מרכז התעניינות: האי מאיון שבפתחת מצר באב אלמנדב

איחוד האמירויות חידשה את פעילותה באיי תימן באמצעות שלוחותיה המקומיות למרות הודעתה של אבו דאבי על נסיגת כוחותיה המשתתפים ב"קואליציה לתמיכה בלגיטימיות בתימן" בראשות סעודיה ב-2019. 

לאחרונה פורסם כי בכוונת אבו דאבי להקים עיר מגורים באי האסטרטגי התימני מאיון ליד באב אל-מנדב, אחד ממצרי המים החשובים בעולם.

ב-11 באפריל 2021, כלי תקשורת בינלאומיים חשפו את בנייתו של בסיס אווירי של האמירויות באותו אי.

ב-30 באוקטובר 2022, מושל עדן, אחמד למלס, המזוהה עם מועצת המעבר הדרומית הנתמכת על ידי איחוד האמירויות הערביות, חתם על הסכם עם השייח' של האי מאיון, סאלח אל-חרור, לבניית 140 יחידות דיור באי על חשבון  איחוד האמירויות הערביות.

לפי ההצהרה, שפרסם המושל בעמוד הפייסבוק שלו: "הפרויקט כולל 140 יחידות דיור, בנוסף לכל פרויקטי התשתית והשירותים הנלווים לרבות בתי ספר, יחידות בריאות ומתקנים נוספים, שיבוצעו בשלבים בו-זמניים".

 

בסיס צבאי

הפעילות הצבאית של האמירויות באי מאיון מתחילה עוד בשנים הראשונות של המלחמה, שכן מקורות צבאיים דיברו על הניסיון המוקדם של איחוד האמירויות להקים שם מסלול המראה למטוסים.

עם זאת, עבודות הבנייה הופסקו זמנית, ולאחר מכן התחדשו העבודות באי, מבלי לדעת את הסיבות.

תמונות לוויין שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות AP ב-11 באפריל 2021, חשפו את בנייתו של מסלול המראה חדש עבור בסיס אווירי צבאי של האמירויות באי מאיון, בנוסף להגעת תגבורת צבאית ענקית של האמירויות לאי.

משקיפים תימנים אומרים כי איחוד האמירויות רוצה למצוא מיקום חלופי, לאחר פירוק הבסיס הצבאי שלה בנמל אאסאב באריתריאה לפני שנה.

אחת הסיבות היא גם התגברות התחרות בין מעצמות בינלאומיות על נמלים אפריקאיים, שכן נוכחותם מפריעה לאיחוד האמירויות, בניגוד לאי מאיון, שהיווה עבורה אפשרות בטוחה ונוחה, הן מבחינת מיקומו הגיאוגרפי והן מבחינת הדמוגרפיה , או טיבה של הסמכות שתחתם הם פועלים.

לאורך ההיסטוריה שלו היה האי יעד אסטרטגי לפרויקטי השפעה, הוא היה נתון לניסיונות כיבוש של הפורטוגלים והבריטים.

לדברי משקיפים, קיים קשר בין ישראל לניסיונות השליטה באי, שהיה לו תפקיד במלחמת אוקטובר 1973.

כוחות מצרים הטילו מצור ימי על ישראל בזמנו, באמצעות סגירת באב אל-מנדב בפני הספנות הישראלית, בתיאום עם תימן.

לדברי מומחים צבאיים, המסלול באי מאפשר לשולטים בו לשלוט על מיצר באב אל-מנדב ולצאת לתקיפות אוויריות לתוך תימן, והוא יכול גם לשמש בסיס לכל מבצע בים האדום, במפרץ עדן ובמזרח אפריקה.

חשיבותו האסטרטגית של האי התימני מאיון טמונה במיקומו במצר באב אל-מנדב, ושליטתו בו מאפשרת תנועה ימית במצר.

לכן, השליטה בו מעניקה עליונות צבאית ואסטרטגית, במיוחד לאור תחרות בינלאומית על הרחבת ההשפעה.

 בנוסף, באב אל-מנדב עצמו משקיף על שתי יבשות, אסיה ואפריקה, ומספר הספינות ומכליות הנפט העוברות במצר מוערך בלמעלה מ-21 אלף כלי שייט ימיים מדי שנה (57 אניות ליום), בקצב של כ- 3.8 מיליון חביות נפט ביום.

קרדיט: ערבי 21