צפוי מיתון כלכלי? אינדיקטורים חיוביים לשנה הבאה

שנת 2022 מתקרבת לסיומה, ונראה כי היא שונה מהתרחישים מהם חששו כלכלנים, מה שעשוי לתת אינדיקציה לכך שהעולם ימנע ממיתון עמוק ב-2023, לפי ניתוח שפרסם הוול סטריט ג'ורנל .

הניתוח הצביע על כך שהאינדיקטורים הכלכליים עדיין מעבירים מסרים מעורבים, שכן נתונים שפורסמו ביום רביעי חשפו ירידה בייצור בחודש נובמבר בכלכלות הגדולות ביותר של ארצות הברית ואירופה, אך יחד עם זאת הם הראו סוג של גמישות למרות הגידול באינפלציה וריביות גבוהות.

בסין, שבה נמצאת הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, התחזית עדיין לא ברורה, שכן במהלך 2023 צפויה התאוששות בצמיחה, בעוד בייג'ין מנסה להקל על המדיניות שהיא כפתה עקב הקורונה.

הניתוח מאשר כי התחזית לכלכלת ארה"ב תלויה בחלקה באינטראקציה שלה עם העלאות הריבית שהטיל הפדרל ריזרב כדי לרסן את האינפלציה, שהגיעו לרמות חסרות תקדים במהלך ארבעת העשורים האחרונים, לפי רויטרס.

הפעילות העסקית בארה"ב התכווצה זה החודש החמישי ברציפות בנובמבר, כאשר מדד ההזמנות החדשות ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנתיים וחצי, כאשר שיעורי הריבית הגבוהים האטו את הביקוש.

נתונים אחרים הראו כי מספר האמריקאים שהגישו בקשות חדשות לקבלת דמי אבטלה עלה יותר מהצפוי בשבוע שעבר.

העיתון ציין כי הכלכלות של אירופה סובלות פחות מהפרעות מקיצוץ אנרגיה מרוסיה ממה שחששו אנליסטים מוקדם יותר השנה.

"סביר להניח שארה"ב והאיחוד האירופי יחוו מיתונים קצרים יחסית שלא יהיו עמוקים, ועשויים לחזור לצמיחה עד הרבעון הרביעי של 2023", ציטט העיתון את אדם פוזן, נשיא מכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית.

למרות האופטימיות של חלקם, הבנק העולמי ממשיך להזהיר כי מדינות מתפתחות "יתמודדו עם סיכונים נוספים, שכן המדיניות הננקטת על ידי כלכלות מתקדמות לטיפול באינפלציה ובהאטה הכלכלית עשויה לא להשאיר הון מספיק למדינות עניות", לדברי נשיא הבנק, דיוויד מלפס, בהצהרותיו האחרונות.

הניתוח בוול סטריט ג'ורנל מזהיר מפני "רוח נגדית כלכלית שעשויה לאתגר את הכלכלות של מדינות אירופה בחודשים הקרובים, במיוחד עם האיום של חברת גזפרום הרוסית לצמצם את היצוא לאירופה".

כלכלנים צופים כי התמ"ג העולמי יעלה בכ-2% בשנה הבאה, שזה יהיה פחות מהממוצע של 3.3% שהושג בעשור האחרון.

בין המסרים המעורבים הללו, כלכלנים עדיין מודאגים ממיתון עולמי ב-2023, וחלקם מצפים שארצות הברית תרוויח רווחים קטנים במהלך השנה הבאה, כאשר התפוקה האמריקאית תגדל בשיעור של 0.5% ב-2023.

ما هي أكبر المخاطر الاقتصادية المقبلة؟ | نون بوست

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: דון פוסט