איראן טוענת שהטילים ההיפרסוניים שלה יכולים להגיע לתל אביב תוך 7 דקות

כלי תקשורת איראניים המקושרים למשמרות המהפכה איימו לפתוח בהתקפות טילים היפרסוניים על ישראל על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות.

בשבוע שעבר הודיע ​​מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראנים, אמיר עלי חאג'זאדה, כי איראן פיתחה את הטיל הבליסטי ההיפרסוני הראשון שלה.

מפקד זה היה הראשון שהכריז על פיתוח הטיל ההיפרסוני החדש באיראן עם יכולות בתעשיה המקומית. סוכנות הידיעות תסנים ציטטה אותו כאומר: "הטיל החדש יתגבר על כל מערכות ההגנה מפני טילים. אני לא חושב שבעשורים הקרובים תהיה טכנולוגיה שמסוגלת לעצור את הטיל הזה".

 

פחות מ-7 דקות

העיתון Sobh Sadiq, שלפי ההערכות הוא בעל קשרים למשמרות המהפכה האיראנים, איים על ישראל ברמז כי הטיל ההיפרסוני האיראני החדש יכול להגיע לישראל תוך דקות ספורות, כ-400 שניות (כ-7 דקות).

העיתון פרסם את הכתבה בעברית, למרות שכותבו הוא מומחה הגנה איראני. לא רק זה, אלא שהידיעה גם הופיעה בעמוד הראשון של העיתון.

אחר כך טען מחבר המאמר כי הטילים ההיפרסוניים הם גורם שמשנה את מאזן הכוחות מכיוון שהם יכולים להתגבר על רוב מערכות ההגנה האווירית המודרניות.

 

ישראל מצידה פרסה כמה ממערכות ההגנה האווירית מהמתקדמות בעולם, לרבות מערכת כיפת ברזל שהפכה מבוקשת בשוק הבינלאומי. אפילו הצבא האוקראיני רוצה עכשיו להחזיק בנשק הזה.

 

עם זאת, טילים היפרסוניים עדיין בלתי ניתנים לעצירה. טילים אלה נעים פי חמישה מהר יותר ממהירות הקול וטסים במסלול משתנה.

לא ישראל ולא ארצות הברית מחזיקות כיום בנשק היפרסוני בשירות פעיל. בינתיים, לרוסיה יש נשק כזה. על פי ההערכות, צפון קוריאה גם ערכה ניסוי בטיל היפרסוני.

אם המידע שאיראן מספקת נכון, היא תהיה המדינה הרביעית בעולם שיש לה את הנשק הזה, אפילו לפני מדינות מודרניות ועשירות כמו ארה"ב וישראל.

הטכנולוגיה ההיפרסונית האיראנית עשויה ליצור לחץ חדש על המדינות השכנות

ארצות הברית וכמה מוסדות בינלאומיים הטילו ספק בדברי המפקד הבכיר האיראני לגבי פיתוח טילים היפרסוניים.

"הנתונים הללו יוסיפו לחששות לגבי תוכנית הגרעין של איראן", אמר מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בנאום בוועידת האקלים COP27 של האו"ם במצרים.

פיתוח טילים היפרסוניים והאיומים המונפקים לעתים קרובות על ידי העיתונות האיראנית עשויים להגביר את המתיחות בין איראן ליריביה האזוריים. איראן סובלת מזה שנים רבות מסנקציות כלכליות מערביות.

בינתיים, ישראל פרסמה מספר איומים ישירים נגד איראן. בספטמבר 2022 עמד ראש ממשלת ישראל דאז, יאיר לפיד, מול מטוס קרב חמקני F-35 והכריז: "אם איראן תמשיך לבחון אותנו, הם יגלו את הנשק והיכולות ארוכות הטווח שלנו. נמשיך לפעול בחזית נגד הטרור ונגד מי שמבקשים לפגוע בנו".

הביטוי "נשק ארוך טווח" מתייחס ליכולת החדשה של ה-F-35, שהיא לטוס למרחקים ארוכים ללא תדלוק כדי לפגוע במתקני הגרעין של איראן. ישראל ציידה את חיל האוויר שלה, במיוחד את מטוסי ה-F-35 שלה, כדי לתקוף את מתקני הגרעין של איראן.

ישראל ומדינות אחרות במזרח התיכון יוצרות ביחד ברית הגנה אווירית במזרח התיכון (MEAD) כדי להתמודד עם האיום הנשקף מאיראן ושלוחיה, כמו מל"טים וטילים איראניים.

הברית, שעדיין נמצאת בחיתוליה, מוכרת רשמית על ידי מדינת ישראל ומקודמת על ידי ארצות הברית.

איראן נמצאת כיום בקונפליקט עם מדינות רבות מכיוון שאומרים שהיא סיפקה לרוסיה מל"טים זולים ואפילו טילים בליסטיים כדי לעזור לרוסיה להגביר את יכולות הלחימה שלה נגד אוקראינה.

איראן טוענת שהטילים ההיפרסוניים שלה יכולים להגיע לתל אביב תוך 7 דקות

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונה: תסנים