הצפת מדינות ערב בסמים תוך הרס המרקם החברתי – אסטרטגיה איראנית

איראן מבקשת להציף את המזרח התיכון בסמים באמצעות המיליציות שלה, בהן היא תומכת במלחמות המתרחשות בסוריה, עיראק ותימן, שכן חומר זה נחשב למשאב הכלכלי החשוב ביותר עבורה לאור הסנקציות מהן היא סובלת לאחר שהמשא ומתן על תיק הגרעין הגיע למבוי סתום.

איראן לא הסתפקה בהצפת סוריה ועיראק בסמים, אלא פועלת גם להטביע את ערב הסעודית ומדינות המפרץ הערביות בביצה ההיא, על ידי הברחת כדורי קפטגון וחומרים נרקוטיים מתימן באמצעות המיליציה החות'ית, שהיא תומכת בה במלחמה נגד הממשלה המוכרת בינלאומית, על פי ארגון המורדים בדרום סוריה -"ההתכנסות החופשית של Houran."

איראן מבקשת להשיג שתי מטרות מכניסת סמים נרקוטיים למפרץ, הראשונה שבהן היא להגדיל מאוד את הרווח החומרי שלה מהמכירות, והשנייה היא לפעול להרוס את המבנה החברתי בסעודיה ובמפרץ. 

בהקשר זה פרסם העיתון "אשרק אל אווסט" הלונדוני ידיעה שבה נכתב כי החודש תפס חיל הים התימני ספינה איראנית עמוסה בסמים, מול חופי האי סוקוטרה, שהייתה בדרכה לחות'ים, כמו גם תפיסות אחרות השנה ובשנים קודמות, כאינדיקציה לכך שההשקעה האיראנית-החותית בסמים גוברת, שישה שבועות לאחר שהצי האמריקני הכריז על תפיסת ספינת הברחת סמים איראנית מול חופי עומאן, אשר היתה בדרכה לתימן.

לפני יומיים הצליחו כוחות חיל הים התימני בארכיפלג סוקוטרה לתפוס ספינה איראנית הנושאת כמות גדולה של סמים ששטה מול חופי האי סוקוטרה, במיוחד ביום שישי האחרון, 11 בנובמבר, בזמן שפיקוד המרכז האמריקני תפס ספינה איראנית נוספת נושאת סמים, בערך של כ-20 מיליון דולר, במהלך סיור שגרתי במפרץ עומאן בתחילת ספטמבר.

לפי העיתון, בתחילת יוני תפסו שירותי הביטחון בנפת אל-מהרה ספינה איראנית שהנחיתה סמים בחוף מחוז חוף, על פי משטרת אל-מהרה. תהליך החקירה והמעקב נמשך קרוב לחודש, והביא לתפיסת הסירה שפעלה להנחתת סמים מסוג "שאבו וקריסטל מת'".

מומחי אבטחה ומשקיפים לענייני תימן מאמינים כי משלוחי סמים המועברים על ידי ספינות איראניות מופנים לזרועות משמרות המהפכה האיראניות באזור, במיוחד למיליציות החות'יות השולטות בחלק גדול מהחוף המערבי של תימן המשקיף על הים האדום, במיוחד מאחר שהוא מכיל 3 נמלים חשובים בשליטת המיליציות, שהגדול ביותר הוא נמל חודיידה.

לטענת מומחי ארגון ה-Free Horan Gathering, הסמים שמגיעים לתימן בכמויות שלא יכולות להיות רק לשימושם של  החות'ים, למרות שחלקם מופצים בתימן, אבל בטוח שסעודיה היא המטרה. איראן פועלת באמצעות סחר זה כדי לממן את המיליציות שלה במימון עצמי, וייתכן שאיראן תפנה במהלך השלב הבא להתחיל בתהליך של ייצור כדורי נרקוטיקה "קפטגון" בתימן, בדומה לסוריה, כדי להיפטר מעול פעולות התובלה הימית וחשיפה להחרמות על ידי חיל הים האמריקאי בים עומאן.

לטענת הקבוצה, פעולות הברחות הסמים לירדן פחתו לאחרונה יחסית לחודשים האחרונים, בעוד שחלק מהמשקיפים סבורים שאיראן נתונה ללחץ מצד רוסיה להפסיק או להגביל את הברחת הסמים לירדן, במיוחד לאחר ביקור שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בבירת ירדן, עמאן, ופגישתו עם בכירים ירדנים.

מנגד, משקיפים סבורים שהלחץ הרוסי לא היה יעיל בשנים האחרונות על איראן. בתקופה שבה רוסיה התחייבה לירדן, למדינות אזוריות ואפילו לארה"ב לסלק את המיליציות האיראניות למרחק של 60 ק"מ מגבולותיה הדרומיים של סוריה , ולמעשה רוסיה פתחה את הדלת לרווחה למיליציות הללו להיכנס לאזור.

כמו כן, כתוצאה מההפסדים שנגרמים כיום לרוסיה כתוצאה מפלישתה לאוקראינה, ונסיגת חלק גדול מכוחותיה מסוריה, אין לה יכולת לשלוט במצב הביטחוני מחד גיסא. ומצד שני, רוסיה אינה יכולה כרגע להפעיל שום לחץ שיגרום למתיחות ביחסים עם איראן, במיוחד מאחר שאיראן היא התומכת העיקרית של רוסיה במלחמתה באוקראינה בכך שהיא מספקת לצבא הרוסי מל"טים, שרבים מהם הופלו ע"י אש הצבא האוקראיני.

בהקשר, מומחים לענייני רוסיה מאמינים שאי אפשר לסמוך על הבטחות רוסיות. בתקופה שקדמה לפלישה הרוסית לאוקראינה, מוסקבה הכחישה את כל הדיווחים המערביים, במיוחד האמריקאים, המתייחסים להמונים רוסים ליד הגבול האוקראיני, ולכוונתה של רוסיה לפלוש אוקראינה מתכוונת לנקוט כל פעולה צבאית נגד אוקראינה, אבל מה שקרה הוא הפוך לחלוטין, ומכאן שאי אפשר לסמוך על הבטחות שהעניק לברוב לירדן בביקורו האחרון בנוגע לשליטת המיליציות האיראניות.

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: רשות הסמים הסעודית