עסקה סודית לייצור מל"טים איראניים ברוסיה.. מה התמורה?

רוסיה נערכת לסיום עסקה עם איראן, לפיה היא תוכל לייצר מל"טים על אדמתה, בזמן שמדינות המערב מאשימות את מוסקבה בשימוש בכלי טייס איראניים במלחמתה נגד אוקראינה.

 

הוושינגטון פוסט דיווח כי רוסיה ואיראן הגיעו להסכמה בנוגע לייצור של מאות כטב"מים על אדמת רוסיה, בהתבסס על מידע מודיעיני עדכני שהגיע לידי ארה"ב וסוכנויות ביטחון מערביות אחרות.

העיתון ציטט שלושה גורמים יודעי דבר שאמרו כי גורמים רוסיים ואיראנים נמצאים בסיומו של מו"מ לעסקה, במהלך פגישה שהתקיימה באיראן בתחילת החודש, והוסיפו כי שתי המדינות נערכות במהירות להעביר את העיצובים והמרכיבים העיקריים של המטוס על מנת להתחיל בייצור בתוך חודשים.

הגורמים הרשמיים הדגישו כי ההסכם, אם יתממש במלואו, יהווה העמקה נוספת של הברית הרוסית-איראנית שכבר סיפקה תמיכה מכרעת במערכה הצבאית הכושלת של מוסקבה באוקראינה. 

גורמי ביטחון משתי מדינות שעקבו אחר ההתפתחויות אמרו כי פרטי ההסכם בין איראן לרוסיה הושלמו בפגישה בתחילת נובמבר, שבה נסע צוות של מנהלי משא ומתן של התעשייה הביטחונית הרוסית לטהרן כדי לעבוד על היבטי הלוגיסטיקה של ההסכם התגבש.

העיתון אמר כי הפקידים הסכימו למסור את הפרטים הללו בתנאי שזהותם והלאום שלהם לא ייחשפו, תוך ציון הצורך להגן על המאמצים המתמשכים לאיסוף מידע רגיש.

כלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה ובאיראן דיווחו כי משלחת נפרדת בראשות מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב נסעה לטהרן ב-9 בנובמבר כדי לדון בסנקציות כלכליות וב"התערבות מערבית" אחרת בענייני ממשלותיהן, בין היתר.

אחד הגורמים המכירים את ההסכם הסודי דיבר על הניסיונות שעשו שתי המדינות להקל על ייצור המל"טים האיראניים בתוך רוסיה.

"זה עובר מהר מקבלת החלטות לביצוע, ביצוע החוזה זז מהר ויש לו הרבה כוח", אמר הגורם.

העיתון מעריך שהשגת פס ייצור משלה תאפשר לרוסיה להגדיל באופן משמעותי את מלאי הנשק הזול יחסית, אך הרסני ביותר, שבשבועות האחרונים שינו את אופיו של הסכסוך האוקראיני בן תשעה חודשים.

דיווחים הצביעו על כך שרוסיה השתמשה ביותר מ-400 מל"טים מתוצרת איראן נגד אוקראינה מאז אוגוסט האחרון, שרבים מהם כוונו לאתרי תשתית אזרחיים כמו תחנות כוח.

מנגד, איראן הכחישה כי סיפקה חימוש לאחד הצדדים לסכסוך, אך שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן, הודה כי "מספר קטן" של מל"טים נשלחו לרוסיה, חודשים לפני המלחמה הרוסית באוקראינה. ב-24 בפברואר. .

לפי העיתון, ההסכם החדש עשוי למלא את הצורך הדחוף של רוסיה בתחמושת מונחית מדויקת, שסבלה ממחסור במהלך תשעה חודשי הלחימה.

בתמורה, ההסכם יספק יתרונות כלכליים ופוליטיים משמעותיים לאיראן, שביקשה להצטייר כנייטרלית בסכסוך האוקראיני, לפי גורמים שצוטטו בעיתון.

מדינות המערב איימו להטיל סנקציות על טהראן לאחר שהתקבלו דיווחים על השימוש של מוסקבה בכטב"מים איראניים מעל ערי אוקראינה.

הגורמים הרשמיים מדגישים כי מנהיגי איראן מאמינים שהם יכולים להימנע מסנקציות חדשות אם הכלי הטייס יורכבו ברוסיה.

העיתון אומר שרוסיה סיפקה בעבר לאיראן לוויין מעקב כדי לאפשר לה לרגל אחרי שכנותיה, כמו גם מרכיבים מרכזיים לתחנת הכוח הגרעינית בבושהר. 

 

כלי תקשורת מערביים דיווחו כי איראן עשויה לחפש סיוע גרעיני נוסף בתמורה למאמציה במערכה הצבאית של רוסיה. הגורמים הרשמיים גם אמרו שעדיין לא ברור איזו עזרה תבקש טהרן ממוסקבה בתמורה, יחד עם הכסף וההטבות שתפיק מברית הדוקה עם שכנתה החזקה מצפון.  

העיתון ציין שכמה מדינות חברות בנאט"ו, כולל ארה"ב, ראו את המודיעין, אך גורמים ממשלתיים סירבו לדון בפרטים. 

עסקה סודית לייצור מל"טים איראניים ברוסיה.. מה התמורה?

קרדיט לתמונה: תסנים