האם הנוכחות הרוסית בדרום סוריה מגינה על ירדן?

הצהרות ירדן האחרונות בנוגע למצב בדרום סוריה העלו ספקולציות של פוליטיקאים ומשקיפים לגבי המניעים של הדאגה הגוברת של הממלכה ממה שקורה בצד השני של הגבול עם השכנה מצפון.

ב-3 בנובמבר, מלך ירדן עבדאללה השני הדגיש את חשיבות ייצוב סוריה, במיוחד בדרום המדינה, בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבירה עמאן.

אף שהצהרותיו של מלך ירדן אינן סובבות סביב עניין חדש, תוכנן מצביע על כך שבידי עמאן מידע המעלה את חששותיה וקוראים לתפקיד רוסי , במיוחד מכיוון שמוסקבה היא בעלת ברית אסטרטגית ותומכת מרכזית במשטר הסורי.

הנוכחות הרוסית לא תספק הגנה לירדן

האלוף בדימוס והאנליסט הצבאי הירדני מאמון אבו נוואר אמר: "הנוכחות הרוסית בדרום סוריה מוגבלת למספר סיורים, שלא יבטיחו את הגנת ירדן".

הוא הוסיף לסוכנות אנאדולו: "לאור התגברות פחד בירדן, בין אם מהברחות, הסתננות ונוכחות של מיליציות המזוהות עם איראן , אני מאמין שהבטחת ההגנה על הגבולות שלנו היא נושא ירדני  שהושג על ידי זרועות הצבא שלנו".

מנקודת מבט "אסטרטגית וכדאית", אבו נואר שלל שלרוסיה תהיה כל עמדה עוינת לאיראן, במיוחד מאחר שזו האחרונה "עמדה לצד מוסקבה במלחמתה עם אוקראינה בכך שסיפקה לה מל"טים וטילים בליסטיים".

לגבי ביקורו של לברוב בירדן אמר אבו נואר כי "מוסקווה רוצה לשמר את הנייטרליות של הממלכה כלפי המשבר באוקראינה".

פעילות המיליציה האיראנית גדלה

עיסא אל-שליבי, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת אל-חוסיין בין טלאל בירדן, אמר כי "נסיגת הכוחות הרוסיים מדרום סוריה, והגבלת פעילותם למספר קטן של סיורים ככוח מעקב ,עקב מלחמתו באוקראינה, הובילה להאצת ההתפתחויות הביטחוניות בגבולות הצפוניים של הממלכה".

אל-שלבי הוסיף כי התפתחויות אלו "היוו דאגה גדולה עבור ירדן בשל הגידול בהברחות ובסחר בסמים וההנגשויות ישירות בין הכוחות המזוינים הירדנים  והמיליציות הסוריות -איראניות, והכאוס וחוסר היציבות שהם גורמים לעמאן".

הוא המשיך, "ידוע כי לסיעות האופוזיציה הסוריות החמושות  אין יותר נוכחות ממשית בשטח כעת, לאחר שהיחידות שלהן פורקו תוך חתימה על סולחה בתיווך הפיקוד הרוסי בדרום סוריה, והתעלמות אמריקאית. "

באותו הקשר הוסיף אל-שליבי כי "רבים מגורמי הפלגים הצטרפו ליחידות של המיליציות האיראניות וכוחות אסד, ומי שנותר מחוץ למסגרות אלו הם כוחות מוגבלים, כמו מפלגת הליואא' בא-סווידה, שכוחם אינו עולה על עשרות לוחמים, או כוחותיו של אחמד אל-עוודה, הפועלים בפיקוח הרוסים ושמספרם אינו עולה על כמה מאות".

הפרופסור ליחסים בינלאומיים סבר כי מספר הכוחות הללו "אינו תואם את המרכיבים של מיליציה איראנית אחת שפרוסה בדרום סוריה", והוסיף כי "ישנם תאים שעדיין מבצעים פעולות פגע וברח, אך הם אינם מתאימים להיות כוח השומר על אזור בטוח שעשוי להשתרע על פני שטחים נרחבים בדרום סוריה".

الأردن وروسيا يؤكدان أهمية استقرار الجنوب السوري

קרדיט: רשתות חברתיות

סיכון מוגדל

מפת הנוכחות הצבאית בדרום סוריה מצביעה על ריבוי הקבוצות החמושות ועל הכאוס הביטחוני הגובר.

לפי מקור ביטחוני מיודע ממחוז דרעא, הגבול הדרומי של סוריה הפך ל"חממה לכמה פלגים וכוחות חמושים".

הגורם הוסיף, והעדיף שלא להזכיר את שמו מסיבות ביטחוניות: "המשטר והפלגים הקשורים אליו פעילים באזור, ארגון המדינה האסלאמית ופלגים מקומיים שהשתתפו בהסדר עם המשטר הסורי, אך הם מחזיקים בנשק קל . , בנוסף לכוחותיו של אחמד אל-עוודה, שנתמך על ידי רוסיה והפך למזוהה עם אגף המודיעין הצבאי של המשטר".

הגורם הסביר, "אלפי קבוצות חמושות המזוהות עם איראן פרושות בדרום סוריה, ולכן ריבוי המפלגות החמושות והגידול בהתנקשויות באזרחים וחיילים גרמו לכאוס ביטחוני גדול באזור".

ירדן רוצה לתמוך באחמד אל-עוודה

הגורם הביטחוני מסר כי הכאוס של המיליציות החמושות באזור הגבול הפך את המקום ל"חצר לייצור והברחת סמים".

והוא המשיך: "צדדים במשטר הסורי מעורבים ישירות בהברחת החומר הזה לירדן , בעוד אלו שאינם מעורבים במשטר אינם מסוגלים להילחם בו".

הגורם ציין כי "ישנם לפחות 3 מפעלי קפטגון בדרעא , והרשויות הירדניות תפסו משלוחים מוברחים רבים, בין אם במעבר הגבול נסיב ג'אבר, ובין אם בכבישים אחרים, ויותר מהמשלוחים שנתפסו מוברחים".

הוא ציין כי "ירדן רצתה שלכוחות של אחמד אל-עוודה תהיה שליטה על האזור כדי למנוע הברחות סמים, אך הגבלת המשטר והארגונים המזוהים עם איראן על כוחות אלו והגידול במוקדי דאעש החלישו אותם מאוד".

הגורם הסביר כי "היעדר גורם חזק לשליטה באזור פירושו המשך מצב הפקרות והאיום על גבולות ירדן".

קרדיט: סוריה טי וי