האם מערכת ל"א איראנית הפילה את מטוס ה-F-15 הסעודי מטווח גדול מאוד?

דיווחים לא מאושרים טוענים כי מערכת הלוחמה האלקטרונית של איראן מדגם "קראסוחה-4" , מתוצרת רוסיה,  היא שהפילה את מטוס ה-F-15 הסעודי מטווח גדול מאוד.

אתמול דיווח האתר נציב.נט כי מטוס קרב סעודי מדגם אפ-15 התרסק , ככל הנראה עקב תקלה טכנית.

היום , מעלה אתר החדשות "ערביכ דפנס" , המתמחה במידע צבאי , השערה מרחיקה לכת ביותר.

"ההתרסקות של מטוס ה-F-15 הסעודי נגרמה , ככל הנראה,  על ידי מערכת הלוחמה האלקטרונית Krasukha-4 של איראן", אם כי זו רק השערה שדורשת הוכחה.

על פי הדיווחים, איראן בדקה מערכת לוחמה אלקטרונית רוסית מדגם Krasukha-4 על מטוס F-15 סעודי ממרחק של 400 ק"מ, מה שגרם למטוס להתרסק.

בהודעה הראשונית של הצבא הסעודי, באמצעות דוברו, צוין כי מערכת הבקרה של מטוס הקרב נפגעה לחלוטין, דבר שאופייני מאוד לפעילותן של מערכות לוחמה אלקטרוניות.

תיעוד מהאתר עולה כי המטוס הנ"ל איבד במהירות  גובה לפני שפגע בקרקע; אין שום אינדיקציה לכך שהוא נפגע מירי נ"מ.

ראוי לציון גם שאיראן הודיעה לאחרונה שהיא השיגה מרוסיה את מערכת הלוחמה האלקטרונית ארוכת הטווח Krasukha-4 והודתה שהיא נוסתה על מטוסי קרב זרים.

"תקפנו מטוסי ריגול של האויב ממרחק של 400 ק"מ. בנוסף, האויב מודע לכך שהמגזר הביטחוני של הרפובליקה האסלאמית של איראן רכש את הידע הזה", דיווחה סוכנות הידיעות "תסנים". מידע זה אינו שולל את האפשרות שאיראן תקפה את מטוס הקרב הסעודי עם מערכת הלוחמה האלקטרונית Krasukha-4, במיוחד אם ניקח בחשבון את האפשרות שמטוס הקרב נפל כתוצאה מתקלה במערכת הבקרה.

الضاربة الإلكترونية كراسوخا | Udefense منتدى التحالف لعلوم الدفاع

 

מכ"ם על מטוסי התרעה מוקדמת ובקרה (AWACS) של ארה"ב ולווייני ריגול הם רק שתי דוגמאות לסוגי תחנות מכ"ם מסיביות שמתחם הלוחמה האלקטרונית Krasukha-4 נועד למצוא ולפגוע.

למרות היותה בפיתוח מאז סוף שנות ה-90, מערכת ה-Krasukha-4 נותרה אחת ממערכות הלוחמה האלקטרונית הניידת היעילות ביותר של הצבא הרוסי, והייצור ההמוני החל רק בתחילת שנת 2010.

הפיתוח של מערכת Krasukha-4 היה חלק מפרויקט מערכת שטח רחב יותר שכלל כמה לווייני מודיעין מצוידים במכ"ם שנועד להגן על נכסים רוסיים מפני חדירת מכ"מים קרקעיים ואוויריים. ה-Krasukha-4 יכול לזהות ולפגוע במגוון מכ"מים, כולל מכ"מי מעקב, חיישני תמונת מכ"ם אוויריים, גלאי מכ"ם פעילים ומדדי גובה של הטיל, כך על פי לפחות טענה קודמת אחת של גורמים רוסיים. הטווח המקסימלי של ה-Krasukha-4 מול מטרות קרקע ואוויר, בהתאם לתנאי סביבה רבים, הוא 150-300 ק"מ לכל הכיוונים, על פי נתוני היצרן KRET. כמה מקורות טוענים שמערכת הל"א  Krasukha-4 מסוגלת לפלוט אלומת כוח חזקה מספיק כדי לפגוע באלקטרוניקה הרגישה של כמה מטרות.

אנליסטים טוענים כי אין ראיות קונקרטיות התומכות בקשר כלשהו בין התקרית האחרונה לבין הפעלת מערכת ה-קרסוחה-4 של איראן והפלת מטוס ה-F-15 של חיל האוויר הסעודי; וכל זה הוא רק בגדר ניחוש.

קראסוחה 4:

אין תיאור זמין לתמונה.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות