CNN: רוסיה מסייעת לאיראן בתוכנית הגרעין שלה "בתמורה" לטילים ומזל"טים

על פי מידע מודיעיני אמריקאי שדווח לאחרונה על ידי CNN, איראן מבקשת עזרה מרוסיה בתוכנית הגרעין שלה בתמורה לאספקת מל"טים וטילים.

רשת CNN דיווחה ב-4 בנובמבר כי "איראן מבקשת את עזרתה של רוסיה כדי לקדם את תוכנית הגרעין שלה, כך סבורים גורמי מודיעין אמריקנים, שכן טהראן מחפשת תכנית גיבוי למקרה שהסכם הגרעין הקבוע עם מעצמות העולם ייכשל".

המודיעין האמריקני סבור כי איראן ביקשה את עזרתה של מוסקבה ברכישת חומרים גרעיניים נוספים, וכן לייצור דלק גרעיני. הדלק יאפשר לאיראן להפעיל את הכור הגרעיני שלה, ובכך להפחית את מה שמכונה "זמן הפריצה" שאיראן תידרש לייצור נשק גרעיני.

עם זאת, בכירים אמריקאים הביעו דאגה מפעילות העשרת האורניום של איראן שחרגו בהרבה מהפרמטרים של הסכם הגרעין מ-2015, וכי איראן תוכל לייצר מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני בתוך חודשים.

ביוני, שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, הזהיר בקונגרס כי "תכנית הגרעין של איראן מתקדמת… ככל שהיא לוקחת זמן רב יותר, זמן הפריצה קצר יותר… וכרגע מדובר בכמה חודשים במקרה הטוב. ואם זה יימשך, זה ייקח שבועות".

בנוסף, ההצעה, לכאורה, של טהראן הגיעה על רקע שיתוף הפעולה המוגבר בין איראן ורוסיה בחודשים האחרונים, שגרמה לכך שטהרן שלחה מל"טים מתאבדים כדי לתמוך במאמץ המלחמתי הרוסי באוקראינה.

 

האם רוסיה תתמוך בתוכנית הגרעין של איראן?

עדיין לא ברור אם מוסקבה נענתה לבקשתה של טהראן. חשוב גם לזכור שרוסיה מתנגדת ,זה מכבר, בגלוי, להחזקת נשק גרעיני ע"י איראן.

עם זאת, אם רוסיה תסכים להעניק סיוע סמוי לתוכנית הגרעין של איראן, יהיה זה שינוי משמעותי במדיניותה של מוסקבה, לאור חברותה של רוסיה בקבוצת P5+1 שהייתה חלק מהמשא ומתן לחסימת תכנית הנשק הגרעיני של איראן.

בסוף אוקטובר חשף נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שניסה לשכנע את ישראל לספק לאוקראינה מערכות הגנה אוויריות, כי איראן בקשה את עזרתה של רוסיה בתוכנית הגרעין שלה בתמורה לסיוע צבאי למוסקבה.

בנאום מוקלט בכנס של העיתון הישראלי "הארץ" אמר זלנסקי: "איך רוסיה משלמת על כך לאיראן, לדעתך? האם איראן מעוניינת רק בכסף? אולי בכלל לא כסף, אלא סיוע רוסי לתוכנית הגרעין האיראנית? אולי זו בדיוק המשמעות של הברית שלהם?".

עם זאת, המודיעין שהגיע לארצות הברית אינו מצביע על החלטה רוסית ברורה, אמרו מקורות ל-CNN.

 

איראן מאבדת תקווה במשא ומתן על גרעין עם ארה"ב, כך מוסקבה?

לדברי גורמי מודיעין אמריקאים, הצעתה של איראן למוסקבה מונעת, בין השאר, מהערכה בקרב בכירים איראנים כי הסכם גרעין חדש לא יקום לתחייה .

בימים האחרונים, המשא ומתן על הסכם הגרעין ,בין איראן למדינות 5+1, מוקפא לפחות לעת עתה.

הדיכוי האלים של המשטר האיראני נגד המפגינים והסיוע שלו למאמץ המלחמתי של רוסיה באוקראינה הקשו על ממשל ביידן להגיע להסכם עם טהראן שיוביל להקלה בסנקציות עליה.

מוקדם יותר השנה דווח כי המשא ומתן הגרעיני על הסכם הגרעין עם איראן לקראת סיום, ונראה היה שהסכם חדש אפשרי. עם זאת, איראן חששה שהממשל העתידי יפרוש מההסכם, בדיוק כפי שעשה ממשל טראמפ ב-2018.

 

לפיכך, נאמר כי איראן ביקשה מארצות הברית ערבויות לכך שהממשל העתידי לא יפרוש מההסכם, דבר שממשל ביידן לא יכול היה לספק. לפיכך, מדווחים כי איראן חיפשה הסכם חד צדדי עם רוסיה שיאפשר לה לבנות את תכנית הגרעין שלה במהירות, במידת הצורך.

"ברור שעסקאות הצד בין רוסיה ואיראן שערערו מהותית את מבנה הסכם 2015 ,יהוו דאגה רצינית ויפחיתו עוד יותר את אפשרות החזרה להסכם", אמר בכיר בממשל ביידן ל-CNN, מבלי להגיב על הערכות המודיעין.

מומחים מאמינים שייתכן כי הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין הגבירה את רצונה של מוסקבה לסייע לאיראן, וכי המצב הנוכחי של יחסי ארה"ב-רוסיה עלול להוסיף שמן למדורה, בהתחשב בכך שההסכם החדש נראה בלתי אפשרי להתקיים, לפחות לעת עתה.

 

"לפני שלוש עד ארבע שנים, כשהיחסים בין ארה"ב לרוסיה היו גרועים אך לא קטסטרופליים, הייתי מאוד סקפטי שרוסיה תספק סיוע לאיראן", אמר ג'יימס אקטון, מנהל שותף של תכנית המדיניות הגרעינית במכון קרנגי לשלום בינלאומי.

"אבל בנסיבות של היום, שבהן היחסים בין ארה"ב לרוסיה גרועים מאוד, ויחסי רוסיה-איראן משתפרים, אני חושב שהמשוואה נראית שונה מאוד עבור רוסיה", המשיך אקטון.

במהלך שנת 2021, רוסיה מילאה תפקיד מרכזי בשיחות על הסכם הגרעין ואף תיווכה בכמה עסקאות שהעניקו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גישה לאתרי הגרעין של איראן, ולמעשה שמרו על המשא ומתן במסלול הנכון.

 

עם זאת, לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, נראה היה כי גורמים רוסיים לא ששים לשתף פעולה בסוגיית הסכם הגרעין עם איראן. ביוני התנגדה רוסיה להחלטה שהציעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, המגנה את איראן על אי שיתוף הפעולה עם בדיקות של עקבות אורניום שנמצאו בחלק מאתרי הגרעין הלא מוכרזים של המדינה.

זמן קצר לאחר שרוסיה דחתה את הצעת סבא"א, הופיעו תמונות לוויין, בהן נראים, לכאורה, פקידים רוסים בנמל תעופה באיראן בודקים מל"טי תקיפה מתוצרת מקומית, שהגיעו בסופו של דבר לרשות רוסיה ונמצאים כיום בשימוש באוקראינה.

קרדיט : ערביכ דפנס ורשתות חברתיות