השבוע (עד ל- 3.11.22) אצל שכנינו הפלסטינים. סקירה

הציבור הכללי בשטחי יהודה ושומרון ועזה אינו מתרגש יתר על המידה מתוצאות הבחירות, ולא מאמין שהן תבאנה לשינוי משמעותי, אבל ברש"פ כבר יש מי שמבקש לנצל אותן כדי לטעון מול הקהילה הבינלאומית. שזו הוכחה שישראל בחרה בגזענות וקיצוניות. דברים ברוח זו השמיע מחמד אשתיה, ראש הממשלה. גם בחמא"ס מנסים לנצל את התוצאות לניגוח הרש"פ ולהוכחת כישלון דרך המו"מ והתיאום הביטחוני מול ישראל. מנגד, כבר מבקשים חלק מבכירי הרש"פ לפתוח ערוצי הידברות חשאיים עם אנשי הממשלה החדשה, בנhסיון לחזק את מעמדם במלחמת הירושה הפנימית בזירה הפלסטינית.

ובשטח: גל הטרור נשאר ומתרחב, גם אחרי המבצע המוצלח בשכם, בו חוסלו חמישה מראשי כנופיית "גוב האריות", או נכון יותר, "מאורת הצפעונים". ראשי הכנופיה מנסים להסביר שהעובדה שחלק מראשיהם הסגירו את עצמם לידי מנגנוני הרש"פ, בניסיון להציל את חייהם, אינה סוף פסוק לפעילות הטרור, ומתהדרים במספר פיגועי ירי פחדניים שביצעו אנשיהם, תוך ירי מרחוק ובריחה. פיגוע כזה נרשם ביום חמישי שעבר, כאשר קבוצה של פעילי מנגנונים פתחו באש לעבר חיילי צה"ל במחסום חווארה, וניסו להימלט, אך תגובת החיילים סיימה את הארוע עם שני הרוגים, מאנשי מנגנון "ההגנה האזרחית", שזה בעצם כיבוי האש הפלסטיני, ועוד שני פצועים. הרש"פ העניקה למחבלים הלוויה צבאית, ותשלם לבני משפחותיהם קצבאות נדיבות מכספי המיסים שישראל מעבירה לרש"פ מדי חודש בחודשו. כמובן שגם בג'נין נמשכים פיגועי הירי לעבר כוחות צה"ל. בחסדי ה', ללא נפגעים, אבל בהחלט סכנה גדולה.

הנה תמונות מהפגנת תמיכה ב"כנופיית גוב הtריות" בשכם:

והפעילות בשכם מולידה חקיינים בגזרות נוספות. האhרוע הבולט היה פיגוע ירי שביצע מחבל משפחת אלג'עברי, אחיו של פעיל חמא"ס שגורש לעזה, לאחר עסקת גלעד שליט. בפיגוע זה נרצח תושב קרית ארבע רונן אוחנה הי"ד, ונפצע קשה הפראמדיק עופר אוחנה, שהקב"ה ישלח לו רפואה שלמה בתוך שאר חולי ישראל, אמן. אנשי החמא"ס מיהרו לפרוס חסותם על המפגע, ובעזה הקימה החמא"ס בית אבלים, בבית אחיו של המרצח ברצועה ואנשי "אלקסאם" קיימו במקום מפגן צבאי. במקביל קיימו פעילי חמא"ס בחברון מצעד בלב העיר, בו הכריזו על הקמת גוף המכנה עצמו: "אריות חברון", כמשקל נגד לגוב האריות. נציין, כי בראמאללה ואלבירה, החל לפעול גוף נוסף, המכנה עצמו "יחידת ההטרדה הלילית, של ראמאללה ואלבירה". גוף זה נאלץ להסתפק באחריות להשלכת אבנים ובקבוקי תבערה, לעבר השער האחורי של הישוב פסגות, וממחנה הפליטים ג'לזון לכיוון הישוב בית אל. הפיגוע בחברון נחגג על ידי הפלסטינים בתהלוכות נhצחון בחברון ובעזה.

 

הנה תמונות מהחגיגות בחברון בעקבות הפיגוע בקרית ארבע:

לצד זאת, נמשכים פיגועים ללא נשק חם. בין היתר נעשו שני פיגועי דריסה:: בצומת אלמוג סמוך לים המלח, שם מחבל מהעיירה אלעיזריה שממזרח לירושלים ניסה לדרוס קבוצת חיילים וחוסל, ובמחסום מכבים, שם מחבל דרס קצין וניסה לפגוע בו בגרזן, טרם שנורה למוות. כן נעשה ניסיון לפיגוע דקירה במחסום תאנים ליד קלקיליה, כשהמחבל נעצר. וגם בירושלים נעשה ניסיון לפיגוע דקירה כלפי שוטרים סמוך להר הבית. שני שוטרים נפתעו קל ובינוני, והמחבל ימ"ש חוסל. יצוין, כי היום (03 נובמבר), נהרג קרוב משפחתו של המחבל ממחסום מכבים, גם הוא תושב הכפר בית דקו שממזרח לישוב מודיעין, לאחר התפרעויות קשות שהתפתחו בכפר.

 

הנה תיעוד הפיגוע במחסום מכבים וחיסול המחבל ע"י הקצין שירה בו למרות פציעתו הקשה:

למרות המתיחות, ביצעו השבוע מנגנוני הרש"פ מספר מעצרים של פעילי אופוזיציה, בניסיון להפגין עשיה, במקביל לכליאת קומץ אנשי "גוב העריות" בשכם. בתמורה הוחלט הבוקר (03 נובמבר), על פתיחת המחסומים והסרת הסגר על העיר שכם (עד הפיגוע הבא כנראה).
במישור הפנימי, הכריז יו"ר הרש"פ על כינון מועצה משפטית עליונה בראשותו, בבחינת גוף האמור לפקח על פעילות מערכת המשפט. המינוי מעורר מחאה ציבורית וטענות על מעורבות של הרשות המבצעת בענייני הרשות השופטת, אך לא מוליד מחאה של ממש בשטח.
מנגד, הגיע לסיום העימות עם איגוד הרופאים, לאחר הקמת איגוד רופאים מטעם הרש"פ, כחלופה לאיגוד הרופאים המזרח ירושלמי, שייצג עד כה את הרופאים באיו"ש. במפגש של שרת הבריאות עם נציגי האיגוד המזרח ירושלמי, בהשתתפות חסין אלשיח', מזכיר הועד הפועל של אש"ף הוחלט להקפיא את הקמת האיגוד, ולקיים בחירות לאיגוד רופאים מייצג.

 

הנה ראיון עם נציג איגוד הרופאים המבשר על השגת ההסכם:

ועל רקע הפיגועים, דיווחו גורמים בחברון, כי משלחת מטעם משפחת עויוי, שלה סכסוך דמים קשה עם משפחת ג'עברי הגיעה לבית האבלים של המחבל ג'עברי, כמחווה של פיוס, ונתקבלה בכבוד.
לעומת זאת, במחנה עסכר שבגזרת שכם נרצח אחד מנכבדי המחנה, בשל סכסוך חמולות. בשכונת כפר עקב, שמצפון לירושלים (רשמית, חלק מבירת ישראל, בפועל שטח הפקר מצפון לגדר הבhטחונית), נמצאה גופת צעיר בן 28 שנרצח לאחר עינויים קשים, כולל סימנים המעידים שהוא אולץ לבלוע שמן מכונות שרוף. ככל הנראה מדובר בסכסוך על רקע פליל או חמולתי.

שבת שלום וחורף של בריאות וגשמי ברכה.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות