פרופסור לכלכלה סורי: "קטסטרופה כלכלית מחכה לסורים בשנת 2023"

פרופסור באוניברסיטה המתמחה בכלכלה חשף את המצב הקטסטרופלי המצפה לסורים באזורי משטר אסד במהלך השנה הבאה 2023, על פי נתוני התקציב שהוכרזו.

העיתון הנאמן למשטר – "אל-וטן" ציטט את הפרופסור לכלכלה באוניברסיטת דמשק, שפיק ארבש, בנוגע לתקציב שעליו הכריזה ממשלת סוריה לפני יומיים, ואישורו הסתכם ב-16,550 מיליארד לירות סוריות, כולל 13,550 מיליארד להוצאות שוטפות ו-3000 מיליארד להשקעות.

"האם מספרי התקציב החדשים הם אמיתיים או מופלאים?", שאל ארבש והסביר: "אם לוקחים בחשבון את ההצהרה האחרונה של מנכ"ל חברת דלק לפני העלייה האחרונה בנגזרות הנפט, שבה הודיע ​​שסבסוד נגזרים עולה 30 מיליארד ליום, מה שאומר שיש צורך ב-11,000 מיליארד, והקצו רק 3 מיליארד, מאיפה הוא ימלא את הגירעון הזה?

הוא הוסיף: "כך גם לגבי מנת הקמח. אם מביאים בחשבון את הצהרות שר סחר הפנים על עלויות כיכר הלחם וייצור הלחם היומי, מסתבר שאחד משני המספרים הוא לֹא נָכוֹן."

הוא המשיך, "או שהעלות לא נכונה, או שההקצבות לסבסוד המנה לא מדויקות, במיוחד שהשנה צריך לייבא יותר ממיליון טון על מנת להבטיח את צרכי האוכלוסייה עד סוף יולי בשנה הבאה".

באשר לסוכר ואורז, ארבש הניח שאם הסבסוד הוא 4000 לירות סוריות לקילו, הרי שהאזרח לא יקבל את הקצבאות החודשיות במהלך השנה הקרובה.

לגבי השכר וקצבאות השכר בהיקף של כ-2114 מיליארד ליש"ט, סבר ארבש כי משמעותם היא שאין תקווה כלל לשיפור השכר והשכר כבר נמוך, בהשוואה למציאות המחירים בשווקים.

הוא ציין כי התקציב לא דיבר על משאבי המדינה וגם לא ציין את אחוז הגירעון התקציבי וכיצד יכוסה הגירעון הזה.

והוסיף, "התקציב גם הזניח את סובסידיות החשמל, ואני לא יודע אם זה מבשר על העלאת מחירי החשמל הביתי או המסחרי והתעשייתי, ואני מפנה את השאלה לממשלה".

ארבש הגיע למסקנה כי על פי נתוני התקציב שהוכרזו, שנת 2023 תהיה קשה הרבה יותר מהשנה עבור הסורים באזורי המשטר.

האזורים שבשליטת משטר אסד סובלים מעלייה מטורפת במחירי הסחורות והשירותים כתוצאה מהתמוטטות הלירה הסורית שהגיעה ליותר מ-5,000 לירות לדולר, לאור ההידרדרות בתנאים הכלכליים שרוב האוכלוסייה סובלת ממנו.

קרדיט: זייתון ניוז