רוסיה תבצע שיפורים במל"ט המתאבד האיראני שאהד-136 שיגבירו את קטלנותו

פיתוח אפשרי יגדיל משמעותית את הדיוק והטווח של מזל"ט המתאבדים Shahed-136.

 

ה-Shahid-136, מל"ט מתאבד צבאי איראני למבצעים מיוחדים תחת שם הקוד הרוסי  Geran-2, הוכיח את עליונותו במשימה להרוס את התשתית של אוקראינה, במיוחד בהתחשב בכך שמל"ט תקיפה זה הוא בפני עצמו נשק חזק מאוד.

העלות הנמוכה של המל"ט נובעת מעיצובו הפשוט, הדיוק שלו ברכישת מטרות ועקיפת מערכות ההגנה האווירית של האויב בהצלחה. עם זאת, החסרונות של השאהד-136 התגלו לאחר השימוש בו במצבי לחימה ממשיים. בפרט, למרות טווח הטיסה של 2,500 ק"מ, מערכת הניווט האינרטי שלו יעיל רק בטווח של פחות מ-200 ק"מ.

מסיבה זו, מל"טים של Shahed-136 בעלות נמוכה שימשו בעיקר לתקיפת מטרות קרובות לקו החזית, בעוד טילים יקרים בעלי דיוק גבוה שימשו להפצצת לבוב, איבנו-פרנקיבסק ועוד כמה ערים במערב אוקראינה.

מומחים צבאיים רוסים החלו לצייד מל"טים איראנים ביחידת ניווט באמצעות מערכת המיקום הגלובלית (GLONASS), על מנת להגדיל את הטווח האפקטיבי של המל"ט המתאבד Shahed-136. בראיון לתקשורת לפני הפיתוח האמור, האנליסט הצבאי האוקראיני אולכסנדר קובלנקו העלה דאגה לגבי הטווח המשופר החדש של ה-Shahed-136 כאשר הוא יצויד ביחידות GLONASS.

אם המל"ט המתאבד Shahed-136 כבר היה מכיל  מודול GLONASS מלא, הוא לא היה תלוי כל כך בתשתית על הקרקע והיה מסוגל לפגוע במטרה בדיוק רב בטווח המקסימלי שלו של יותר מ-2,000 ק"מ. עם זאת, הועלו הרבה שאלות לגבי מודול ה-GLONASS הנוסף במל"טים מתאבדים אלה, במיוחד בכל הקשור ליכולות אמצעי הנגד האלקטרוני שלהם.

נכון לעכשיו, ישראל ונאט"ו העניקו לאוקראינה מספר ציודים של לוחמה אלקטרונית מתקדמת, שאחד מהם משמש לשיבוש תקשורת בין לוויינים ורכבי שליטה שעל הקרקע. הדיוק של המל"ט המתאבד Shahed-136 יקטן משמעותית אם ה-GLONASS ינותק באזורים שבהם נעשה שימוש במערכות לוחמה אלקטרונית מערביות, והוא עלול לאבד כיוון אם החסימה תגיע ממרחק רב. יש מידע שרוסיה ואיראן יחזקו את ה-Shahad-136 (Jeran-2) על ידי מתן יכולת להשבית מכ"מי האויב וכן ירכיבו בתוכו את מקלט ה-GLONASS.

אבל לשם כך, המל"ט המתאבד יצטרך להצטייד במקלטי מכ"ם פסיביים, שהם יקרים ומורכבים יותר ובכך ייקרו את המחיר הזול שלו.

רגע השקת צעדת העד 136

קרדיט: דפנס ערביכ