוסיה דיברו בפומבי על חידוש משלוחי התבואה מהנמלים הכבושים.

אוקראינה היא מקור עיקרי לחיטה, והמצור שהוטל על נמליה לאחר הפלישה הרוסית הוביל למחירים גבוהים יותר, מה שהופך את הברחת התבואה לרווחית יותר, לפי הדיווח.

כמעט רבע מהחיטה באוקראינה גדלה על אדמה שרוסיה טוענת שהיא סיפחה, אם כי אוקראינה שולטת בחלק מהשטח הזה.

סוכנות "בלומברג" מצביעה על כך שהערכות "קציר נאס"א" הן לגבי חיטה בלבד ועד כה לא כוללות יבולים או מוצרי מזון אחרים, והתוצאות אינן מצביעות על מה קרה ליבולים לאחר קצירתם.

לפי הדיווח, חקלאים קטפו השנה 26.6 מיליון טון חיטה באוקראינה, יותר מהצפוי.

התובע הכללי של שוויץ הזהיר כי שיווק חומרי גלם שנשדדו עלול להוות פשע מלחמה.

הדו"ח ציטט את החקלאי האוקראיני, Harv East, שאמר כי כל גידולי החורף על אדמתו באזור דונייצק נאספו על ידי כוחות הכיבוש במשך הקיץ. 

אוקראינה, הנחשבת לאחת מיצואניות התבואה הגדולות בעולם, נאלצה להפסיק את כל המשלוחים כמעט לחלוטין לאחר הפלישה הרוסית בסוף פברואר.

أوكرانيا تتهم روسيا بـ''سرقة القمح '' وشحنه لدولة عربية

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: שמס אף אמ