הקשר בין ויטמין "C" לשכיחות של אבנים בכליות

אנשים רבים פונים לרכישה וצריכה של "ויטמין C" עם התקרבות החורף ותחילת עונת ההצטננות והשפעת, או כדי להגן על הגוף, שוכחים את המשפט "אם משהו חורג מהגבול שלו, הוא יתהפך נגדו ", כפי שהזהיר מרכז הבריאות הגרמני כי צריכה מופרזת של ויטמין "C" מגבירה את הסיכון לפתח אבנים בכליות, במיוחד אצל אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, סוכרת או אנשים שאינם שותים מספיק נוזלים.

המרכז הגרמני נימק זאת בכך שהגוף אינו נפטר מכמות העודף של ויטמין C דרך השתן, אלא הופך אותו לחומצה אוקסלית, המרכיבה את רוב האבנים בכליות.

השכיחות של אבנים בכליות מסומנת על ידי התבוננות בתסמינים מסוימים, כגון כאבים עזים בצד התחתון של הבטן או בגב, רצון דחוף להטיל שתן עם כמויות קטנות של שתן, כאב בזמן מתן שתן ודם בשתן כתוצאה מפגיעה בריריות, יחד עם תסמינים כלליים, כגון חום, רעד, התקפי הזעה, בחילות והקאות.

כדי למנוע את הסיכון להתפתחות אבנים בכליות, אסור ליטול תוספי תזונה המכילים ויטמין C אלא בפיקוח רופא.

ראוי לציין כי הערך היומי המומלץ של "ויטמין C" הוא כ-75 מיליגרם לנשים בוגרות ו-90 מיליגרם לגברים בוגרים, על פי המכון הלאומי לבריאות באמריקה, ואדם יכול לקבל את הכמות הנדרשת על ידי אכילת פירות הדר וכמה סוגי ירקות. (קרדיט: לבנט-סוכנויות)

ויטמין C (ידוע גם בשם חומצה אסקורבית) הוא ויטמין מסיס במים, החיוני לחיים.

ככל הידוע, כל בעלי החיים והצמחים מסנתזים ויטמין C בעצמם, למעט האדםקופים, הקביהעטלפיםבולבול אדום שת ועוד 14 זנים של עופות, וכן מאות סוגים של דגים.

ויטמין C נחוץ ליצירת החלבון קולגן, המאפשר יצירת רקמות ועצמות יציבות, ושומר על נימי הדם והשיניים. במקרה של חוסר קיצוני בוויטמין C עלולים לחלות במחלת הצפדינה, אך כיום מקרים כאלה מועטים. מחלה זו הייתה נפוצה בזמנה אצל מלחים שלא אכלו פירות וירקות טריים במשך שהותם הארוכה בים.

ויטמין C נפוץ מאוד, והוא מצוי במידה הרבה ביותר בפלפל אדום, בפרי הדר ובפירות שונים אחרים, בעגבניות, בירקות ירוקים ובכבד. גם חלב מכיל ויטמין C, אך הוא נהרס בתהליך הפסטור.   (קרדיט: ויקיפדיה)