השבוע (עד ל- 17.11.22) אצל שכנינו הפלסטינים. סקירה

גם השבוע נמשכת פעילות הטרור הערבי בהיקף משמעותי, כאשר במוקד הפיגוע הרצחני באריאל שגבה את חייהם של 3 ישראלים, ובוצע ע"י מחבל מהכפר הסמוך חארס, שלו רישיון תעסוקה. זאת, לצד שורה של פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל בערים וכפרים פלסטיניים, ובעיקר בגזרות שכם וג'נין, וגם לעבר הישובים היהודיים שקד ופסגות. התוצאות הקטלניות של הפיגוע באריאל, הביאו למחזות מוכרים של חלוקת ממתקים במספר מקומות בדגש על רצועת עזה וג'נין.
הרש"פ מתיימרת במקביל להביא את חמושי הפת"ח, ובראשם את אנשי כנופיית "גוב העריות" בשכם להסדר של התגייסות למנגנונים, אבל על כל פעיל שמתחייב לפרוש מדרך הטרור באים עשרה אחרים שרוכשים נשק ומצטרפים למעגל, שלצד המעמד החברתי, מבטיח לאנשיו גם לא מעט תגמולים כלכליים.

בהקשר זה, דווח על פעיל פת"ח משכם שנכלא ע"י המנגנונים במעצר מנע, וכאשר הועבר לטיפול רפואי בבית חולים נמלט מידי הסוהרים, ויצא בטענות על עינויים שנוא וחבריו עברו בעקבות מעצרם, למרות התחייבות המנגנונים לתנאי כליאה נוחים, בטענה שמדובר בצעד שנועד להגן על חיי המבוקשים בלבד.
במישור המדיני: שביעות רצון ברש"פ מההחלטה באו"מ הקוראת לבית הדין הבינלאומי בהאג לבחון את מעמד שטחי יהודה ושומרון ואת חוקיות ההתנחלויות, צעד לקראת הגשת תביעות נגד גורמים ישראליים בשל הבניה בהתנחלויות. על פי דיווחים שונים דחה יו"ר הרש"פ את פניית הנשיא הרצוג להימנע מהעלאת הצעת ההחלטה הזו באו"ם. החלטה נוספת באו"מ עסקה בהארכת המנדט של סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים- אונר"א.

ובשטח: עצרת לזכר ערפאת נערכה בעזה, בנוכחות עשרות אלפים, כשערוצי התקשורת של החמא"ס הבליטו את האבטחה של אנשיהם לאירוע, גם כדי לשדר דמוקרטיה ופתיחות וגם כמסר של איום, אם תהיה התפרצות נגד שלטונם. הנואם המרכזי באירוע אחמד חלס, מזכ"ל הפת"ח בעזה, תקף בעיקר את הרש"פ בשל האפליה כנגד העובדים והגימלאים העזתיים במנגנון הציבורי שמזה שנים מקבלים שכר חלקי, אם בכלל. בתגובה התחייב חסין אלשיח', מזכיר הועד הפועל של אש"ף, כי סוגיית משכורות העובדים העזתיים תיפתר בימים הקרובים (בעזה כולם מחכים בכיליון עיניים למימוש ההתחייבות שנאמרה בפעם העשירית).

 

יו"ר הרש"פ השמיע בעצרת בעזה נאום טלפוני מוקלט בה העלה על נס את פעילות קודמו, ואת כובד הנטל של ה"כניסה לנעליו". בראמאללה, נערכה במקביל תהלוכת פעילים ללא עצרת ונאומים, אלא רק עם מפגנים של עוטי כאפיות, מוזיקה וגם חמושים, שצעדו ממרכז העיר לעבר קבר ערפאת במוקטעה. כן נערכו עצרות בעוד מספר ערים באיו"ש.

הנה תמונות מעזה וראמאללה:

השבוע ציינו הפלסטינים גם את 15 נובמבר, יום השנה להכרזת העצמאות שנעשתה בכנס המל"פ באלג'יר בשנת 1988. לרגל המאורע נערכו גם כן מספר טקסים ועצרות בהיקף מצומצם ברחבי איו"ש.
במקביל, קרע מעמיק בפת"ח נוכח פרסומים על חשדות למעורבות בכירים בהרעלת יאסר ערפאת ורמיזות לגבי אבו מאזן. אבו מאזן מאשים את תופיק טיראוי, מי שעמד בראש ועדת החקירה בהדלפת המידע, ואילו טיראוי טוען שאנשיו ש ג'בריל רג'וב גנבו ממנו את החומרים שהודלפו. מכל מקום הדברים מסבים מבוכה גדולה הן לפת"ח והן לאבו מאזן.
בתחום הפנים דווח על הצתת בית וחילופי אש בעפר קראוואת בני חסאן שבגזרת קלקיליה בשל רצח ילד בן 7 ע"י קרוב משפחה. חילופי אש ופצועים בסכסוך חמולות נרשמו גם בכפר הסמוך בית אמין.

הנה תמונות מהצתת הבית בקראואת בני חסאן:

 

ואחרי כל אלה, הנושא העיקרי שיעסיק את הרחוב בעזה ובאיו"ש בתקופה הקרובה, צפוי להיות משחקי המונדיאל, כאשר העובדה שמדובר במשחקים הנערכים בקטר, פטרונית החמא"ס ושלטונה בעזה, מעניקה לאירועים אלו חגיגיות נוספת. זאת, לצד הבלטת גילויי הזדהות עם הפלסטינים בקטר המארחת.

הנה תמונות מתהלוכה לציון פתיחת המונדיאל שנערכה השבוע בעזה:

שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות