ירדן מבקשת את עזרת הרוסים לריסון האיראנים שעל גבולה עם סוריה

ירדן מודאגת מאוד מהתגברות הנוכחות האיראנית לאורך גבולה עם סוריה ובמיוחד לאור העובדה כי רוסיה צמצמה את נוכחות כוחותיה הצבאים לאורך הגבול שהיוו גורם מרסן מול השתוללות המיליציות האיראניות וחיזבאללה לאורך הגבול.

הירדנים חוששים כי רוסיה "שחררה את הרצועה לאיראנים ולנסות ולהשתלט על ירדן בתמורה לאספקת מל"טים וטילים בליסטיים שכה נחוצים לה במלחמה באוקראינה.

ההתרפסות הירדנית בפני רוסיה נועדה לשנות את המצב. השאלה היא מי סופר בכלל את המלך הירדני במאבק הכוחות העולמי ? 

 

היום, יום חמישי, תיארה ירדן את הנוכחות הרוסית בדרום סוריה כ"גורם מייצב", והדגישה את הצורך בתיאום בין ירדן לרוסיה בנוגע למצב בדרום סוריה.

ערוץ אלממלאקה ציטט את שר החוץ הירדני איימן ספדי שאמר במהלך מסיבת עיתונאים שערך עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בעמאן כי הדיונים שהתנהלו ביניהם התמקדו ב"משבר הסורי" ובסכנות הפוטנציאליות שעלולות לאיים על ביטחון ירדן על הגבול בדרום סוריה, סכנה שמאיימת על הביטחון הלאומי.

במהלך הפגישה התייחס ספדי ל"סכנת הברחת הסמים לירדן ודרכה, למיליציות התומכות בפעולות הברחה אלו ולפעולות אגרסיביות אחרות, לגידול במוצבי הטרור הסמוכים לגבול ולסכנות נוספות".

 

הוא הוסיף כי "הנוכחות הרוסית בדרום סוריה מהווה גורם מייצב בנסיבות אלו, שבהן פתרון מדיני למשבר נותר יעד בלתי מושג", והדגיש את "הצורך בתיאום ירדני-רוסי בטיפול באתגרים אלו".

הוא הדגיש כי סקר עם עמיתו הרוסי את המאמצים שנעשו להגיע לפתרון מדיני בסוריה בהתאם להחלטת מועצת הביטחון 2245, כדי לשמור על אחדותה וליצור תנאים להחזרה מרצון של פליטים.

ספדי הדגיש את "הצורך לשמור בהקפדה את החלטה 2642, ולספק סיוע הומניטרי לעם הסורי ולהקל על סבלם של אחינו".

ספדי תדרך את לברוב על הצעתה של ירדן, בה היא דנה עם מדינות ערב, "על גיבוש תפקיד מנהיגות ערבית קולקטיבית במאמצים לפתור את המשבר הסורי".

 

הצבא הירדני מדווח ללא הרף כי סיכול ניסיונות הברחת סמים לשטחו, במהלכן תפס מיליוני כדורי קפטגון שהגיעו מהאזורים שבשליטת המשטר הסורי והמיליציות האיראניות  בסוריה , שהפכו למרכז לייצור והברחת סמים למדינות המזרח התיכון ואירופה.

המלך הירדני עבדאללה השני הכריז בעבר   שמאז תחילת הסכסוך  באוקראינה  , היקף הנוכחות הרוסית  בסוריה  ירד, מה שגרם ליותר בעיות עם  מיליציות שיעיות  בגבולות ירדן העוסקות בהברחות סמים  והברחות נשק וכן התעוררות מחדש של ארגון " דאעש " באזורים הסורים הסמוכים לגבול ירדן.

ב-17 בינואר הודיעה ירדן על שינוי  בכללי הפתיחה באש   בגבול עם סוריה והרחבת פעילותה הצבאית בעקבות עלייה ברורה בהברחות והסתננות מסוריה.

קרדיט: סוריה טי וי   קרדיט לתמונות: ערב ניוז