דיווח: סוריה הפכה למעבדה שבה מדינות בודקות את המל"טים שלהן

ארצות הברית, רוסיה, איראן, ישראל וטורקיה, כמו גם כוחות ממשלת סוריה, השתמשו כל אחת ב-39 סוגים שונים של מל"טים במהלך הסכסוך המתמשך מאז 2011.

במהלך שנות הסכסוך, סוריה הפכה ל"מעבדה לכלי טייס לא מאויישים" עבור מדינות וקבוצות חמושות שונות, כך עולה מדו"ח של הארגון ההולנדי לתמיכה בשלום "PAX", שפורסם היום, שלישי.

ארצות הברית , רוסיה, איראן, ישראל וטורקיה, כמו גם כוחות ממשלת סוריה, השתמשו ב-39 סוגים שונים של מל"טים במהלך הסכסוך המתמשך מאז שנת 2011.

הארגון אמר בדו"ח שלו: "סוריה היוותה מעבדה שאיפשרה למדינות ולקבוצות חמושות שאינן מדינתיות לבחון סוגים חדשים של כלי טייס לא מאויישים וללמוד כיצד ניתן לשפר את השימוש שלהם בטקטיקות ואסטרטגיות צבאיות".

חיזבאללה מטיס רחפנים בגבול סוריה-לבנון:

חיזבאללה מקיים צעדה באזור הגבול בין סוריה ללבנון (ארכיון)

קרדיט: אלערביה

הארגון הוסיף, "במהלך העשור האחרון, המל"טים שפותחו במרחב האווירי הסורי הראו כיצד הסוכנויות הצבאיות השונות עברו שלב למידה וכיצד הם שיפרו את הידע שלהם במונחים של עיצוב המוצר וייצורו".

אחרי סוריה, נעשה שימוש בכטב"מים איראניים, רוסיים ואמריקאים "בקנה מידה גדול" באוקראינה לאחר המבצע הצבאי הרוסי.

בצפון סוריה, הכוחות הטורקיים מסתמכים במידה רבה על מל"טים, שממלאים תפקיד חשוב במבצעים הצבאיים שלהם המתבצעים מאז 2016, ובאמצעותם הצליחו לשלוט באזורי הגבול.

דו"ח "PAX" קבע כי המל"טים הטורקיים ערכו יותר מ-60 תקיפות על האזורים שבשליטת הלוחמים הכורדים בצפון סוריה בין ינואר לספטמבר השנה. הוא התייחס במיוחד לשימוש במל"ט מדגם "Bayraktar TB2", שאותו תיאר כ-"הכטב"מ הצבאי הטורקי המפורסם ביותר", והוסיף כי לאחר השימוש בו בסוריה, הוא "מילא תפקיד מרכזי בסכסוכים בלוב, נגורנו- קרבאך, אתיופיה ולבסוף באוקראינה".

המלחמה גם הוכיחה שסוריה היתה "המעבדה הטובה ביותר" למל"טים רוסיים, והיא אפשרה למוסקבה להעריך את המל"טים של בעלות בריתה ולבחון את מל"טי הקרב וכלי הנשק שלה, על פי הדו"ח, שהצביע על התפקיד החשוב שמילאו המל"טים הרוסים בשינוי מהלך המלחמה לטובת כוחות המשטר הסורי.

איראן סיפקה מל"טים גם לבעלות בריתה בקרב הפלגים העיראקים שנמצאים גם בסוריה, במיוחד במזרח המדינה, וכן לחיזבאללה הלבנוני, שכבר יש לו יכולות מתקדמות בהפעלת מל"טים תוקפים, אך השתתפותו הישירה בלחימה בסוריה הגדילה את הניסיון שלו בתחום זה.

הדו"ח גם הצביע על כך שכוחות המשטר הסורי השתמשו בשישה סוגים שונים של מל"טים איראניים.

קבוצות טרור, בהן דאעש והייאת תחריר א-שאם (לשעבר אל-נוסרה), הפכו את המזל"טים המסחריים לנשק מלחמתי.

מל"ט טורקי בשרות הצבא האוקראיני:

מטוס Bayraktar TB2 באוקראינה

קרדיט: אלערביה