האם כל האוהדים שעודדו את איראן בקטאר יחגגו מחוץ למגרש?

אם חובבי הכדורגל שבינכם, שראו את המשחק בו נבחרת איראן מנצחת בתוספת הזמן את נבחרת וולס, ותהו – איך פתאום יש יציעים שהתמלאו באוהדים המנופפים בדגלוני איראן?

אסביר שהתשובה די פשוטה, אבל כמו כל דבר בשכונה, מורכבת מחלקים שממבט שטחי לא תמיד ניתן להבין מה מסתתר מאחוריהם.

ראשית, אכן יש אוהדים איראנים שהגיעו לראות את המשחקים של נבחרת הכדורגל שלהם בגביע העלם בכדורגל, וחלק מהאיראנים האלה הגיעו מאיראן, חלקם הגיעו מהפזורה האיראנית הגדולה של גולים ומהגרים איראנים מכל העלם.

לגבי האוהדים שהגיעו מאיראן, שוב יש חלוקה, בין אוהדים רגילים, שיש להם מספיק כסף לקנות כרטיסים למשחקים + כרטיסי טיסה / מעבורת לקטר + לשלם על הלינה במלונות וכל הכרוך בשהייה בארץ זרה, ויש את אלו שהמשטר שלח על חשבון העם האיראני, ולא מדובר במשלחת רשמית, אלא באנשי בסיג’ ומשטרה, שחלקם נשלח כפיצוי של פציעתם בזמן דיכוי ההפגנות, ויש את אנשי יחידות משמרות המהפכה שנשלחו לחופשת כדורגל על חשבון העם האיראני, כדי שיעודדו בקולניות את הנבחרת, וחלקם נשלח לעבוד.

אם תשאלו למה הכוונה בלעבוד, אז גם זה די פשוט, הם צריכים לזהות ולעקוב אחרי איראנים (שגרים באיראן ו/או גולים) שנושאים את סמלי המחאה, כגון דגלי איראן של תקפת השאה, או דגלי איראן אחרים, שאינם הדגל של הרפובליקה האסלאמית, וכמובן את כל אלה שלובשים חולצות הקשורות למחאה, או מחזיקים כרזות התומכות במחאה.

* במאמר מוסגר אמר שאיני יודע מה מתכנן המשטר לעשות עם המידע, אבל סביר להניח שאיראנים שיחזרו לביתם באיראן, לאחר שתועדו עם דגלים / חולצות / כרזות הקשורים למחאה, עלולים להיעצר, ולעמוד למשפט, ואולי אפילו לשלם בחייהם.

גם איני יודע מה עלול המשטר לעשות לגולים איראנים שבאו לקטר לראות את המשחקים, והעזו למחות נגד משטר המולות, אבל לא אופתע אם נשמע בעתיד הקרוב על גולים איראנים שנעלמו בקטר, ושחלקם אולי יצוץ לפתע פתאום, למשפט ראווה באיראן.

אם עד עכשיו עסקנו בדברים רציניים, את החלק שאפשר לראות כמשעשע, השארתי לסוף.
בשכונה המזרח תיכונית הכל יכול להיות, בטח כשמדובר במשטר המולות באיראן, ובמיוחד בקטר של משחקי גביע העולם בכדורגל.

חדי העין מבין הצופים במשחק האחרון של איראן, אולי הבחינו בקבוצה די גדולה של אוהדים שנראו כבעלי גון עור שחום. אמנם הפסיפס החברתי האיראני מורכב ממוצאים אתניים רבים ומגונים, שגוון עורם נע מבהיר ועד לכהה, אבל במקרה המדובר של אהדי הכדורגל הנלהבים, שנראו מנופפים ביציעים בדגלוני איראן, אבל מי שהיה בקרבתם, יכול היה לשמוע אתם מדברים בשפה שאינה מהשפות הרבות המדוברות באיראן.

כאמור, הפתרון לתעלומה פשוט, ואותם "אוהדים איראנים" גם למעשה הגיעו לעבוד במגרש בזמן המשחק, ונשכרו להיות מעודדים בשכר כדי לעודד את נבחרת איראן והובאו למגרש באוטובוסים. מחוץ לאצטדיון חולקו להם דגלוני איראן, לחלקם גם חולצות עם דגלי איראן.

האנשים הנחמדים שהפכו באחת לאוהדי איראן הם מבנגלדש, ולמרות שהשמועות ברשת אמרות שהם נשכרו ע"י המשטר לעודד את נבחרת איראן בכדורגל, ייתכן שהם חלק מאותם מעודדים בשכר, שלפי שמועות עקשניות, נשכרו ע”י הקטרים, כדי למלא קרחות ביציעים בהם לא נמכרו מספיק כרטיסים, והיות ויציעים לא מלאים לא נראים טוב בטלוויזיה, מעבירים את אותם מעודדים בשכר (דל) ממשחק למשחק לפי הצורך, כשבכל משחק הם מקבלים “ציוד עידוד” המתאים לנבחרות המשחקות.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות