רוסיה מתערבת לסיום השתוללות מאהר אל-אסד ואנשיו ההורסים את כלכלת סוריה

מקורות בתקשורת הסורית חשפו כי רוסיה התערבה כדי לשים קץ להשתוללותו של מאהר אל-אסד ולמחסומי בדרכים שהקימו חיילי דיוויזיה 4 בפיקודו, בשל גביית דמי מעבר על תנועת סחורות בין ערי סוריה, שהביאה בעיקר לעליית המחירים בשוק המקומי.

מקורב למשטר מסר כי הצהרותיו האחרונות של שר המסחר, עמר סאלם, בהן הבטיח להוזיל מחירים באמצעות ביטול מסים ואגרות רבים, רמזו בעיקר למחסומים של דיוויזיה 4.

הגורם הוסיף כי במהלך התקופה האחרונה הוסרו תמונותיו של מאהר אל-אסד ממחסומי דיוויזיה 4 וממקומות רבים, בנוסף לשמועות כי הוא חולה במחלה סופנית, לפי אתר הכלכלה "איקתיסאד" (כלכלה) – “اقتصاد”.

הגורם ציין כי שמועה זו, על אף שאינה נכונה, היתה מעין מוצא שבחר המשטר, כדי להקפיד על כבודו  של מאהר אל-אסד, וכדי שלא תלשף המחלוקת בין שני האחים בדומה למה שקרה בין חאפז אל-אסד לאחיו ריפאת לפני כ-40 שנה.

הגורם ציין שכאשר שר המסחר הסורי – עמר סאלם הבטיח שהמחירים ירדו בקרוב, היו לו הבטחות ש"מחסומי המיסים" של דיוויזיה 4 בטיפול, ושהם לא יהיו שם תוך זמן קצר.

הוא הסביר שמה שקרה אחר כך, זה שהמחירים עלו מהחלטות משרד הסחר הפנימי עצמו, מה שעשוי להעיד על סכסוך גדול עם מאהר אל-אסד, שלא קל "לאלף" אותו.

הדבר הוביל לכך שרוסיה התערבה ישירות אצל בשאר אל-אסד, לדברי המקור, וביקשה ממנו להתייחס בתקיפות ובמהירות לנושא אחיו, לאחר שגורמים רשמיים בסוריה ביקשו ממוסקבה לתמוך בכלכלה הסורית, המתמודדת עם משבר חולשה גדול המאיים להביא לקריסת המדינה.

המקור אישר כי רוסיה קיבלה תלונות רבות מסוחרים ואנשי עסקים סורים, ובקשות לפעול לעצירת ההתעללויות של מאהר אל-אסד ומחסומי דיוויזיה 4, שחולקים עמם את פרנסתם .

מזה מספר שנים, מחסומי דיוויזיה 4 גובים תמלוגים עבור שינוע סחורות בין ערי סוריה, או כאלה המגיעות מהנמל, המסתכמים בסכומי עתק בהתאם לסוג הסחורה באמתלה של הגנה עליהן.

הדבר הוביל לעליית מחירי סחורות מיובאות לערך גבוה יותר מערכן במדינות השכנות, ואף גבוה מהמחירים הבינלאומיים, לפי האתר הכלכלי הערבי – "אקתיסאד".

מאהר אל אסד

קרדיט: זייתון ניוז