סוכל ניסיונו של נשיא לבנון לאזרח אלפי איראנים ועלאווים בטרם פרש

הדלפות תקשורת חשפו את ניסיונו של נשיא לבנון היוצא, מישל עאון, להעניק אזרחות לבנונית לאלפי איראנים ונאמני משטר אסד מהכת העלאווית בסוריה, במסגרת תיקי השחיתות עליהם עבדה הברית האיראנית בלבנון כדי לתמוך בעמדתה הפוליטית מול מתנגדיה בזירה הלבנונית.

הסופר והחוקר הפוליטי הלבנוני ג'וזף אבו פאדל אמר בראיון טלוויזיה לאתר lebanonfiles כי ראש ממשלת לבנון סירב מוקדם יותר לחתום על בקשתו של נשיא הרפובליקה, מישל עאון, לאזרח אלפי אנשים בעלי אזרחות איראנית ועלאווים סוריים המזוהים עם אנשי בשאר אסד.

אבו פאדל הסביר במהלך הראיון: "הנשיא מיקאטי הגיע לפני שלושה חודשים, לפגישה עם הנשיא עאון, ושם אמרו אנשי עון למיקאתי שהם רוצים לאזרח מספר אנשים זרים . מיקאתי שאל את הנשיא : "בכמה מדובר ? בעשר, בעשרים, בחמשים? והנשיא עאון ענה, "לא, מדובר באלפים שרוצים לבוא."

מיקאטי שאל כלא מאמין , "מה זה אלפים?" ואנשי הנשיא ענו "כן."

או אז ביקש מיקאטי ליצור קשר עם המנכ"ל של ארמון הנשיאות, אנטואן צ'וקייר.

לאחר שצ'וקייר הגיע להשתתף בפגישה בין עאון למיקאטי ואישר את מספרם של אלו שעאון רוצה להעניק להם אזרחות לבנונית, המוערך באלפים, ראש הממשלה נג'יב מיקאטי סירב לחתום ואמר לנשיא עאון: אני לא יכול ללכת על זה .. אתה רוצה עשר או עשרים, אז כדי לכבד את את האדיבות של הנשיא אני מוכן להסכים , אבל לא יכול לאשר אלפים”.

לדברי אבו פאדל, הפגישה בין שני הצדדים הסתיימה במתח רב ומיקאטי יצא כועס ללא כל הצהרה, לאחר שסירב לבקשתו של עאון לחתום על ההחלטה לאזרח אלפי נאמנים איראנים ועלאווים הנאמנים לבשאר אסד.

השערורייה הפוליטית מגיעה ימים לאחר סיום כהונתו של הנשיא מישל עאון, עזיבתו את ארמון הנשיאות, וכישלון בחירת נשיא חדש בשל הסכסוך הפוליטי בין המפלגות הלבנוניות, שמאחוריהן עומד משטר המולות האיראניים.

במהלך השנים האחרונות ניסתה הרשות השלטת המיוצגת על ידי מישל עאון ובני בריתו (חיזבאללה ותנועת אמל) להעניק אזרחות לבנונית למאות בכירים וסוחרים סורים, איראנים ועיראקים המזוהים עם הציר האיראני, על מנת לתגבר את הגוש השיעי מול אליטות אחרות בזירה הלבנונית.

הבולט מבין התיקים הללו הופיעו ב-2018, באמצעות הדלפה שחשפה כי מישל עאון חתם על צו לאיזרוחם של יותר מ-350 בני לאומים ערביים, במיוחד אזרחות סורית ופלסטינית, לפני הבחירות לפרלמנט, עם מה שכונה "עסקה" שהוכנה על ידי התנועה הפטריוטית החופשית שאליה היה שייך הנשיא עאון. .

מקורות פרטיים חשפו אז לרשת אוריינט חלק מהשמות שהודלפו וכללו כ-43 אישים סורים בעלי קשר הדוק עם משטר אסד, וחלק מאותם שמות נרשמו ברשימת הסנקציות של ארה"ב ואירופה. חלק מהאישים ברשימה היו בעלי חברת אחזקות, מהן הסתעפו כמה חברות "קש"  הנחשבות לזרוע הכלכלית של בשאר אל-אסד ואחיו מאהר.

בין השמות שהודלפו היו גם משפחתה של השרה לשעבר האני מורטדה, לרבות בנו מאזן, האחראי על ענייני מקדש סיידא זינב ואחראי על מסירת המימון האיראני למשטר, ועבד אל קאדר צבר, איש עסקים סורי שכיהן בתפקיד ראש הלשכה הימית הסורית ועשה את הונו מעסקי הברחות.

نجيب ميقاتي - أورينت نت

קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז