6 קציני מודיעין מצריים בכירים התפטרו עקב מדיניותו הכלכלית של א-סיסי

אתר מודיעין צרפתי חשף כי קצינים בכירים בשירות הביון הכללי המצרי הגישו את התפטרותם, בשל התנגדותם למדיניות הכלכלית שנקט הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בניהול המדינה, ואי שביעות רצון נרחב ברחוב המצרי.

מקורות יודעי דבר אמרו לאתר המודיעין "אפריקיה אינטליג'נס" כי 6 קצינים בכירים במודיעין הכללי המצרי הגישו את התפטרותם ב-23 באוקטובר, לאחר פגישה עם ראש שירות הביון, עבאס כאמל.

לפי המקורות, 4 מהקצינים המצרים שהתפטרו הם בדרגת אלוף, שמונו עוד בימי נשיא מצרים לשעבר מוחמד חוסני מובארק המנוח,  ומקורבים לראש המודיעין לשעבר חאלד פאוזי, יחד עם שני קצינים נוספים בדרגת סגן אלוף.

המקורות אמרו לאתר הצרפתי כי קציני המודיעין שהתפטרו התלוננו שהנשיא סיסי התעלם מדיווחים חוזרים ונשנים שלהם על מדיניות הצנע הכלכלית שלו במצרים, והצביעו על כך שסיסי מזלזל בחששות הקצינים מאי שביעות רצון עממית כאשר ראש המודיעין הכללי (עבאס כאמל) התקשר איתו במהלך הפגישה עם הקצינים.

 

זעם ישן

מפקדי המודיעין המצרי הביעו בעבר את כעסם והתמרמרותם על החלטותיו של הנשיא סיסי, במיוחד על סוגיית הרוגז שלהם על "מכירת נכסי המדינה סביב תעלת סואץ האסטרטגית למשקיעים ערבים", לפי האתר הצרפתי.

המקורות הוסיפו כי כמה מחטיבות המודיעין הכללי המצרי התלוננו על התערבות הצבא בניהול הכלכלה המצרית, במיוחד שהתערבות זו התחזקה תחת שלטונו של סיסי בפרויקטים רבים כמו בניית הבירה המנהלית החדשה.

ההתפטרות הפתאומית של קציני המודיעין הבכירים באה כאשר כעס עממי מובע ברשתות החברתיות, במיוחד הקריאות להפגנות ב-11 לחודש, במקביל לפסגת האקלים, בדומה לקריאות דומות שהיו בספטמבר 2019, שהובילו להפגנות של אלפי אנשים ברחובות הבירה קהיר באותה עת ביזמתו ובפיקוחו של איש העסקים המצרי המפורסם מוחמד עלי.

אתר המודיעין הצביע על העלייה האחרונה בלחץ על הנשיא סיסי, כשהוא מזכיר את דבריו של חבר הפרלמנט ומנהיג האופוזיציה לשעבר (מפלגת הרפורמה והפיתוח), מוחמד אנואר אל-סאדאת, ב-19 בחודש שעבר, כאשר התקשר לסיסי וביקש ממנו להימנע מריצה לקדנציה שלישית בבחירות הקרובות, המתוכננות למאי 2024.

לפי האתר הצרפתי, הדברים של סאדאת לא-סיסי לא היו נאמרים אילמלא לא היתה לו את התמיכה של בכירי המודיעין הכללי המצרי, מה שמשקף כעס נרחב בשורות המנגנון הריבוני החזק ביותר במדינה המצרית.

عبد الفتاح السيسي

קרדיט: דובר לשכת הנשיאות המצרית