מבזקי חדשות מהעולם ליום 12-11-2023. מתעדכן

*- אחרי בקשת ההצטרפות לנאט"ו, מהלך שבדי נוסף מול האתגרים האסטרטגיים בזירה האזורית והבינלאומית: הממשלה החדשה כוננה לראשונה תפקיד של יועץ לביטחון לאומי ומינתה את הנריק לנדרהולם, לשעבר יו"ר ועדת הביטחון בפרלמנט ושגריר בלטביה ובאמירויות. בנוסף, תוקם מועצה לביטחון לאומי במסגרת הקבינט. "שבדיה ניצבת מול מבחני מדיניות החוץ, והביטחון וההגנה הגדולים בעידן הנוכחי", נמסר מהממשלה. "לכן, צריך לתאם את פעולות מדיניות הביטחון של שבדיה ויש לארגן את ניהול המשברים כדי לשקף את תמונת האיום המורכב כיום ואת הסיכונים".

*- אנג'לה ריינר, סגנית מנהיג הלייבור הבריטי, מכריזה שתהיה מוכנה להצביע לראשונה לחבר פרלמנט שמרני, אבל לא בגלל שהיא החליטה לחצות את הקווים. הסיבה היא השתתפותו השנויה במחלוקת של מאט הנקוק בתוכנית ריאליטי דמויית הישרדות למפורסמים שמשודרת כעת.

הנקוק, שהיה שר הבריאות בזמן הקורונה עד שהתפטר בשל הפרת נהלי הריחוק החברתי ורומן עם עוזרת, החליט להשתתף בתוכנית על אף התנגדות ראש הממשלה, רישי סונאק, והוא אף סולק מהסיעה.

בטור באינדיפנדט, ריינר האשימה כי "האגו טריפ" של הנקוק "מכתים את כולנו" ופוגע באמון הציבור. "פוליטיקאים צריכים שיראו אותם ולתת דין וחשבון", כתבה. "אבל יש הבדל עצום בין פוליטיקאי שמופיע בחדשות או בתוכנית ראיונות כדי להביע עמדה, ובין שהות של שלושה שבועות בג'ונגל. יש חברי פרלמנט רבים לשעבר שהשתתפו בתוכניות ריאליטי נהדרות, אבל זה אחרי שהיו בפרלמנט. לא כשהמצביעים שלהם מסתמכים עליהם".

על כן, ציינה ריינר, כאשר גורלו של הנקוק תלוי בהצבעות הצופים, ובבית "לא מחכה לך קבלת פנים חמה", היא מוכנה להצביע בעד הישארותו. "בינתיים, החיים שלו יהיה הישרדות במועצת השבט האחרונה", סיכמה. "מי יודע? אולי זה הפעם הראשונה שאני אצביע אי פעם עבור שמרן".

*- הנסיך עמנואלה פיליברטו, נכדו של מלך איטליה האחרון אומברטו השני, רוכש את קבוצת הכדורגל אי-סי סבויה, שנקראת על שם בית המלוכה שאליו השתייכו אבותיו. המועדון הוותיק, שהוקם ב-1908 בעיר טורה אנונציאטה שבמפרץ נאפולי, נמצא כעת בתחתית הליגה האזורית של קמפניה.

בחודש שעבר, נעצרו ארבעה מבכירי הקבוצה בחשד לקשרים עם הקומורה, המאפיה של אזור נאפולי, ונטען כי המועדון נאלץ לשלם פרוטקשן כדי לשחק בליגה. כעת, הנסיך רוצה להציל את המועדון והוא הקים קונסורציום עם שלושה שותפים כדי לרכוש אותו.

הנסיך, שנולד בשווייץ ובעבר זכה בגרסה האיטלקית של "רוקדים עם כוכבים" סיפר כי הוא רוצה להשיב את המועדון לליגה השלישית וגם להקים אקדמיית כדורגל לצעירים. "זה פצע שקורע אותי לגזרים ומרגש אותי כאשר אני נזכר בתעשיינים הגיבורים שייסדו את החברה והפקידו בידי הקבוצה את הסמל ההיסטורי של משפחתי", אמר הנסיך, שבעצמו אוהד את יובנטוס.

*- היום לפני 35 שנה, פיגוע יום הזיכרון באניסקילן שבצפון אירלנד:

הסכסוך האלים בצפון אירלנד, הטראבלס (Troubles), סיפק לא מעט פיגועים קשים שנחרטו בזיכרון, כאשר הפיגוע בעיירה אניסקילן (Enniskillen) ב-8 בנובמבר 1987 היה אחד הבולטים שבהם. לא רק בגלל מספר הקורבנות הגבוה – 12 הרוגים – אלא גם בגלל שהפיגוע התרחש באחד הימים החשובים ביותר בלוח השנה, יום הזיכרון לחללי המלחמות ולסיום מלחמת העולם הראשונה.

השעה הייתה 10:45 בבוקר כאשר מטען חבלה התפוצץ לפני פתיחת טקס יום הזיכרון שנערך באנדרטת הזיכרון של אניסקילן, בדיוק כאשר מצעד של גדוד ההגנה של אלסטר (UDR) התקרב למקום. בניגוד לרבים מהפיגועים שביצע הצבא האירי הרפובליקני (IRA), הפעם לא התקבלה התרעה טלפונית שהייתה מאפשרת לפנות את הקהל.

מעוצמת הפיצוץ, אחד הקירות של מבנה הזיכרון התמוטט וחלק מהנוכחים נקברו מתחת להריסות. 11 בני אדם נהרגו במקום, בהם שלושה זוגות נשואים, כולל בני זוג בני יותר מ-70 שנה, שוטר במשטרה המקומית ושוטר שפרש זמן קצר קודם לכן. רוני היל, שנפצע אנוש, היה שרוי בתרדמת במשך 13 שנה עד שמותו נקבע בשנת 2000. קרוב לשבעים בני אדם נוספים נפצעו, בהם 13 ילדים.

הזעזוע על הפיגוע סחף את בריטניה וגם את הקהילה הבינלאומית עם גינויים גורפים מכל עבר. ראש ממשלת בריטניה, מרגרט תאצ'ר, כינתה את הפיגוע "ברברי לחלוטין" והכריזה כי הוא "מטמא את מתים ומהווה כתם על האנושות". עמיתה האירי, צ'רלס הוהי, קרא להעמיד את האחראים לדין.

לפיצוץ באניסקילן היו השלכות רבות. הוא גרם לארגוני הטרור הלויאליסטיים הפרו-בריטיים לפתוח בקמפיין של אלימות וטרור שהביא לפגיעה בפעילי IRA ובאזרחים קתולים. המחתרת האירית איבדה תמיכה בקרב האוכלוסייה הקתולית ובזירה הבינלאומית והפיגוע נחשב לאחד הגורמים המרכזיים שהביאה את ההנהגה של הזרוע הפוליטית שלה (שין פיין), ובראשה את ג'רי אדמס, לפתוח בשיחות עם גורמים מתונים בקהילה הקתולית בניסיון למצוא פתרון פוליטי לאלימות המשתוללת.

רק עשר שנים אחרי הפיגוע, וקרוב לשנה לפני שהושג הסכם יום שישי הטוב שהביא לסיום הסכסוך האלים, התנצל אדמס על הפיגוע. "אני מקווה שלא יהיו יותר אניסקילן ואני מצטער מאד על מה שהתרחש באניסקילן", אמר. סגנו, מרטין מקגינס, שנטען כי היה בכיר ב-IRA באותה תקופה (למרות הכחשותיו הנמרצות עד מותו ב-2017), אמר לפני שש שנים כי למרות שלא היה לו ידע על הפיגוע, הוא חש "בושה על שתקריות כאלה התרחשו".

*- כוכב הקולנוע, שון, פן העניק היום לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, את אחד משני פרסי האוסקר שבהם זכה במהלך פגישה בין השניים בקייב, הביקור השלישי של השחקן והבמאי באוקראינה. "שון הביא את הפסל כסמל אמונה בניצחון של ארצנו", אמר זלנסקי. "הוא יישאר באוקראינה עד סיום המלחמה".

*- דיווח בניגריה: מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו את עלי קוואיה ואת בוקאר מיינוקה, שניים מחברי מועצת השורא של שלוחת דאע"ש במערב אפריקה (ISWAP), בתקיפות אוויריות באזור אגם צ'אד. לפי הדיווחים, המטוסים הוזנקו אחרי שהתקבל מידע על מפגש של הבכירים, ככל הנראה כדי לתכנן התקפות נוספות.

*- מפלגת השלטון בקמרון הוציאה היום אלפים מתומכיה לחגיגות לציון 40 שנה לשלטונו של הנשיא פול בייה. שלט עצום עם דיוקנו של בייה הונף על בניין עיריית יאונדה ועליו הכיתוב "נשיא יוצא דופן", אולם הנשיא הקשיש (89), שכמעט לא מופיע בפומבי בשנים האחרונות בשל מצבו הבריאותי, לא נראה גם הפעם.

בייה, שהחליף את הנשיא הראשון של קמרון, אחמדו אהידג'ו, אחרי שבע שנים כראש הממשלה, נמצא כעת בעיצומה של הכהונה השביעית ברציפות שלו שתסתיים ב-2025. בייה, שמוכר בכינוי "הספינקס", שולט בארצו ביד רמה אחרי שדיכא את האופוזיציה ומואשם בפגיעה בזכויות אדם ואזרח ובשחיתות קשה.

*- הוול סטריט ג'ורנל ציטט גורמים בארה"ב ובקרב בעלות הברית שטענו כי היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, היה בקשר עם עמיתו הרוסי, ניקולאי פטרושב, עם היועץ לענייני מדיניות חוץ של הנשיא פוטין, יורי אושקוב, בניסיון לצמצם את הסיכון להסלמה וכדי להזהיר משימוש בנשק גרעיני. דוברת המועצה לביטחון לאומי בתגובה לפרסום: "אנשים טוענים המון דברים".

*- הפילנתרופ והבנקאי הבריטי, סר אוולין דה רוטשילד, מבכירי משפחת הבנקאים היהודית המפורסמת, הלך לעולמו בגיל 91. דה רוטשילד, שנקרא על שם דודו שמת במלחמת העולם הראשונה בדיוק לפני 105 שנה, שימש מנכ"ל בנק ההשקעות רוטשילד ושות' ויו"ר השבועון האקונומיסט והיה יועץ כלכלי של המלכה אליזבת השנייה.

Who Is The Rothschild Family & How Much Power Do They Have? - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות