מבזקי חדשות מהעולם ליום 29-10-2022. מתעדכן

*- חדשות ABC: עדכון מודיעיני של משטרת ניו יורק מתריע מפני אפשרות שקיצונים גזענים ומתנגדי השלטון יפגעו בעובדי קלפיות, בעצרות פוליטיות, בדמויות פוליטיות ובאתרי הצבעה לקראת בחירות האמצע ב-8 בנובמבר ומזהיר מפני "רטוריקה עוינת" ברשתות מצד "שחקנים קיצוניים וזדוניים" שעלולה להוביל לאלימות.

*- הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, יו"ר ועדת החוץ ואחד הסנאטורים המשפיעים ביותר בוושינגטון, נמצא תחת חקירה פדרלית במנהטן, אולם לא ידוע מה החשדות ומה היקף החקירה – כך פרסמו כלי תקשורת בארה"ב, דיווח שאושר על ידי דובר הסנאטור. לפני ארבע שנים, בוטלו אישומים על שחיתות נגד מנדדז אחרי שהמושבעים במשפטו לא הגיעו להכרעה.

*- סוכנות החינוך והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, עדכנה כי 207 אתרי תרבות ניזוקו באוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית, אולם שבעת אתרי המורשת העולמית אינם ביניהם. הרשימה כוללת 88 אתרי דת, 15 מוזיאונים, 76 מבנים בעלי עניין היסטורי או אמנותי, 18 אנדרטאות ועשר ספריות. הסוכנות לא הטילה אשמה על אף אחד מהצדדים.

בנוסף, אונסק"ו מתחילה בתוכנית פיילוט שנועדה לבחון נזקים לאתרי תרבות באמצעות צילומי לוויין. הסוכנות תשלח רשימה למרכז הלוויינים של האו"ם רשימה של אתרים שיש חשש שנפגעו, והמרכז יאסוף צילומי לפני ואחרי של האתרים כדי שהמומחים יוכלו לנתח אותם ולקבוע גם את פרק הזמן שבו נפגעו.

*- הפרלמנט בפינלנד אישר ברוב של 125 תומכים מול 41 מתנגדים רפורמה שנועדה להקל על ביצוע הפלות. לפי החוק הקודם משנות השבעים, שהיה בין הנוקשים באירופה, אישה שרצתה לבצע הפלה נדרשה לקבל אישור משני רופאים, אולם כעת חוות דעת של רופא אחד תספיק. כמו כן, עד השבוע ה-12 להריון, ניתן יהיה לבקש ביצוע הפלה ללא צורך במתן הסברים.

*- דובר שלטון הטאליבן באפגניסטן, זביח אללה מג'אהד, נועד עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה. בהודעה שפרסם מג'אהד נאמר כי הם "דנו במצב הנוכחי בפלסטין ובאפגניסטן" וכי הוא "מחשיב את סוגיית פלסטין כסוגיה של כלל האומה האסלאמית ותומך בעניין הפלסטיני".

*- ראש ממשלת בריטניה הטרי, רישי סונאק, מתחיל באיוש תפקידי השרים – שר החוץ, ג'יימס קלוורלי, ימשיך לשמש בתפקיד שאליו מונה לפני כ-50 יום בלבד על ידי ליז טראס. גם שר ההגנה, בן וואלס, שכיהן גם תחת בוריס ג'ונסון, נשאר בתפקיד.

*- אש קרטר, ששימש מזכיר ההגנה תחת הנשיא ברק אובמה בין פברואר 2015 לינואר 2017, הלך לעולמו בגיל 68. משפחתו מסרה כי הוא מת אמש בבוסטון אחרי אירוע דום לב פתאומי.

*- משטרת נורבגיה עצרה אדם בחשד שהוא סוכן רוסי שהתחזה לחוקר ברזילאי והתארח באוניברסיטת טרומסה בשנה האחרונה, ובין השאר עסק באיומים היברידיים. המשטרה קיבלה אישור להחזיק אותו במשך ארבעה שבועות והתביעה ביקשה לגרש אותו מאחר שהוא מהווה "איום על האינטרסים הלאומיים הבסיסיים". פרקליטו של החשוד טען: הוא לא מבין את האישומים נגדו.

תזכורת: ביוני האחרון עצרו גם שירותי הביטחון בהולנד מרגל של סוכנות הביון של משרד ההגנה הרוסי שהתחזה לאזרח ברזילאי וניסה לחדור לבית הדין הפלילי הבינלאומי.

*- בית משפט אזורי במוסקבה השאיר היום על כנו את העונש של תשע שנות מאסר שנגזרו על כוכבת הכדורסל האמריקאית, בריטני גרינר, אחרי שהורשעה בהברחת סמים והיא תישלח למושבת עונשין. "תשע שנים זה יותר מדי. אנשים שמבצעים פשעים חמורים יותר מקבלים עונשים קצרים יותר", אמרה גרינר בדיון.

*- הוועד המנהל של פרסי נובל הודיע כי שגרירי רוסיה ובלארוס בשבדיה לא יוזמנו לאירועים החגיגיים ב-10 בדצמבר בשל הפלישה לאוקראינה, ובנוסף לא הוזמן מנהיג מפלגת השבדים הדמוקרטים, ג'ימי אקסון, על אף שמפלגת הימין הקיצוני מעניקה תמיכה חיונית לקואליציה החדשה.

עם זאת, חבר הפרלמנט מטעם השבדים דמוקרטים, בו ברומן, יוכל להשתתף באירועים בשל היותו יו"ר המועצה הכללית של הבנק המרכזי, אחד מבעלי התפקידים שמוזמנים באופן מסורתי לטקסי פרס נובל "בלי קשר להשתייכותם המפלגתית".

*- משרד ההגנה הרוסי מדווח על שיחה שנייה בתוך יומיים בין שר ההגנה, סרגיי שויגו, לבין מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, על "המצב באוקראינה". היום שוחח שויגו גם עם שרי ההגנה של טורקיה, צרפת ובריטניה וטען כי אוקראינה מתכננת "פרובוקציות עם שימוש בפצצה מלוכלכת".

*- משרד ההגנה הרוסי הודיע כי הכוחות האסטרטגיים ביצעו אימון של "מכה גרעינית מסיבית בתגובה להתקפה גרעינית של האויב" תחת פיקוחו של הנשיא ולדימיר פוטין. במסגרת התמרונים, שוגרו טיל בליסטי בין יבשתי מסוג יארס וטיל בליסטי מדגם סינבה שמוצב בצוללות.

*- מוזיאון השואה בלוס אנג'לס דיווח כי הוא היה יעד להתקפות אנטישמיות מאז שקניה ווסט סירב באופן פומבי להזמנה לקיים ביקור פרטי במקום בעקבות אמירותיו נגד היהודים – כך מדווח הלוס אנג'לס טיימס.

*- קיי קומורו, בעלה של הנסיכה מאקו, אחייניתו של קיסר יפן נרוהיטו, הצליח לעבור את הבחינות לקבלת רישיון עריכת דין בניו יורק, אחרי שנכשל בשתי בחינות קודמות.

מאקו נאלצה לעזוב את המשפחה הקיסרית בשל נישואיה ל"פשוט העם" קומורו, שעובד כעוזר משפטי בפירמת עורכי דין בניו יורק, ומחר יציינו השניים שנה לחתונתם.

*- עשרות אלפי בני אדם – 80 אלף לפי המארגנים – השתתפו הערב בהפגנת ענק של מורים, תלמידים והורים מול האוניברסיטה לטכנולוגיה בבודפשט כחלק מהמאבק למען שיקום מערכת החינוך. הנאומים היו מיליטנטיים וקראו לשביתה כללית ולא חסכו ממילים קשות נגד הממשלה. "אורבן, תתפוס מחסה!", קראו ההמונים.

*- ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שלח מסר מתריס לעבר הנהגת האיחוד האירופי לרגל יום השנה ה-66 לפרוץ המהפכה שדוכאה על ידי הצבא האדום הסובייטי. "אנחנו לא צריכים להיות מודאגים ממי שיורים על הונגריה מהצללים או מהגבהים של בריסל. הם יסיימו כמו קודמיהם", אמר אורבן בנאום שנשא מהעיר זאלאגרסג שבמערב המדינה.

"כל מי שינסה לשבת על כתפינו נידון לכישלון. היינו פה כאשר האימפריה הכובשת הראשונה תקפה אותנו ונהיה פה כאשר האחרונה תקרוס", המשיך הנאום הלוחמני של אורבן שהדגיש כי הממשלה בהנהגתו "מסוגלת להגן על האינטרסים של הונגריה מבית ומחוץ". "נשלוף את החרבות שלנו ונתנגד אם שנים של דיכוי יגיעו", הצהיר.

אורבן הזהיר כי החודשים הקרובים יהיו מורכבים מאד בשל "פלישת מהגרים מהדרום, מלחמה במזרח ומשבר כלכלי במערב". "אם אתם הונגרים, אתם צריכים את האומץ של אריה, את הערמומיות של נחש ועדינות של יונה. זה יהיה נכון במיוחד בשנה הקרובה", אמר. "למרבה המזל, יש לנו ממשלה לאומית חזקה, מאוחדת שאינה נרתעת כשיש צרות".

*- שופט בית המשפט העליון בארה"ב, קלארנס תומס, שאשתו ממשיכה לטעון שטראמפ ניצח בבחירות 2020, קיבל את עתירתו של הסנאטור הרפובליקני, לינדזי גרהאם, והוציא צו זמני נגד הזימון שניתן לגרהאם להעיד בפני חבר מושבעים בג'ורג'יה שחוקר חשד שטראמפ ונאמניו ניסו להשפיע על בכירים במדינה הדרומית לשנות בניגוד לחוק את תוצאות הבחירות לטובתו של הנשיא לשעבר.

*- משטרת סין מפעילה משרדים סודיים באמסטרדם וברוטרדם מאז 2018, ללא קבלת אישור מממשלת הולנד – כך מדווחים שני אתרי חדשות הולנדיים, שציינו כי המשרדים כנראה משמשים להפעלת לחץ על מתנגדי משטר סינים שחיים במדינה. במשרד החוץ מסרו בתגובה כי "תינקט פעולה מתאימה ואנחנו מתייחסים לכך ברצינות".

*- אייקוניות של תרבות: שירות הדואר האמריקאי הודיע כי דמויותיהן של שופטת בית המשפט העליון לשעבר, רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה בשנת 2020, ושל הסופרת זוכת פרס נובל טוני מוריסון, שהלכה לעולמה שנה קודם לכן, יופיעו על הבולים שיונפקו בשנה הבאה.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: שירות הדואר האמריקאי