החות'ים הם חלק מרשת הברחות עולמית של עתיקות תימן

בשערורייה האחרונה של עתיקות שנבזזו, אישר חוקר תימני עצמאי כי עשרות פריטי עתיקות מתימן עומדים למכירה בבית מכירות פומביות בריטי.

 

במהלך השנים 2018 ו-2019, הוצג פסל יעל תימני מפורסם בצרפת וביפן. היעל היה באוסף של השייח' חמאד אל-ת'אני, בן דודו של האמיר של קטאר, והוברח לכאורה מתימן באופן בלתי חוקי.

בשנת 2021, שגריר תימן באונסקו, מוחמד ג'ומיה, אמר כי ממשלת תימן הלגיטימית נוקטת בצעדים החוקיים הדרושים כדי לקבל בחזרה את העתיקות התימניות שנבזזו, כולל היעל התימני, שנחשף בתקשורת הצרפתית.

פסל יעל תימני בתוך אוסף השייח' חמד אל תאני – תקשורת צרפתית

סיפורו של היעל התימני, המכונה "אתר", הוא רק קטע קטן שנחשף בתיעוד ענק של ביזה, מכירה והרס שהשפיע על עתיקות תימן וחלקיה הייחודיים במשך עשרות שנים, עם עלייה ניכרת בפעילויות הללו מאז קריסת המדינה לאחר השתלטות המורדים החות'ים על המדינה 2014-2015.

כיום, לאחר כמעט שמונה שנים, הפעילויות הללו עדיין מהוות מקור מימון והתעשרות עבור המורדים והגנבים, וחושפות את זהותה של הציוויליזציה התימנית העשירה בפני מחיקה נוראית.

בשערורייה האחרונה של עתיקות שנבזזו, אמר חוקר תימני עצמאי כי עשרות עתיקות מתימן עומדות למכירה בבית מכירות פומביות בריטי. לפי חוקר הארכיאולוגיה עבדאללה מוחסן, בית המכירות הפומביות הבריטי (ציר הזמן – timeline ) ימכור יותר מ-40 פיסות זהב, כסף ונחושת שנבזזו לכאורה ממוזיאונים ואתרי מורשת תרבות בתימן.

בעוד שנאמר כי החפצים המוצגים נרכשו על ידי בעליהם במהלך שנות ה-80, מתרבים הדיווחים כי אלפי עתיקות תימן נבזזו ברקע הסכסוך.

 

עסק משגשג

ההערכה היא ששווי שווקי האמנות והעתיקות העולמיים נאמד ב-65.1 מיליארד דולר בשנת 2021. המכירות המקוונות של שוק האמנות והעתיקות העולמיות מהוות כמעט חמישית משווי השוק הכולל הזה. בשנת 2021, ארצות הברית, סין ובריטניה היו המדינות המובילות בשוק האמנות והעתיקות, והיוו 80 אחוז משווי המכירות הכולל. ארצות הברית נמצאת בחזית המדינות המובילות בשוק הסחר באמנות ועתיקות.

 

בשנת 2020 פרסמה ארצות הברית החלטה האוסרת על כניסה ויבוא של חפצים תימניים כלשהם. זאת לאחר שממשלת תימן ביקשה מממשלת ארה"ב למנוע את הכניסה והסחר בעתיקות תימן גנובות.

ממשלת תימן בירכה על ההחלטה האמריקאית, אך פרק הזמן שנקבע ליישום ההחלטה הוא חמש שנים בלבד. המשמעות היא שההגבלות על עתיקות תימן, שנועדו להגן עליהן מפני ביזה וסחר, יפוגו עד ספטמבר 2024.

המאמצים שעשתה ממשלת תימן, שבאמצעותם ביקשה לערב את הקהילה הבינלאומית, היו תוצאה של התעסקות גדולה במוזיאונים ואתרים ארכיאולוגיים בתימן, על ידי מיליציות חות'יות, גנבים וסוחרי עתיקות.

חלק מהדיווחים מצביעים על כך שהחות'ים מואשמים בהברחת 4,800 כתבי יד וחפצים תימניים, וכי בין מדינות היעד לאותם אוצרות היסטוריים נמצאות לבנון ואיראן.

קרדיט: קיו-פוסט