איראן- סיפור המחאה מגולם בשתי תמונות

הדברים הקטנים שנמצאים ברקע ההתרחשויות של המחאה וההפגנות באיראן, לפעמים מלמדים אותנו יותר על הלך הרוח של האיראנים, מאשר כתבות פרשנויות שלפעמים רואים בעיתונות וערוצי החדשות של העולם הנאור.

הפעם אראה לכם שתי תמונות, שמספרות את הסיפור של המחאה הנוכחית, שבה המשטר רוצח איראנים שמבקשים חופש.

בתמונה הראשונה רואים שטרות של מאה אלף ריאל, ושטר אחד של 50 אלף ריאל, שעליהם יד אומן (או יתר נכון לומר, יד אמנית) שאיירה את דמותן של נשים צעירות שנרצחו ע"י בריוני המשטר בשבועות האחרונים.

הצילום עצמו, ואיתו סרטון של איור דמותה של ניקה שאקראמי (نیکا شاکرمی = Nika Shakarami) שסיפור הירצחה התפרסם ב 6 באוקטובר, עלה ברשתות ב 8 באוקטובר, ומאז מופץ ברשת, הן בגרסה זו הצבעונית, והן בגרסת שחור לבן קודרת, לצערי, ולמרות הזמן שחלף מאז עלה לראשונה, כמעט שלא הופץ ברשתות החברתיות הגלובליות כגון טוויטר ופייסבוק.

בשטר של מאה אלף ריאל, רואים את תמונתו של חומייני, שמולו כהתרסה, צוירו תמונות הנשים שנרצחו, בשטר של חמש מאות אלף ריאל, רואים את כיפת מקדש האימאם א-רידא (حرم امام رضا = Imam Reza shrine) שבעיר משהד, שמולה צוירה ניקה שאקראמי, אולי כתזכורת למרד שהיה במקדש בשנת 1935, שהחל במסגרת המחאה נגד האיסור של ראזה שאה פהלווי, לאסר על נשים לעטות חיג’אב לראשן, ובמהלך המרד, כוחות צבא השאה פרצו למקדש לאחר ארבעה ימי מהומות, והרגו 128 מורדים אסלאמיסטים, וכן נפצעו כ 300 ונעצרו כ 800 מורדים.

 

שימו לב שבשטר 100 אלף ריאל רואים את הערך 10 ובספרות הערביות, רואים שמתוך חמש ספרות 0 יש אחת מודגשת וארבעה אפסים בצבע בהיר יותר, בשטר 500 אלף ריאל, רואים את הערך 50 ומתחת לאיור תמונתה של ניקה שאקראמי, אפשר לנסות לראות את הספרות הערביות 50 מודגשות בצבע אדום, וארבעת האפסים האחרים בצבע ירוק.

הסיבה שישנם על השטרות ארבעה אפסים לא מודגשים, וערך מודגש של 10 ושל 50, היא האינפלציה הגבוהה באיראן וערך מטבע שהתרסק. דבר שהוביל את הבנק המרכזי להנפיק שטרות חדשים בערכים גבוהים של 100 אלף, 200 אלף, 500 אלף, ומיליון ריאל, כאשר השטרות כבר מכנים למימוש החלטה ישנה של המג’לס משנת 2016 ושאושרה מחדש בשנת 2019, להתחיל מהלך של החלפת המטבע המתרסק, מריאל לטומאן, לפי שווי של טומאן אחד ל 10,000 ריאל, בתהליך שייקח כשנתיים, וכחלק מההכנות של הבנק המרכזי להרגיל את הסוחרים למטבע עם ערך חדש, הונפקו השטרות בהם מודגש ערך שלצידו ישנם ארבע אפסים בצבע בהיר יותר. אמנם מימוש ההחלטה מסיבות שנות משנות עדיין לא החל, אבל השטרות האלה נמצאים כבר בשימוש.

 

בתמונה השנייה רואים מאותו בית יוצר של האמנית השומרת על אנונימיות, זוג צעיר מתחבק ומתנשק על רקע מגדל אזאדי ( برج آزادی = Azady tower) בורג'-י אזאדי = מגדל החירות בטהראן.

בשבעות האחרונים רואים יותר ויותר צעירים וצעירות מצטלמים על רקע מגדל החירות, ובהן צעירת ללא חיג’אב וחלקן רוקדות בצילו של המגדל.

אציין כי המגדל נבנה ע"י השאה האחרון, לכבוד מלכי העבר של פרס, כחלק מחגיגות 2,500 שנה לאימפריה הפרסית, שבאו לכבד את ההיסטוריה הפרסית מאז ימי כורש הגדול, ועררו ביקורת רבה מצד אנשי הדת ובראשם האייתוללה חומייני, שחגיגות לתפארת האימפריה הפרסית היו מבחינתו "חג השטן".

בתקופת השאה, שמו של המגדל היה: מגדל שהיאד (برج شهیاد = Shahyad Tower = Borj Shahyad)
אציין שהמילה שַהְיַאד פירושה: אנדרטת זיכרון לשאה, ולאחר המהפכה האסלאמית עלייתו של האייתוללה חומייני לשלטון, הוחלף השם למגדל אזאדי, שהפך לתזכורת אירונית למשטר שהתהדר בטענה שהא מביא חופש לעם האיראני, מעריצות משטר השאה, והפך לדוגמה בעצמו למשטר המייצג עריצות רצחנית ומדכאת, ושגרם לעם האיראני לצאת לרחוב בדרישה לחופש ולהחלפת המשטר הרקוב והמושחת.

 

וכך, בשתי תמונות, אפשר לקבל תמצית של המחאה, המאחדת את העם האיראני על כל חלקיו, והמטלטלת את איראן ומשטר המולות, יותר מכל מחאה בעבר.

בקבוצת הדיון של הערוץ, אעלה את תמונת השטרות בשחור לבן, וגם שני סרטונים, האחד זה סרטון קצר של איור דמותה של ניקה שאקראמי על שטר של מאה אלף ריאל, והסרטון השני הוא של צעירה רוקדת על רקע מגדל אזאדי, ומתחבקת ומתנשקת עם צעיר, ושוב, מאותה אמנית איראנית מוכשרת.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון