בדיכאון עמוק: 6 מתוך 10 ירדנים סבורים שמצבם הכלכלי ירוד

Jafra News – מדד אמון הצרכנים הירדני (Ipsos) הראה; עלייה של 4.3 נקודות בין הרבעון השני לשלישי השנה; בניגוד למדד אמון הצרכנים ברמה העולמית שירד באותה תקופה.

לפי דו"ח שהוציאה "איפסוס", מדד אמון הצרכנים בירדן עלה ב-3 דרגות למקום ה-19 בעולם מבין המדינות בהן נערך סקר מדד אמון הצרכנים, לפני כמה מדינות כמו פולין וטורקיה.
"כמעט 7 מתוך 10 ירדנים יש דעה שלילית על המצב הכלכלי הנוכחי בירדן", לפי ההצהרה, שהצביעה על כך שהגורם העיקרי הוא החששות שלהם מיוקר המחיה והאבטלה.
הדו"ח הראה ש-3 מתוך 5 ירדנים ציינו את האינפלציה כאחת הסיבות המדאיגות ביותר כרגע, ולמרות הרוחות הנגדיות העולמיות, ההתאוששות הכלכלית צפויה לא לתת את אותותיה ב-2022 בירדן.
שישה מתוך 10 ירדנים סבורים שמצבם הכלכלי ירוד, וכמעט מחציתם צפויים להישאר במצבם הכלכלי הנוכחי גם בחצי השנה הקרובה.
בעוד שהסנטימנט כלפי העתיד היה שלילי מבחינה היסטורית, זה השתנה ברבעון השלישי של 2022 מכיוון שרוב הירדנים נהנים מהשקפה חיובית יותר ויותר על העתיד. יתרה מכך, אמון הירדנים באקלים ההשקעות עלה ב-4 נקודות במדד, והדבר בא לידי ביטוי בעלייה של 7 נקודות אחוז ביכולתם לחסוך לפנסיה או לחינוך הילדים. כמו כן נרשמה עלייה של כ-4 נקודות אחוז באמון שלהם בביצוע רכישות גדולות (כמו קניית רכב/בית) ו-5 נקודות אחוז ברכישות של מוצרים בני קיימא למשק בית.
לפי הדיווח, עם נוכחותם של חששות כלכליים, האבטלה כבר לא מהווה דאגה גדולה עבור הירדנים, שכן תפיסת האזרחים את המצב הנוכחי של שוק העבודה הפכה לחיובית יותר.
לפי דו"ח Ipsos, חלה ירידה של 8 נקודות אחוז אצל הירדנים שהזכירו אובדן מקום עבודתם או מכיר מישהו שאיבד את עבודתו בחצי השנה האחרונה בהשוואה לרבעון השני של 2022. זה גרם לעלייה באמון ב-4 נקודות האחוז בכל הנוגע לביטחון התעסוקתי שלהם, למרות שנושא האבטלה הוא עניין חשוב עבור הירדנים.
מדד אמון הצרכנים הירדני של Ipsos הוא סקר לאומי רבעוני של דעות הצרכנים לגבי המצב הנוכחי והעתידי של הכלכלה המקומית, הערכתם את התנאים הפיננסיים האישיים שלהם והעדפותיהם לחיסכון או השקעה.
קרדיט: הבנק המרכזי הירדני